۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴
کد خبر: ۴۲۵۹۷۶
الزامات فرهنگی پیشرفت(۱۰)

ویژگی‌‌های جامعه اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر ایجاد یک جامعه اسلامی می‌‌فرمایند: جامعه‌ الهی، جامعه‌ای است با دل انسانی؛ جامعه‌ای است با احساسات و عواطف صحیح و سالم؛ جامعه‌ای است که در آن، کسی به کسی و آن جامعه به جوامع دیگر ظلم نکند.
سیمای رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب همواره ایجاد یک جامعه اسلامی را از اهداف و لزومات انقلاب اسلامی دانسته اند. از این رو شناخت ویژگی های جامعه اسلامی یک امر ضروری به شمار می رود.

 

در تیین این موضوع و شناخت هرچه بهتر ویژگی های جامعه اسلامی در متن زیر قسمتی از کتاب«الزامات فرهنگی پیشرفت» تقدیم به علاقه مندان می گردد.

 

در جامعه ای الهی کارها با احساس «خدا میبیند و مؤاخذه می کند» انجام می گیرد

 

جامعه‌ای الهی، جامعه‌ای است با دل انسانی؛ جامعه‌ای است با احساسات و عواطف صحیح و سالم؛ جامعه‌ای است که درآن، کسی به کسی و آن جامعه به جوامع دیگر ظلم نکند؛ جامعه‌ای است که در آن، هرکاری با این احساس که «خدا میبیند و مؤاخذه میکند» انجام میگیرد؛ جامعه‌ای است که آحادش دچار غفلت نیستند؛ غرق در مادیّت نیستند؛ غرق در خودخواهی و خودپرستی نیستند و کار برای خدا و برای رسیدن به آستان لقای او انجام میگیرد. چنین جامعه‌ای کامل است و انسانی که در این جامعه زندگی کند، در نیل به کمال، موفّق است.

 

در جامعه اسلامی، دستگاه مدیریت و حاکمیت جامعه متکی به مردم هستند

 

در جامعه‌ی اسلامی، دستگاه مدیریت و حاکمیت جامعه، همه و همه، متکی به مردم، جزو مردم، همراه با مردم، متصل به مردم - به تمام معنای اتصال - هستند و جدا نیستند. آن‌جایی که دستگاههای حکومت، به راهی میروند و مصالح مردم، به راه دیگری، به خاطر همین احساس جدایی است. در نظام اسلامی، حاکم، ولىّ و دوست و سرپرست و برادر و مرتبط و برای مردم است.

 

نقطه تعیین کننده در جامعه اسلامی، استفاده از معیارهای اسلامی در مدیریت جامعه است

 

اگر ما این اشتباه را می کردیم و بکنیم که در مسأله‌ی حکومت و مدیریت جامعه، ملاک و معیار اسلامی را فراموش بکنیم و به سمت همان فرمهای رایج دنیایی برویم، معنای جامعه‌ی اسلامی ما از بین خواهد رفت. این نقطه، تعیین‌کننده است.

 

جامعه اسلامی زندگی معنوی و مادی را باهم دارد

 

جامعه اسلامی، زندگی معنوی و مادی را باهم دارد.جامعه اسلامی، هم دین و اخلاق و فرهنگ معارف مردم را غنی می کند. وهم به زندگی مادی و معیشت و کار وتولید استخراج آنها توجه دارد. در یک جامعه اسلامی، همه اینها تأمین شده است. باید دنبال چنین حرکتی برویم.

 

هیچ کس در جامعه اسلامی در درون خود احساس حقارت نمی کند

 

مروز، آحاد مردم ما در وجود خودشان دارای عظمتند. هیچ کس در جامعه‌ی اسلامی - اگر مؤمن به اسلام و انقلاب باشد - در درون خود احساس حقارت نمیکند. این، پدیده‌ی بسیار با عظمتی است. یک جامعه‌ی اسلامی، باید همین طور باشد. دشمنان خواسته‌اند مسلمانان را از درون خودشان، دچار ضعف و احساس حقارت کنند. بعد از آن که انقلاب اسلامی به وجود آمد و دنیا را متوجه خود کرد، به میزان زیادی از حقارت ملتها کاسته شد. ملتهای عقب افتاده و زیر ستم که احساس حقارت میکردند، با انقلاب اسلامی قدری سرحال آمدند و احساس وجود کردند؛ چون دیدند که این انقلاب و این ملت، چگونه توانست قویترین قدرتهای دنیا را به هیچ بگیرد و قدرت او را خنثی کند و در میدانهای مصاف و مقابله، بر او پیروز بشود و فایق بیاید. این را، هم ملتهای بزرگ عالم و هم ملتهای عقب‌افتاده و هم جهان سومیها دیدند و در آنها شوری به وجود آورد./874/ت303/ی

 

 

 

 

ارسال نظرات