۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۴۲۶۰۰۰

تشریح برنامه های روز ملی بزرگداشت فردوسی در مشهد

مراسم افتتاحیه همایش علمی شاهنامه و پس از شاهنامه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.
سعید سرابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید سعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراساسن رضوی امروز 21 اردیبهشت در نشست خبری اعلام برنامه‌های فرهنگی و هنری بزرگداشت روز ملی فردوسی اظهار داشت: ششمین کنگره شعر توس تا نیشابور به همت مجموعه شاعران خراسان رضوی و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان از آرامگاه فردوسی آغاز و همزمان با روز ملی خیام در نیشابور به اتمام می‌رسد.

 

وی با اشاره به این که محوریت اصلی بزرگداشت حکیم فردوسی در آرامگاه وی برعهده اداره کل میراث فرهنگی استان است گفت: همایش علمی و پژوهشی شاهنامه و پس از شاهنامه و اعطای نشان فرهنگی هنری فردوسی با همکاری انجمن آثار و مفاخر استان از جمله ویژه برنامه‌هایی است که در دانشگاه فردوسی مشهد همزمان با بزرگداشت حکیم توس برگزار می‌شود.

 

در ادامه یوسف امینی، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی و دبیر برگزاری ششمین کنگره شعر توس تا نیشابور اظهار داشت: از اسفند ماه 94 تا 15 اردیبهشت فرصت ارسال آثار با موضوعات و محوریت زائر و زیارت، فردوسی و زبان فارسی و نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران بوده است و در مجموع 1800 اثر دریافت شده است.

 

وی افزود: بیشترین آثار شرکت کنندگان از استان‌های خراسان رضوی، تهران، فارس و البرز بوده، همچنین برخی از  هنرمندان افعانستانی مقیم ایران و ایرانیان مقیم استرالیا نیز آثار خود را برای دفتر کنگره ارسال کرده‌اند.

 

امینی درباره جزئیات اجرای برنامه تصریح کرد: مراسم افتتاحیه در روز پنجشنبه 23 اردیبهشت و در آستانه روز ملی فردوسی در محل آرامگاه حکیم توس همراه با شاهنامه‌خوانی از ساعت 17 الی 19 برگزار و در نهایت مراسم اختتامیه در روز 28 اردیبهشت همزمان با بزرگداشت عمر خیام در نیشابور انجام می‌شود.

 

حسین زارع، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی در ادامه این نشست اظهار کرد: طرح تفصیلی بهسازی محور فرهنگی بلوار پردیس که حد فاصل پل کشف تا جلوی آرامگاه فردوسی است در شورای احیای توس تصویب و چشم انداز کار مشخص شده است.

 

وی افزود: انجام پروژه نیازمند سرمایه‌گذاری‌های عمومی و خصوصی است که تاکنون در بخش عمومی نقش پررنگ تری داشته است ضمن این که در اجرای این طرح تثبیت جمعیت ساکن در منطقه مدنظر گرفته شده است.

 

زارع صفت درباره برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان به مناسبت روز ملی فردوسی گفت: فردوسی به جهت حق و جایگاهی که در زبان، تمدن و ادبیات فارسی دارد و از لحاظ نیاز جامعه به حوزه هویت و انتقال و توسعه فرنگی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به عمومیت موضوع برگزاری بزرگداشت روز ملی فردوسی در شهرستان‌های استان تصریح کرد: با همکاری آموزش و پرورش، زنگ فردوسی در مدارس نواخته می‌شود و دانش آموزان انشایی با موضوع فردوسی و شاهنامه می‌نویسند همچنین نشست‌های فردوسی شناسی و شب شعر در سطح شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

 

زارع صفت خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته بیشتر بر جنبه حماسی شاهنامه تاکید می‌شد اما امسال معنویت شاهنامه و اتکای اشعار فردوسی بر آموزه‌های دینی نیز مدنظر گرفته شده و در قالب برنامه‌های متعدد از تاریخ 23 تا 25 اردیبهشت در دانشگاه‌ها و شهرستان‌های استان انجام می‌شود.

 

وی درباره برخی از برنامه‌های اصلی پیش بینی شده به مناسبت بزرگداشت حکیم توس اظهار داشت: برگزاری همایشی با حضور دبیران تاریخ در محل آرامگاه فردوسی، ششمین کنگره ملی شعر توس تا نیشابور، همایش علمی پژوهشی شاهنامه و پس از شاهنامه در دانشگاه فردوسی، اجرای نمایش نامه، موسیقی آئینی و نقالی از جمله برنامه‌های روز ملی فردوسی است که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برگزار می‌شود.

 

غلامحسین علی‌پور، مسؤول دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان رضوی درادامه تشریح برنامه‌های فرهنگی و هنری برزگداشت فردوسی اظهار داشت: مراسم افتتاحیه همایش علمی شاهنامه و پس از شاهنامه  به دبیری محمد جعفر یاحقی مدیر قطب علمی فردوسی شناسی در محل تالار دانشکده علوم دانشگاه فردوسی با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در روز جمعه 24 اردیبهشت ماه از ساعت 16 عصر آغاز می‌شود.

 

وی افزود: رونمایی از چندین اثر علمی و فرهنگی، حضور ادبیان و شاعران ایرانی و خارجی و اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی از جمله برنامه‌های این مراسم است که با محوریت انجمن مفاخر استان و مساعدت اداره کل میراث فرهنگی برگزار می‌شود.

 

علی‌پور درباره پیشینه طرح اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی تصریح کرد: طرح اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی از سال 84 در قالب طرح بزرگداشت مفاخر استان در شورای فرهنگی عمومی تصویب شده و از حدود 3 سال پیش به مرحله اجرا رسید.

 

وی خاطرنشان کرد: نشست تخصصی کتاب خوان در دانشگاه فردوسی و در روز 26 اردیبهشت در مورد بررسی آثار مرتبط به شاهنامه برگزار می‌شود.

 

در ادامه محمد تقی یاحقی، مدیر قطب علمی فردوسی شناسی و دبیر همایش افزود: در مجموع 120 مقاله از داخل و خارج کشور دریافت کرده‌ایم که 69 نقاله به صورت چاپی و یا در قالب لوح فشرده منتشر شده است و در روزهای 25 و 26 اردیبهشت ارائه می‌شوند‌.

 

یاحقی با اشاره به حضور اصحاب فرهنگ و هنر از کشورهای لهستان، ایتالیا، گرجستان و غیره در همایش شاهنامه و پس از شاهنامه خاطرنشان مرد: رونمایی از ترجمه ترکی شاهنامه، کتاب شاهنامه و شعر زبان فارسی به قلم نوسینده تاجیک و دیباچه پنجم شاهنامه از جمله دیگر برنامه‌های این همایش علمی و پژوهشی است./202/934/ب1

ارسال نظرات