۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۴۲۴۳۱۴
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران:

حوزه های علمیه در خط مقدم خروج مفاهیم قرآنی از مهجوریت هستند

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران به نقش طلاب و روحانیان حوزه های علمیه در ترویج مفاهیم قرآنی در جامعه اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه در خط مقدم خروج مفاهیم قرآنی از مهجوریت هستند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ناصر شکریان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران امروز در جلسه شورای توسعه قرآنی استان بر ضرورت گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه تأکید کرد و گفت: با وجود آنكه تلاش‌‏هاي خوبي كه در زمينه انس با قرآن و يادگيري مفاهيم آن انجام شده، اما قرآن كريم هنوز مهجور و ناشناخته مانده و نقش كافي و لازم را در زندگي ما ايفا نكرده است.

 

حجت الاسلام شکریان قرآن را هدايت‏ كننده و نرم‌افزاري معرفي كرد كه راه رستگاري را به انسان نشان مي‌دهد، زيرا مقصدي در مسير قرآن گذاشته شده كه آن مقصد، همه چيز دارد و انسان‌‏ها مي‌‏توانند به واسطه آن از انواع نعمت‏‌ها بهره‌مند و متنعم شوند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به برخي جنبه‌هاي اعجاز علمي قرآن كريم، خاطرنشان كرد: حتي ظاهر آيات قرآن هم از اعجاز برخوردار است و به خاطر خاصيت آيات قرآن است كه نبايد بدون وضو به آن دست زد.

 

وی به تأثيرات معنوي قرآن كريم اشاره و بيان كرد: قرآن و اهل بيت(ع) يعني ولايت، همان دو امانتي است كه از جانب پيامبر اكرم(ص) نزد ما به امانت است و ما بايد به انس با قرآن كريم و يادگيري مفاهيم آن اهتمام ورزيده تا زندگي ما با رنگ قرآني، پربركت شود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران با بیان این که خانه ‏اي كه در آن قرآن تلاوت شود، نوراني و سرشار از بركت است، افزود: نسبت به قرائت و يادگيري مفاهيم قرآن همت كنيم تا انشاءالله با سربلندي، اين امانت را به دست صاحبش حضرت آقا امام زمان(عج) برگردانيم.

 

وی انس با قرآن كريم و يادگيري مفاهيم آن را امري ضروري دانسته و به استناد كلامي از اميرمؤمنان(ع) درباره زيادشدن فتنه در آخرالزمان اشاره كرد و گفت: ما بايد با اتكا به سخن گهربار امام علي(ع)، جهت نجات، رستگاري و عاقبت به خيري خود، به قرآن پناه ببريم و با قرآن مأنوس باشيم.

 

حجت الاسلام شکریان با بیان این كه بيداري اسلامي پديد آمده در دنيا تجلي حقيقي فراگيري قرآن است، تصريح كرد: مردم دنيا مي‌خواهند آزاد باشند و آزادي تنها در سايه تعاليم قرآني است؛ بنابراين بايد محور همه حركات، سكنات و آيين زندگي ما در جامعه، قرآن باشد كه اين راه از روخواني، تجويد، قرائت، مفاهيم، تفسير و پژوهش در ابعاد مختلف قرآن پديد مي‌آيد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: آن‌ چه قرآن بيان كرده دقيقا همان مطالبي هستند كه اهل‌ بيت(ع) بيان كرده‌اند و اصولا مي‌توانيم با شناخت يكي از اين دو، ديگري را بشناسيم چرا كه اهل ‌بيت(ع) همه صفات قرآن را دارا هستند.

 

حجت الاسلام شکریان با اشاره به كشف و شهود در شناخت قرآن، اظهار داشت: كساني كه نفس خود را تزكيه كرده‌‌اند از فضائل قرآني آموزه‌هايي را فهميده‌اند كه فهم و درك آن براي همگان ممكن نخواهد بود.

 

وي اظهار كرد: قرآن كريم مرتب انسان‌ها را به تعقل دعوت كرده است و خداوند قرآن را فصيح قرار داده تا همگان بتوانند در آن تعقل كنند به همين دليل قرآن به زبان عربي نوشته شده است و زبان‌هاي ديگر در اين زمينه عاجز بودند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: قرآن و اهل ‌بيت(ع) همواره دعوت به تعقل و تدبر كرده‌ و انسان‌هايي را كه اهل تدبر نيستند نكوهش كرده‌اند، از اين رو انساني كه با سلاح عقل در محضر قرآن مي‌نشيند ناچار در برابر عظمت قرآن تسليم مي‌شود.

 

وي قرآن كريم را گنجينه و ذخيره‌اي دانست كه اگر كسي يا جامعه‌اي بخواهد به سعادت دست پيدا كند كافي است به آيات آن تمسك بجويد و در اين زمينه گفت: اين صرفا يك ادعا نيست، بلكه تاريخ هم نشان داده است كه هر وقت كسي به قرآن تمسك پيدا كرده، از همه پليدي‌ها و زشتي‌ها رهايي پيدا كرده و هم جامعه‌اي كه متوسل به قرآن شد و به قرآن عمل كرد متحول شد و نجات پيدا كرد.

 

حجت الاسلام شکریان ادامه داد: در طول تاريخ هر زماني كه مسلمانان بازگشت به قرآن داشتند، موفقيت‌هاي زيادي كسب كردند و هر زماني كه از قرآن دور شدند به بدبختي و بيچارگي دچار شدند.

 

وی قرآن كريم را نسخه شفابخش همه بيماري‌هاي دروني و بيروني دانست و افزود: اين صرفا يك ادعا نيست، بلكه ادعاي همراه با نشان دادن نمونه‌هاي فراوان در طول تاريخ است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به نقش طلاب و روحانیان حوزه های علمیه در ترویج مفاهیم قرآنی در جامعه اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه در خط مقدم خروج مفاهیم قرآنی در مهجوریت هستند.

 

حجت الاسلام شکریان با بیان این که علما و فقهای دینی همواره بر توجه حوزه های علمیه به مباحث قرآنی توجه و تأکید ویژه ای داشتند، افزود: مفاهیم قرآنی باید همچون مباحث آموزشی به طور ویژه در حوزه های علمیه نشر و گسترش یابد./950/202/ب2

ارسال نظرات