۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۴۲۳۴۹۲
مشاور خانواده بررسی کرد؛

معیارهای ازدواج موفق از منظر اسلام

مشاور خانواده به تبیین معیارهای ازدواج موفق از منظر اسلام پرداخت و گفت: خودشناسی‌تنها شناخت رفتارهای ناشاسیت افراد نیست، بلکه ویژگی‌های مثبت افراد باید شناسایی شود.
صدیقه سلیمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم صدیقه سلیمانی، مشاور خانواده و کارشناس مذهبی امروز در برنامه تا نیاش شبکه پنجم سیما، به تببین ملاک­های ازدواج موفق از منظر آیات و روایات پرداخت و گفت: تمام جوانان قصد دارند ازدواج موفقی را داشته‌ باشند، بنابراین ویژگی‌های فردی، پیشنه‌های شخصی و خانوادگی، تعامل زوجین باهم از عوامل تأثیرگذار در ازدواج موفق است.

 

سلیمانی با بیان این که ویژگی‌های فردی همسران تأثیر بسزایی در ازدواج و تشکیل خانواده موفق دارد، گفت: همسران نمی‌توانند در ویژگی‌های فردی یکدیگر تغییر ایجاد کنند و بنابراین ابتدا باید انگیزه برای تغییر رفتار در فرد به وجود آید و در مرحله بعد با ارائه مدل رفتاری صحیح این تغییر به وجود آید.

 

وی داشتن حرمت نفس و احساس ارزشمند بودن را از ویژگی­‌ های مهم فردی بیان کرد و افزود: خودشناسی تنها به این مسأله نیست که انسان کمبودها و رفتارهای ناشایست خویش را شناسایی کنند بلکه باید توانمندی‌ ها و ویژگی‌ های مثبت افراد شناخته شود.

 

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: در روایتی از امام موسی کاظم(ع) آمده است که از ما نیست کسی که هر روز به حساب نفس خود نرسد؛ پس اگر کار خوبی انجام داده بود خدا را شکر کند و از خدا بخواهد که آن کار را بیشتر و بهتر بتواند انجام دهد و اگر کار بدی انجام داده بود استغفار و توبه کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش به بررسی حالات و رفتارهای افراد با دیگران پرداخت و گفت: رفتارهای منفعلانه، پرخاشگرانه و جسورانه و قاطع حالات رفتاری انسان­ها با یکدیگر است.

 

سلیمانی در ادامه سخنانش به بیان ویژگی‌های افرادی که حرمت نفس پایینی دارند، پرداخت و گفت: این افراد در برابر دیگران منفعلانه رفتار می‌کنند و در خطا‌ها و اشتباهات همیشه خویش را سرزنش می‌کنند یا طرف مقابل مقصر می‌دادند، این افراد تعامل صمیمی با دیگران ندارند و شخصیتی درون‌گرا دارند و دیگران درباره فعالیت آنها نظر می‌دهند.

 

 سلیمانی بیان کرد: افرادی که حرمت نفس پایین دارند همیشه در گذشته به سر می‌برند و نگرانی شدید نسبت آینده دارند، اما در زمان حال زندگی نمی‌کنند تعادل روحی و راونی مناسبی ندارند.

 

این مشاور خانواده ابراز کرد: افرادی که از حرمت نفس بالایی برخودار هستند در فعالیت های خویش جسورانه و قاطعانه رفتار می‌کنند و در زندگی کمتر دچار می‌شوند.

 

این کارشناس مذهبی شناخت خصوصیات فردی طرف مقابل را از عوامل تأثیرگذار در ازدواج موفق بیان کرد و گفت: توجه و شناخت ویژگی‌های فردی همانند حرمت نفس، اعتماد به نفس، انعطاف پذیری و قدرت تطابق بالا در زندگی از مهارت‌های انجام ازدواج موفق است و این خصوصیات فردی با برگزاری جلسه‌های خواستگاری حاصل می‌شود./998/202/ب2

ارسال نظرات