۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
کد خبر: ۴۲۵۶۲۴
آيت الله نمازي:

شيعه اهل سازش، تسليم و بازي هاي سياسي نيست

نماينده ولي فقيه در كاشان با بیان این‌که شيعه به معناي عارف به نظام هستي و پاكي و صداقت و ثبات قدم است، گفت: در شيعه تزلزل وجود ندارد و اهل سازش، تسليم و بازي هاي سياسي نيست.
آيت الله عبدالنبي نمازي در ديدار با مدير مجمع جهاني شيعه شناسي آيت الله عبدالنبي نمازي در ديدار با مدير مجمع جهاني شيعه شناسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي يكشنبه شب در ديدار رئيس مجمع جهاني شيعه شناسي با اشاره به اينكه شيعه شناسي داراي يك محتوا و يك ساختار است، گفت: فقه اكبر و فقه القلب محتواي شيعه شناسي است.

 

وي با اشاره به اينكه اعتقادات شيعه در توحيد، معرفت شناسي، ولايت و نبوت و پيامبر شناسي است، ابراز کرد: نگاه شيعه بعد از معرفت شناسي در مسائل اخلاق و حقوق، حقوق زوجين بر يكديگر، حقوق اولاد نسبت اوليا و حقوق اوليا نسبت به اولاد و ارحام است.

 

آيت الله نمازي با تأكيد بر اينكه نگاه شيعه به جهان، نگاه توحيدی است، گفت: شيعه شناسي داراي 50 شاخصه است كه در باب معرفت، زماني كه از اميرمومنان(ع) سؤال كردند، خدايي را كه عبادت مي كني به چشم مي تواني ببيني، اميرمومنان(ع) فرمود: خدايي را كه من مي شناسم همه هستي آينه قدرت و كمال او است.

 

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به اينكه شيعه در باب معرفت شناسي چيزي را به غير از خدا نمي بيند، يادآور شد: براي معرفي شيعه آياتي در سوره بقره آمده است كه اولي الالباب به غير از شيعه كسي ديگر نمي تواند باشد.

 

آيت الله نمازي گفت: آنچه كه امروز مي تواند در جامعه جهاني سبب تحول بزرگ و انقلاب فرهنگي در نسل هاي تحصيل كرده اروپا و آمريكا و كساني كه مخاطب دو نامه رهبر معظم انقلاب بودند شود تقوا و پاكي است، چرا كه مردم جهان به قدري از رهبران خود ظلم و ستم ديده اند كه از آنها متنفر شده اند و به دنبال يك ندا و مصلح و پيامبري هستند كه بتواند عطش آنها را برطرف كند.

 

شيعه اهل سازش، تسليم و بازي هاي سياسي نيست

وي افزود: شيعه به معناي عارف به نظام هستي و پاكي و صدق و صداقت و ثبات قدم است، چرا كه در شيعه تزلزل وجود ندارد و اهل سازش و تسليم و بازي هاي سياسي نيست.

 

نماينده ولي فقيه در كاشان تأكيد كرد: شيعه داراي صفاتي در باب معرفت و مجاهدت است و در ميدان جهاد از يكديگر سبقت مي گيرند و در باب محبت نيز مظهر مهر و عطوفت است.

 

به گفته وي، شيعه اهل دنيا داري و دنياطلبي، اهل نان و نام و شهرت نيست، بلكه شيعه اهل صدق و صداقت و اخلاص است و شيعه را به اخلاص مي شناسند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري از اخلاص به عنوان معيار شيعه نام برد و يادآور شد: مصداق اخلاص را مي توان امام خميني(ره) معرفي كرد كه با انقلاب خود جهان را متحول كرد و اين تحول عظيم جهاني را نمي توان با قدرت ظاهري انجام داد.

 

آيت الله نمازي با تأكيد بر اينكه سمت و جهت حركت مجمع شيعه شناسي بايد مباحث محتوايي باشد، گفت: فقه القلب، فقه النفس و فقه الجوارح از مباحث محتوايي شيعه شناسي است كه همان فضائل و رذايل و عمل به اركان است.

 

به گفته وي، افرادي كه كتاب هاي شيعه شناسي را ترجمه مي كنند، بايد به واژه ها و كلمات مسلط و آشنا باشند و در اين راه اگر از فضلا و علماي عرب كه فارسي را خوب مي دانند استفاده شود تأثيرگذارتر خواهد بود.

 

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: حقايق تاريخ اسلام را بايد با قلم روان و ساده برجسته كرد چرا كه امروز دنيا تشنه معنويت است و تشيع براي جهان سرشار از جاذبه است.

 

وي معرفت الامام را يكي ديگر از صفات شيعه دانست و افزود: اصحاب امام حسين(ع) امام خود را شناختند و نسبت به او معرفت داشتند و پاي ولايت ايستادند تا به شهادت رسيدند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: يكي از مباحث شيعه شناسي بيان معجزاتي است كه از سوی پيامبراكرم(ص) و ائمه اطهار رخ داده است، چرا كه آنها ولايت تكويني و تصرف تكويني داشتند.

 

برگزاري كرسي هاي شيعه شناسي در دانشگاه هاي حوزه اروپا و آمريكا

در ادامه دكتر آيت پيمان رئيس مجمع جهاني شيعه شناسي گفت: مجمع شيعه شناسي طي 16 سال فعاليت خود با هدايت و حمايت مراجع و بزرگان حوزه فعاليت هاي تأثيرگذاري را با حفظ صيانت نظام و در تعامل با مراجع تقليد و در چارچوب حفظ سياست و در موضع دفاع از حقانيت تشيع و خلافت بلافصل اميرمومنان در منشورات و سايت ها، كتاب ها، كنگره هاي بين المللي و تو مستبصرين به ويژه مستبصرين علمي و آكادمي دردانشگاه هاي جهان فعاليت كرده و از فعالان شيعي در سطح جهان حمايت مي‌كند.

 

وي با اشاره به اينكه بيشتر تلاش مجمع در حوزه اروپا و آمريكا طي 5 سال گذشته به برگزاري كرسي هاي شيعه شناسي در دانشگاه ها متمركز شده است گفت: در اين چند قرن تا سه سال پيش نيز كرسي هاي شيعه شناسي و متون آموزشي، سرفصل‌ها و درس هاي آن بر اساس مكتب اهل بيت (ع) نبوده است.

 

برپایی بيش از 200 كرسي شيعه شناسي در آمريكا 

آيت پيمان، با اشاره به اين كه در حال حاضر بيش از 200 كرسي شيعه شناسي در آمريكا به نام اسلام شناسي فعال است كه اين كرسي ها از سوی اساتيد يهودي و وهابي و بهائي اداره مي شود يادآور شد: بيشتر  اين كرسي ها كه به نام اسلام شناسي است در اختيار بهائيت است و همه بر ضد مكتب اهل بيت(ع) هستند.

 

به گفته وي، به شيعه كرسي رسمي داده نمي شد اما اساتيدي مانند مدرسي، احمد مهدوي دامغاني، دكتر ايوب نصر و دكتر ايوب پاكستاني دپارتمان هاي اديان و يا كرسي هايي‌كه به نام اسلام شناسي در آمريكا برگزار مي كنند.

 

رئيس مجمع جهاني شيعه شناسي، تلاش براي معرفي تشيع به عنوان يك مذهب رسمي و پويا، ارتقاي سطح علمي و تخصصي موضوعات شيعه شناسي در مراكز اسلامي خارج از كشور و تأثيرگذاري روي اعزام مبلغ را از جمله فعاليت هاي اين مجمع برشمرد.

 

وي از تأسيس اتحاديه علماي اروپا خبرداد و افزود: با تأسيس اين اتحاديه انسجام بيشتري به وجود آمده است و همه ساله كنفرانس هاي غدير، امامت، اربعين، موعد گرايي در اديان و يا منجي گرايي در دانشگاه ها برگزار و يا از سوی مجمع پشتيباني مي شوند.

 

تأسيس كتابخانه تخصصي ويژه محققان رشته شيعه شناسي

رئيس مجمع جهاني شيعه شناسي از تأسيس يك كتابخانه تخصصي ويژه محققان در رشته شيعه شناسي خبرداد و گفت: اين كتابخانه تخصصي از كتاب هاي منبع و مرجعي كه به آن نياز است به همراه يك بانك اطلاعات نرم افزاري بهره مند است.

 

آيت پيمان در ادامه از چاپ كتاب ويژه مستبصرين طي هفته گذشته و ارائه آن در نمايشگاه كتاب تهران خبر داد و گفت: در اين كتاب علل گرايش مستبصرين به تشيع در 50 سال اخير از زبان خود مستبصرين شاخص و سرشناس بيان شده است.

 

رئيس مجمع جهاني شيعه شناسي با اشاره به اينكه مجمع جهاني شيعه شناسي با بيش از 50 نفر ار مستبصرين ارتباط دائمي دارد، يادآور شد: يكي از كارهاي مهم مجمع جهاني شيعه شناسي، حمايت علمي از مستبصرين و نشر آثار مستبصرين است كه تا كنون بسياري از كتاب هاي آنها چاپ شده است.

 

وي از برگزاري همايش و گنگره هاي بين المللي به عنوان بخش ديگري از فعاليت هاي مجمع جهاني شيعه شناسي نام برد و افزود: با حضور مستبصران در برج ميلاد و قم، همايش هاي پيرامون مباحث شيعه شناسي در داخل و خارج از كشور برگزار مي شود./201/1307/ب1

ارسال نظرات