۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۸
کد خبر: ۴۲۵۹۹۶

نشست تخصصي بررسي و آسيب شناسي نشر كتاب در حوزه ايثار و شهادت برگزار شد

نشست تخصصي بررسي و آسيب شناسي نشر كتاب در حوزه ايثار و شهادت در بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با حضور سعيد علاميان، كيانوش كياني هفت لنگ، محبوب شهبازي، محمدرضا بايرامي در نمايشگاه شهر آفتاب در سالن أهل قلم برگزار شد.
نشر حوزه ایثار و شهادت

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا سعيد علاميان نويسنده كتابهاي حوزه دفاع مقدس و مقاومت بعد از ظهر سه شنبه در نشست تخصصي بررسي و آسيب شناسي نشر در حوزه ايثار و شهادت كه در نمايشگاه شهر آفتاب در سالن أهل قلم برگزار شد با اشاره به اينكه مديريت دولتي يكي از آسيب‌هاي مهم حوزه ادبيات دفاع مقدس است اظهار داشت: با وجود تسلط بخش دولتي در اين عرصه هر نويسنده‌اي به اين عرصه وارد نمي‌شود و اين نكته بايد مورد توجه قرار بگيرد.

 

وي ادامه داد: از ديگر آسيب‌ها قرار دادن شهدا و خانواده‌هاي آنها در يك فضاي از پيش تعيين شده است تا اين عزيزان را به طور متمايز از انسان‌هاي ديگر نشان دهيم به شكلي كه به نظر مي‌رسد شهدا دست نيافتي هستند و اين روند باعث جداسازي نسل‌هاي بعدي از شهدا مي‌شود.

 

علاميان با اشاره به اينكه فروش كتاب‌ها در حوزه دفاع مقدس بهتر است يادآور شد: موضوع مهم در اين حوزه چالش اساسي شبيه شدن زبان و محتوا بسياري از آثار به يكديگر است.

 

در ادامه نشست كيانوش كياني هفت لنگ از ديگر نويسندگان دفاع مقدس با بيان اينكه بايد اتفاقات و حوادث دفاع مقدس را مستند كرد گفت: در مركز اسناد بنياد شهيد و أمور ايثارگران تعداد زيادي سند وجود دارد، همچنين در دست خانواده‌هاي شهيد و نهادها نيز إسناد مختلفي وجود دارد.

 

وي ادامه داد: اين اسناد ملي و تاريخي بايد از حالت شفاهي به مكتوب تبديل شود زيرا بسياري از صاحبان اين خاطرات و اسناد ممكن است در سال‌هاي آتي زنده نباشند.

 

نويسنده دفاع مقدس با اشاره به اينكه در حوزه كاغذي حدود ٤٥ تا٥٠ نوع سند به صورت وصيت‌نامه است إبراز داشت: در حال حاضر بنياد شهيد در حال انتشار و جمع آوري بخشي از اين وصيت‌نامه‌هاست، اميد است با در دسترس قرار گرفتن إسناد بسيار مهم نويسندگان و مستند سازان بيشتري به خلق آثار در اين حوزه مي پردازند.

 

محمدرضا بايرامي ديگر نويسنده دفاع مقدس در اين نشست با اشاره به موضوع توليد محتوا اظهار داشت: در اين حوزه موضوع توليد محتوا با بحث عرضه و تقاضا روبرو است، در اصل مخاطب تا به موضوعي احساس نياز نداشته باشد به دنبال آن نمي‌رود.

 

محبوب شهبازي مدير كل اسناد و انتشارات بنياد شهيد و أمور ايثارگران در ادامه اين نشست با اشاره به موضوع دولتي شدن نشر در حوزه ادبيات پايداري گفت: موضوع دولتي بودن نشر بسيار مهم است و بايد به دنبال اين بود كه چرا بخش خصوصي و غير دولتي تمايلي براي نشر در اين حوزه را ندارند.

 

وي در ادامه افزود: نشر شاهد از سال ٦٨ شروع به كار كرده است و تاكنون هزار و سيصد و پنجاه عنوان كتاب را به چاپ رسانده است، حدود ١٢٠ عنوان از اين كتاب‌ها در جشنواره‌هاي گوناگون منتخب شده است.

 

شهبازي با بيان اينكه در سه سال اخير ١٨٨ عنوان كتاب منتشر شده كه ٢٥ عنوان آن در حوزه كودك، ٣٣ عنوان در حوزه كتاب هاي مرجع و بقيه در حوزه بزرگسالان است ابراز داشت: رويكرد عمده نشر شاهد پرداختن به انتشار مستندات است.

 

مدير كل اسناد و انتشارات بنياد شهيد در پايان گفت: بنده پيشنهاد دارم برگزاري جلسات تخصصي حوزه ايثار و شهادت استمرار يابد و چالش‌هاي مهم اين حوزه بيشتر مورد بررسي قرار بگيرند./816/پ202/ق

ارسال نظرات