۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۴۲۷۵۶۸

کتاب «پرچمدار معارف علوی در عصر قاجار، زندگانی آقا محمد علی کرمانشاهی» به چاپ رسید

کتاب «پرچمدار معارف علوی در عصر قاجار، زندگانی آقا محمد علی کرمانشاهی» به همت استاد حوزه علمیه کرمانشاه به چاپ رسید.
حجت الاسلام مهری

حجت الاسلام محمد جواد مهری استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، ابراز داشت: دوراني که به فقدان پيامبر(ص) دچاريم و غيبت امام معصوم دشمنانمان فراوانند و ما کم شمار، فتنه ها بر ما باريدن گرفته و همه چيز دست به دست هم داده تا ايمان مان را بزدايند بيش از هر زمان، نياز به کساني داريم که ديدارشان ما را به ياد پروردگارمان اندازد و گفتار آنان بر دانش ما افزايد و کردار آنان ما را به سراي برتر ترغيب کند.

 

استاد دانشگاه تصریح کرد: مصداق اعلاي اين اوصاف، عالمان وارسته ای هستند که علم، پارسایی و پرهیزکاری آنان موجب برجستگی و ماندگاری ان ها شده است.

 

وی افزود: مطالعه زندگي علما و نگرش در سيره علمي و عملي آن ها، يکي از روش هاي مفيد براي تربيت نفس آدمي و فراگيري راه هاي دانش ورزي و کسب معنويت است.

 

حجت الاسلام مهری در ادامه با اشاره به بیانات علمای کرمانشاه تصریح کرد: مطالعه تراجم علماي سلف و ملاحظه اعمال آن ها، به منزله مراجعه به کتب اخلاق و اخلاقيات، معتبر و مؤثر است، اصولأ انسان انس پذير و اثرگير است، معاشرت و مؤانست با ديگران آدمي را به خلق و خوي آنان مي اندازد و تأکيد بر معاشرت و مؤانست با علما نيز به همين جهت است.

 

استاد حوزه علمیه گفت: خواندن شرح حال علما و بزرگان، وجد و نشاطي را براي مستعدان و شيفتگان معنويت مي آورد که گويي آن بزرگ زنده شده و ديگران در محضر او نشسته و به فيض اندوزي مستفيض اند.


وی با اشاره به رسالت کتاب «پرچمدار معارف علوی در عصر قاجار، زندگانی آقا محمد علی کرمانشاهی»  تبعيت و فرمان بري از فرمايش نوراني پيامبراعظم (ص ) است عنوان داشت: « مَن وَرَّخَ مُؤمِناً فَکَأنَّما اَحياهُ» هرکس سرگذشت و حوادث زندگي مؤمني را بنويسد و به رشته تحرير آورد، همانند آن است که او را زنده کرده است.

 

حجت الاسلام مهری ادامه داد: آقا محمدعلي مجتهد فرزند استاد الكل علامه وحيد بهبهاني از مشعل هاي فروزان سپهر فقاهت و ديانت است كه در عصر خويش روشنگر راه سالكان و خردمندان در شب تاريك و بيم موج و گرداب هاي هائل جامعه اسلامي بوده است، شخصيتي كه سالياني طولاني پرچم معارف علوي را بر دوش كشيده و با مخالفين فرهنگي عترت به مقابله برخاسته است.

 

استاد دانشگاه ابراز داشت: آقا محمد علی با جهاد فرهنگي و انتشار افكار و انديشه هاي شيعي توانست حقايق ناب مكتب اهل بيت (ع) را به گوش حقيقت جويان تاريخ برساند، در نيمه نخست قرن سيزدهم قمري آقا محمد علي به دستور پدر به خاطر شيوع بيماری طاعون در عراق، و بنا به نقلي به درخواست مردم کرمانشاه، ناگزير به هجرت از كربلاي معلی شده بود، وارد كرمانشاه شده و مورد استقبال حاكم آن خطه و مردم منطقه قرارگرفت.

 

وی ادامه داد: اقامت ايشان در اين ديار، نقطه عطفی در زندگي آقا محمد علي و تاريخ كرمانشاه است زيرا كه از روزی که اين دودمان عظيم الشأن، کرمانشاه را به عنوان وطن انتخاب کردند همواره شعاع علم، فضل و ديانت آن ها بر مردم شيعه اين منطقه و ساير آن نواحی تابيده است و همه از نعمت وجود آن ها برخوردار بوده اند علاوه بر آن دانشمندان بزرگ و فقيهان نامی و عاليقدری از ميان آن ها برخاسته اند و آثار علمی گران بهایی در تمام رشته های علوم اسلامي به يادگار گذارده اند.

 

حجت الاسلام مهری در پایان مطرح کرد: کتاب «پرچمدار معارف علوی در عصر قاجار، زندگانی آقا محمد علی کرمانشاهی» در چهار فصل و 193 صفحه به رشته تحریر درآمده است تا نگاهی گذرا به زندگانی آقا محمد علی فقیه مبارز و پرچمدار معارف علوی عصر قاجار در خطه کرمانشاه داشته باشیم./857/302/ب3

 

ارسال نظرات