۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۴۲۳۴۸۳
لاریجانی در کنفرانس خبری با همتای بلژیکی:

لزوم فعال تر کردن هیأت های پارلمانی مجالس ایران و بلژیک/ مشکل تروریسم معضلی اساسی برای تمام کشورها است

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بروز بحران های تروریستی در منطقه و کشورهای اروپایی گفت: در شرایط کنونی این معضل یک مشکل اساسی برای تمام کشورها است.
لاریجانی و بلژیک

به گزارش خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در کنفرانس خبری مشترک با خانم کریستین دوفرین رئیس مجلس سنای بلژیک با خوشامدگویی به اعضای هیأت پارلمانی این کشور برای حضور در ایران گفت: خیلی خوشحال هستیم که رئیس مجلس سنای بلژیک و همکاران ایشان به ایران آمدند، خوشبختانه ایران و بلژیک رابطه طولانی از نظر دیپلماتیک داشتند و یک همکاری تجاری تقریبا پیوسته در تاریخ مشاهده می کنیم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حضور هیأت پارلمانی بلژیک به ریاست رئیس مجلس این کشور فرصت مناسبی بود که حرکت قوی تری را در جهت توسعه روابط دو کشور رقم بزنیم و در مذاکرات امروز بر گسترش روابط پارلمانی میان ایران و بلژیک تأکید شد و این مسئله کمک می کند در مجلس فعلی و آتی زمینه های فعال شدن گروه دوستی و پارلمانی و کمیسیون های سیاست خارجی دو کشور صورت گرفت.

 

وی تصریح کرد: بخش زیادی از مذاکرات امروز حول زمینه هایی بود که می تواند در حوزه های توسعه اقتصادی دو کشور رقم خورده و موانع این امر برداشته شود همچنین در جلسه مسائلی مربوط به شرایط منطقه و بحران های تروریستی منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

دکتر لاریجانی افزود: بحران های تروریستی در چند وقت اخیر برای همه کشورها به ویژه اروپا و کشور بلژیک مشکلات بسیاری را ایجاد کرده و حتی حوادث تروریستی ناگواری در این کشور رخ داد که ما در گذشته و حال از این مسئله ابراز تأسف کردیم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سازنده و مثبت بودن مذاکرات امروز با رئیس مجلس سنای بلژیک گفت: در این جا از خانم دوفرین و همکارانشان که دعوت مجلس ایران را برای سفر به کشور ما پذیرفتند و عملاً مقطع جدیدی را برای همکاری های دو کشور آفریدند، تشکر می کنم.

 

در ادامه این کنفرانس خبری خانم کریستین دوفرین رئیس مجلس سنای بلژیک با اشاره به بحران های تروریستی در جهان گفت: ما باید دست به دست هم داده و با تروریسم مبارزه کنیم و این امر جز با تبادل مستمر اطلاعات میان دو کشور ایران و بلژیک محقق نمی شود.

 

وی با ابراز خوشحالی از حضور در ایران ادامه داد: ایران مهد تمدن بشری بوده و تمدن غنی و جالبی داشته که برای ما جاذبه های بسیاری دارد از طرفی دیگر ایران و بلژیک دارای روابط دیرینه در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و صنعتی هستند و امروز با توجه به شرایط ایجاد شده، موقع آن است که روابط دو کشور مورد تحکیم و تقویت بیشتری قرار گیرد.

 

دوفرین افزود: بلژیک کشور بزرگی نیست اما از آن جهت که جزء کشورهای موسس اتحادیه اروپا بوده از جایگاه ویژه ای در این نهاد برخوردار است از طرفی دیگر در دیدار امروز با دکتر لاریجانی رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات متعددی تبادل نظر شد و قطعا دو کشور باید در رابطه با موضوعات بسیاری روابط خود را توسعه بدهند و از تبادل دانش و تکنولوژی میان دو کشور استقبال بکنیم.

 

وی با اشاره به نقش دیپلماسی پارلمانی در گسترش روابط دو کشور ایران و بلژیک تصریح کرد: به نظر من در کنار دیپلماسی دولتی، دیپلماسی پارلمانی می تواند نقش بسیار خوب و مثبتی در این حوزه داشته باشد و ما مصمم به توسعه دیپلماسی پارلمانی با ایران هستیم که این مسئله از طریق تبادل تجربیات در زمینه قانونگذاری ایجاد خواهد شد.

 

رئیس مجلس سنای بلژیک گفت: ما معتقد هستیم که چارچوب های قانونی مناسب به ما اجازه خواهد داد که روابط میان دو کشور ایران و بلژیک از توسعه بیشتی برخوردار باشد و در رسیدن به اهداف مشترک موفق تر باشیم. من از این فرصت استفاده می کنم و از دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و هیأت همراه دعوت می کنم که به کشور بلژیک سفر کنند.

 

دوفرین در پاسخ به سوالی در رابطه با برنامه ها و اقدامات کشور بلژیک برای مبارزه با بحران تروریسم گفت: در این زمینه باید این سوال مطرح شده و به آن پاسخ داده شود که چرا جوانان نسل دوم و سوم مهاجران در کشور ما بزرگ شدند اما به سوریه رفته و به داعش پیوستند از این رو قطعا برای مبارزه با گروه های تروریستی به ویژه داعش به همکاری های نظامی بین المللی نیاز داریم.

 

وی ادامه داد: قطعا مبارزه با گروه های تروریستی فقط با همکاری های بین المللی میسر است البته پس از این مرحله باید به فکر صلح پایدار در سوریه باشیم، صلحی که اجازه دهد که روند بازسازی مدنی در این کشور به منظور برقراری و ایجاد یک دولت دموکراتیک صورت گیرد، دولتی که آزادی های فردی را رعایت کرده و در قالب یک دولت وحدت ملی با تروریسم مبارزه کند.

 

رئیس مجلس سنای بلژیک افزود: در این مبارزه ما باید رقابت های خودخواهانه قدرت های خارجی را کنار بگذاریم و به فکر ملت سوریه باشیم. قطعا در این جهت ما با ایران نیازمند همکاری و تبادل اطلاعات هستیم و این مسئله بسیار حائز اهمیت است و راه زیادی در این مسیر داریم که باید آن را طی کنیم./ 858/د102/ج1

ارسال نظرات