۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۴۲۴۲۳۳
قائم مقام انتشارات صدرا:

شهید مطهری به فکر اصلاح تفکر دینی بود

قائم مقام انتشارات صدرا گفت: شهید مطهری به عنوان یک فیلسوف به فکر اصلاح تفکر دینی بود در حالیکه بسیاری از متفکران دیگر چنین دغدغه‌ای ندارند.
شهید مطهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد کوکب، قائم مقام انتشارات صدرا عصر امروز در نشست «دغدغه‌های استاد شهید مرتضی مطهری» که در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: شهید مطهری از متفکرانی بود که افزون بر تسلط بر فقه و تفسیر فعالیت سیاسی نیز داشتند.

وی با اشاره به هدف شهید مطهری در اصلاح تفکر دینی، عنوان کرد: شهید مطهری به عنوان یک فیلسوف به فکر اصلاح تفکر دینی بود در حالیکه بسیاری از متفکران دیگر چنین دغدغه‌ای ندارند.

قائم مقام انتشارات صدرا با اشاره به تفاوت مصلح دینی، اجتماعی و سیاسی، اظهار داشت: اصلاح دینی اصل و اصلاح اجتماعی و سیاسی فرع است، از نظر من شهید مطهری مصلحی دینی در ردیف «اقبال»‌ها، «طالقانی»‌ها، «شریعتی»‌ها و از جمله امام راحل است. 

کوکب در خصوص مشکل فهم دینی مسلمانان، بیان داشت: در بخش کلان جامعه و نظام همه ما نیاز به اصلاح در زمینه دین داریم که شهید مطهری درباره این دو موضوع کار کرده است، ایشان اعتقاد داشت وقتی دشمنان نتوانند به نظام ضربه بزنند از طریق حمله به مفاهیم معنوی و دینی وارد می‌شوند.

وی افزود: از نظر شهید مطهری اسلام ظرفیت نظام سازی دارد، همچون مسیحیت یا یهودیت نیست  بلکه مکتبی الگوساز برای دنیا است.

قائم مقام انتشارات صدرا ابراز کرد: شهید مطهری بر این عقیده بود که روحانیان باید پرچم اصلاح‌گری را در دست بگیرند زیرا در بین مسلمانان دو دغدغه «اصالت» و «پویایی و کارآمدی» اسلام وجود دارد.

کوکب افزود: اگر مسلمانان می‌خواهند اسلام کارآمد و پویا شده و در متن اجتماع و جامعه حضور داشته باشد، باید با رقبای خود مانند «مارکسیسم» و «لیبرالیسم» رقابت کنند.

وی در پایان با اشاره به برخورد گزینشی برخی با آراء و نظریات شهید مطهری، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها به نظریات شهید مطهری توجه خوبی ندارند، همچنین جناح‌های سیاسی مانند «اصول‌گرا» و «اصلاح‌طلب» نیز هر کدام با توجه به منافع خود از نظریات شهید مطهری استفاده می‌کنند./807/202/ب3
 

ارسال نظرات