۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۷
کد خبر: ۴۲۳۴۸۴
دانشنامه‌ تخصصی آیین عزاداری شیعیان؛

«فرهنگ سوگ شیعی» با «خیمه» به شهر آفتاب می‌آید

نخستین چاپ «فرهنگ سوگ شیعی» که دانشنامه‌ای تخصصی با موضوع آیین عزاداری شیعیان است از سوی انتشارات «خیمه» راهی بازار نشر شد؛ این اثر در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه این انتشارات عرضه خواهد شد.
کتاب فرهنگ سوگ شیعی

به گزارش خبرگزاری رسا، نخستین چاپ از ویراست نخست «فرهنگ سوگ شیعی» به مدیریت و سرویراستاری محسن حسام‌مظاهری، نویسنده و پژوهشگر مطالعات اجتماعی آیین‌های شیعی، به همت انتشارات «خیمه» منتشر شده است، پیمان اسحاقی، جبار رحمانی، مسلم نادعلی‌زاده، سعید طاووسی مسرور، مهدی مسائلی و مظفر پاسدار شیرازی اعضای شورای علمی این اثر هستند.

 

این دانشنامه تلاشی میان‌رشته‌ای و گروهی در راستای شناخت و معرفی روشمند و علمیِ آیین‌ها و رسوم عزاداری و مقولات مرتبط با آن‌هاست که تدوین و نگارش آن از پاییز سال 1389 آغاز شده و تا زمستان 1394 ادامه داشته است.

 

ویراست نخست این دانشنامه شامل 237 مقاله از جمله 28 مقاله‌ ارجاعی) است که به قلم 43 نویسنده نگاشته شده‌اند. مدیریت این پروژه و سرویراستاری آن را محسن‌حسام مظاهری برعهده دارد. تمرکز اصلی این دانشنامه، بر شناخت مقوله‌ عزاداری مذهبی شیعیان در کشورهای مختلف (با تأکید ویژه بر ایران) و موضوعاتی است که مستقیم یا با واسطه به این مقوله مرتبط می‌شوند.

 

مداخل این دانشنامه، 10 گروه موضوعی اعم از مفاهیم و اصطلاحات، آثار مکتوب، اشخاص، آیین‌ها، آداب و رسوم، واحدهای جغرافیایی، اماکن، اشیا، زمان‌ها، سازمان‌ها و دوره‌های تاریخی و دولت‌ها را شامل می‌شود.

 

«فرهنگ سوگ شیعی» یک پروژه‌ پژوهشی مستمر بوده که طبق برنامه قرار است در بازه‌های پنج‌ساله و در قالب ویراست‌های پیاپی، روزآمد و تکمیل شود. برای پویایی موضوع این دانشنامه، در هر ویراست علاوه بر افزودن مقالات جدید، مقالات ویراست‌های قبلی نیز در صورت نیاز بازنگری و ویرایش ‌خواهد شد.

 

نخستین چاپ ویراست نخست «فرهنگ سوگ شیعی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 672 صفحه از سوی انتشارات «خیمه» راهی بازار نشر شده است./998/د102/ق

 

منبع: انتشارات خیمه

ارسال نظرات