۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۲۲۹۸۹
از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

کتاب«نگاهی به مبانی قرآنی ولایت فقیه» به چاپ رسید

کتاب«نگاهی به مبانی قرآنی ولایت فقیه» نوشته حجت الاسلام علی ذوعلم، در گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان یافته و تجدید چاپ شد.
نگاهی به مبانی قرآنی ولایت فقیه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «نگاهی به مبانی قرآنی ولایت فقیه»، اثر حجت الاسلام علی ذوعلم، به چاپ دوم خود رسید.

 

این کتاب که در گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان یافته و به چاپ دوم خود رسیده است، ‌ دارای موضوعاتی به شرح زیر است:

  1. ضرورت اطاعت و پیروی
  2. اهمیت و ارزش پیروی و فرمانبری
  3. خداوند، تنها حاکم مطلق
  4. ویژگی های متبوع
  5. آثار پیروی از حق
  6. ویژگی های رهبران
  7. آثار و نتایج اطاعت از حق
  8. ویژگی های رهبران الهی
  9. وظیفه رهبران الهی در پیروی و اطاعت
  10. پیامدهای بی توجهی رهبران الهی به چارچوب پیروی و اطاعت
  11. وظایف رهبران الهی نسبت به مردم
  12. ولایت پذیری، شاخصِ رشد و تعالی انسان

 

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:

استدلال به آیات کریمه قرآن در مورد بحث ولایت فقیه، این نکته را هم روشن می کند که ضرورت توجه به حکومت در جامعه اسلامی و تلاش برای استقرار نظام سیاسی مورد تأیید اسلام، ‌ مسئله ای نیست که منحصر به پیروان فقه جعفری و شیعیان اهلبیت(ع) باشد، بلکه همه پیروان قرآن یعنی همه مسلمانان با همه اختلافات کلامی و فقهی در این مورد نمی توانند اختلاف داشته باشند که محدوده و شرایط نظام سیاسی مورد قبول اسلام، نظامی جز مبتنی و مستند به ولایت فقیه نیست. نتیجه ای که از بررسی و دقت در این آیات به دست می آید این است که: یک مسلمان، ‌ نمی تواند جز از انسان های دانشمند و عالم به احکام دین، که علاوه بر همه توانایی ها و شرایط عقلی و عرفی حکومت، دارای حد نصاب تقوی و عدالت هم باشند، پیروی و اطاعت کند، و این، همان روح و محتوای مستقیم"ولایت فقیه" است. از سوی دیگر، مجموعه این آیات به روشنی ثابت می کنند که از دیدگاه اسلام، کسی که حکومت جامعه را در اختیار دارد، ‌باید فردی عالم و عادل باشد و کسانی که دارای حداقل این شرایط نباشند، حق حاکمیت و صلاحیت قرار گرفتن در منصب حکومت را ندارند.

 

گفتنی است چاپ دوم کتاب «نگاهی به مبانی قرآنی ولایت فقیه»، اثر حجت الاسلام علی ذوعلم، با قیمت ۹۰۰۰ توسط انتشارات کانون اندیشه جوان در اختيار مخاطبان قرار گرفته است.

 

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.ir مراجعه کنند./920/د102/ق

منبع: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ارسال نظرات