۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۴۲۵۹۹۲
مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل:

خطر ورود جریان لیبرال به حوزه های علمیه جدی است

مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیا بابل با بیان این مطلب که تأکید مقام معظم رهبری بر انقلابی ماندن حوزه یک اعلان خطر جدی محسوب می شود، گفت: خطر ورود جریان لیبرال به حوزه های علمیه و نفوذ آنها در عقبه نظام اسلامی جدی است.
مهدی جبرئیلی

حجت الاسلام مهدی جبرییلی، مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، با اشاره به این مطلب که عقبه فکری نظام اسلامی از حوزه علمیه است، گفت: رابطه حوزه و نظام اسلامی به تعبیر فلاسفه از نوع اضافه اشراقی است، یعنی نظام جمهوری اسلامی از دل جریان فکری حوزه علمیه شیعه بیرون آمد.

 

وی افزود: رابطه حوزه و نظام جمهوری اسلامی دیوار و سقف نیست بلکه مثال همراهی و پیوستگی نظام اسلامی با جریان حوزه علمیه مانند دریا و موج دریا است.

 

استاد حوزه علمیه بابل با بیان این مطلب که انقلاب اسلامی همان موج اجرایی و موتور محرک تفکر حوزه است، اظهار داشت: محتوای فکری جمهوری اسلامی به برکت اندیشه تعالی یافته در حوزه های علمیه است و در طی مسیر نیز عامل نگهدارنده ان هم محسوب می شود.

 

وی با اظهار نگرانی از وجود جریانی برای سکولار کردن حوزه های علمیه، تأکید کرد: با توجه به ضرورت نقش فعال تر حوزه های علمیه برای تأمین عقبه فکری و ایدوئولوژیک نظام اسلامی در طی مسیر اجرای احکام اسلامی در جامعه، دروس حوزه های علمیه از حیث محتوا نیازمند به روز رسانی هستند.

 

حجت الاسلام جبرئیلی ضرورت تلاش برای تخصصی شدن حوزه های علمیه و ایجاد کرسی های جدید را براساس مقتضیات زمان یادآور شد و خاطرنشان کرد: عدم پرداختن به فقه اجتماعی و ضرورت ایجاد بستر شکل گیری این فقه، در قالب یک حکومت دینی چالش بزرگی است که منابع درسی حوزه نسبت به آن بیگانه می باشند.

 

وی به تاکید چند باره مقام معظم رهبری برای تحول در کتاب های حوزه های علمیه را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: با توجه به کارهای موردی که درباره تحول در کتاب های حوزه های علمیه صورت گرفته است، اما هنوز متون حوزه و حتی دروس خارج از موضوعاتی زندگی روزمره مردم بیگانه هستند.

 

استاد حوزه علمیه بابل به روز نشدن مباحث حوزه از جمله در امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را یادآور شد و تصریح کرد: مباحث به روزی مانند بیمه، بانکداری، موسیقی، سینما، هنر و ورزش های تیمی از جمله موضوعاتی هستند که حوزه های علمیه هنوز از آنها فاصله دارد.

 

وی یکی از راههای مقابله با جریان فکری سکولار را وارد شدن در حوزه محتوا و پاسخ در حوزه های فقه حکومتی دانست و گفت: وقتی در فرهنگ بنیادین حوزه، سکولار باشیم طبیعی است دشمن از همین نقطه با دست آویز قراردادن برخی افراد سست با مذهب علیه مذهب حمله می کند.

 

حجت الاسلام جبرئیلی یکی از خطرات حوزه های علمیه را جریان روحانی نمای لیبرال دانست و اظهار داشت: برخی از افراد روحانی نما به دنبال نفوذ مدرنیزاسیون در کشور و تفکیک عملی انقلابی گری از اسلام هستند تا با نفی اسلام انقلابی، سکولاریته را به جای آن بنشانند.

 

وی با بیان این مطلب که تأکید مقام معظم رهبری بر انقلابی ماندن حوزه یک اعلان خطر جدی است، تصریح کرد: متاسفانه عده ای به کلام مقام معظم رهبری و هشدارهای جدی ایشان بسیار سطحی نگاه می کنند در صورتی که حوزه های علمیه تمام تلاش خود را برای اجرای منویات و دستورات ایشان به کار ببندد.

 

مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل با اشاره به برگزاری نخستین نشست سیاسی حوزه انقلابی، گفت: با تأسیس واحد سیاسی در مدرسه علمیه خاتم الانبیا بابل، تلاش جدی برای افزایش آگاهی های سیاسی طلاب وو توجه به تربیت طلاب انقلابی در این مدرسه صورت گرفته است.

 

وی افزود: برای افزایش آگاهی های سیاسی و تحلیل مسائل سیاسی طلاب در مدرسه علمیه خاتم الانبیا بابل نشریه ای از سوی مدیریت مدرسه منتشر می شود./1313/302/ب2

ارسال نظرات