۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۴۲۴۹۹۶
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی مطرح کرد؛

بینش استراتژیک؛ وجه تمایز امام خمینی با دیگر علمای پیش از انقلاب/ حوزه هنر باید سرشار از اندیشه دینی شود

رییس جامعه المصطفی گفت: تفاوت امام خمینی(ره) با علمای پیش از انقلاب در نگرش عمیق و استراتژیک بود و امروز نیز نیازمند چنین نگاهی در جامعه هستیم.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی ظهر امروز در مراسم فارغ التحصیلی دانش آموختگان جامعة المصطفی العالمیه در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با اشاره به مبعث پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: هیچ نعمتی بالاتر از طلوع خورشید بعثت پیامبر اکرم(ص) نبوده و نیست؛ بالاترین اتفاقی که در ملکوت رخ داده، بعثت پیامبر خاتم(ص) است.

 

امام جمعه قم گفت: حضرت محمد(ص) مهمترین، جامع ترین و کاملترین خلقت عالم و شخصیتی است که تمام صفات خداوند متعال در وجود ایشان خلاصه می شود؛ با توجه به این که رخ نمایی خداوند متعال در قرآن کریم است، تلاقی بعثت و قرآن کریم، دو هنرنمایی بزرگ خداوند متعال در ملک و ملکوت است.

 

وی ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) بالاترین نسخه هدایت را دریافت کرد و به ایشان نسختان مطتابقتان گفته می شود، چرا که ظرفیت ایشان در علم و دانش از جانب خداوند متعال است و همه چیز در شخصیت پیامبر خاتم(ص) جمع شده است.

 

رییس جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) اوج مهربانی است و ایشان دارای صفت خلق عظیم در قرآن کریم هستند؛ همین وجود مهربان، ویژگی جاهد الکفار و المنافقین را دارد و کسی توان ایستادگی در مقابل ایشان را نداشت.

 

وی با بیان این مطلب که هر چه از ویژگی های پیامبر اکرم(ص) گفته شود، باز هم نتوانسته ایم حق مطلب را ادا کنیم، تأکید کرد: تواضع و شجاعت پیامبر اکرم(ص) بی حد و حصر است؛ همه انبیا بعثت داشته اند اما بعثت، کتاب و وجود حضرت محمد(ص) برترین بعثت، کتاب و وجود بوده است؛ بعثت ایشان امروز هم ما را به عدالت، اتحاد و مقاومت در برابر ظلم دعوت می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی به تشریح وظایف دانش آموختگان فارغ التحصیل پرداخت و گفت: معرفی و قرائت صحیح از اسلام با تمام جامعیتی که دارد، نخستین وظیفه طلاب و مبلغان است؛ با توجه به این که نیازمند یک مدیریت کلان و راهبردی در جهان هستیم و امروز ده ها هزار دانش آموخته داریم که متأسفانه چنین نگاهی ندارد.

 

وی لازمه مدیریت راهبردی را در شناخت اسلام و مهمتر، شناخت جهان و معادلات جهان دانست و افزود: تفاوت امام خمینی(ره) با دیگر علمای زمان خودش در عمق بینش و نگاه استراتژیک ایشان بود که دیگران از آن بی بهره بودند؛ در آن زمان هم خیلی چیزها را  بر امام خمینی(ره) منع می کردند اما ایشان ثابت قدم ماند و انقلاب اسلامی را به سرانجام رساند.

 

امام جمعه قم تصریح کرد: بنیان گذار انقلاب اسلامی چیزی می دید و می فهمید که دیگران توانایی درک آن را نداشتند و ما امروزه از کمبود چنین نگاهی درمیان طلاب رنج می بریم؛ نگاه راهبردی ضرورتی است که عالمان دین باید به آن مجهز بشوند.

 

وی ادامه داد: آمادگی برای حضور در همه عرصه و قلمروهای جهان از دیگر الزامات عالمان دینی است؛ منبر، مسجد و محراب امروز باید به همه قلمروهای فکری فرهنگی گسترش پیدا کند و نگاهی عام و جهان شمول در تبلیغ وجود داشته باشد.

 

رییس جامعة المصطفی العالمیه اظهار داشت: هنر، نقش مهمی در رواج اندیشه ها و مکتب ها دارد؛ هالیوود افکار و اندیشه های غربی را با به نمایش گذاشتن فیلم های جذاب، به اعماق فرهنگ جهان تزریق کرده است.

 

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف ایران و کشورهای اسلامی در زمینه هنر، تصریح کرد: اگر چه جمهوری اسلامی ایران شروع به ساخت فیلم های خوبی کرده است اما در برابر آثار غربی، در حد صفر است؛ حوزه هنر باید سرشار از اندیشه دینی شود.

 

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: بنده در 20 سال گذشته در پایتخت یکی از کشورهای اروپایی بودم و مشاهده کردم که در یک لحظه بیش از 100 برنامه هنری در حال اجرا بود و جامعه را به آن سمتی که می خواستند هدایت می کردند؛ امروزه سبک زندگی از حوزه هنری گرفته می شود.

 

وی تأکید کرد: طلاب و مبلغان در همه قلمروهای هنری نباید حضور مستقیم داشته باشند، بلکه باید جهت دهی و هدایت گری کنند؛ در سال های اخیر نیز طلابی با روحیه انقلابی و بسیجی به عرصه های هنری ورود کرده اند و بدون هیچ امکانات و حمایتی در حال فیلم سازی هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: اینترنت، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باید تولیدات جذابی به تمامی زبان ها داشته باشند تا مبعث پیامبر(ص) و معارف اهل بیت(ع) و سبک صحیح زندگی که همان سبک زندگی اسلامی است را برای مخاطبان بسیار زیاد این فضا تبیین کنند.

 

وی به حضور کم رنگ طلاب در فضای دانشگاه های جهان اشاره کرد و ابراز داشت: در حوزه علمی، حضور در دانشگاه های دنیا ضعیف است، در حالی که در برخی دانشگاه های دنیا اتاق فکر اسلامی تشکیل شده و به ما کنایه می زنند؛ جریان اسلام ناب در فضاهای دانشگاهی وجود ندارد و ما رسالت خود می دانیم تا افرادی را در این زمینه تربیت کنیم.

 

رییس جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: مجموعه های تبلیغی باید در تعامل باهم قرار بگیرند و این وظیفه ای مهم بر دوش دانش آموختگان است؛ دانش آموختگان باید با هم در ارتباط باشند، از تجربیات هم استفاده کرده و به تبادل تجارب بپردازند.

 

وی تأکید کرد: نگاه همبستگی اسلامی بسیار مهم است و همواره افتخار می کنیم که از مکتب اهل بیت(ع) پیروی می کنیم؛ چرا که تنها مرکز علمی در جهان که از تمامی مذاهب دانش آموخته می پذیرد و ظرفیت گفت و گوی مذاهب را ایجاد کرده، جامعة المصطفی العالمیه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی تصریح کرد: بنده به عنوان یک طلبه عرض می کنم که گفتمان ائمه معصوم(ع) را بدون هیچ تقیه ای در همه جهان بیان می کنم، اما عامل اتحاد میان مذاهب اسلامی را بعثت پیامبر اکرم(ص) می دانم.

 

امام جمعه قم به طلاب دانش آموخته جامعة المصطفی العالمیه توصیه کرد: همبستگی درونی فارغ التحصیلان با اخلاق و معنویت، با وجود اختلاف سلیقه باید وجود داشته باشد؛ قرائت امام خمینی(ره) از اسلام بسیار جامع است که هم افزایی و اتحاد در آن وجود دارد.

 

وی افزود: اخلاق و معنویت طلاب و مبلغان به صورت مستمر باید پالایش شود؛ حوزه علمیه انقلابی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند همین است که دانش آموختگان بتوانند معارف اسلام ناب را در جهان، که جهانیان نیاز به این پیام جدید دارند را تبیین کنند.

 

رییس جامعة المصطفی العالمیه در پایان تأکید کرد: در همه عالم کسی جز شما طلاب و مبلغان، کار گسترش اسلام، که کاری بزرگ است را انجام نمی دهد و با یک دید انقلابی باید وارد عرصه تبلیغ اسلام در جهان شوید؛ این وظیفه بزرگ و سنگینی بوده که بر دوش شما قرار داده شده است./840/پ202/ج1

ارسال نظرات