۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۴۲۸۳۲۶
امام جمعه موقت تهران:

غیبت امام عصر، امتحان بزرگ الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی گفت: غیبت برای حفظ جان حضرت بود؛ زیرا پدران ایشان را شهید کردند و بیم آن می‌رفت که ایشان را نیز شهید کنند در آن صورت زمین از حجت خدا خالی می‌شد.
صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام‌ جمعه موقت تهران شب گذشته در مسجد حضرت ولیعصر مشهد نکاتی را درباره غیبت امام زمان(عج) تبیین کرد و گفت: غیبت حضرت حجت(عج) براساس حکمت و جزء امتحانات بزرگ الهی است و اختصاص به ایشان ندارد و جزء سنت‌های خدا برای امتحان بشر است.

 

بهترین کتاب‌ها درباره غیبت

وی در ادامه به کتاب‌های مربوط به غیبت حضرت اشاره کرد و افزود: در امر غیبت بزرگان علمای شیعه کتاب‌های بسیار خوب و مفیدی نوشته‌اند. مرحوم شیخ المحدثین، ابن‌بابویه، معروف به شیخ صدوق یکی از این افراد است. شیخ صدوق می‌فرماید یکی از افتخارات من این است که با دعای امام زمان (عج) به دنیا آمده‌ام. پدر شیخ صدوق که از علمای بزرگ بوده است فرزند پسری نداشته‌‌اند به همین دلیل به حضرت حجت(عج) نامه‌ای می‌نویسند و از ایشان درخواست می‌کنند که برای صاحب پسر شدن او دعا کنند. حضرت با دست خط خودشان به وی نامه‌ای می‌نویسند و نوید دو فرزند پسر را می‌دهند. شیخ صدوق یکی از همان دو پسر است که کتاب کمال‌الدین را نوشته است.

 

امام جمعه موقت تهران به تبیین چگونگی نوشتن کتاب کمال‌الدین پرداخت و اظهار داشت: ابن‌بابویه می‌گوید؛ امام زمان(عج) را درحالی‌که به دیوار کعبه تکیه زده بودند در عالم رؤیا دیدم. به ایشان سلام کردم. بعد از جواب سلام فرمودند؛ چرا کتاب نمی‌نویسی؟ عرض کردم؛ کتاب‌های زیادی نوشته‌ام. فرمودند؛ درباره غیبت من کتاب بنویس. از خواب که بیدار شدم احساس کردم امر امام زمان(عج) است و این کار بر من واجب شده است، شروع کردم به نوشتن کتاب کمال‌الدین و تمام النعمت.

 

وی ویژگی‌های کتاب کمال‌الدین را برشمرد و افزود: کتاب کمال الدین از نظر علم و تقوای مؤلف بی‌نظیر است. شیخ صدوق در این کتاب به خوبی موضوع غیبت را مطرح کرده است و می‌گوید که غیبت ریشه در تاریخ خلقت دارد. خداوند چون انسان را سرور و برتر از مخلوقات دیگر آفریده است هر خوبی که باقی مخلوقات دارند به بشر نیز آن را عطا کرده است. یکی از خوبی‌های ملائکه انتظار خلیفه خدا بوده است. خداوند به ملائکه فرمود؛ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً. ملائکه منتظر بودند نماینده و خلیفه خدا ظهور کند. در تمام ادوار، انبیاء نیز مسئله غیبت برای مؤمنان آن جامعه مطرح شده است. تنها امام زمان(عج) غایب نشده است بلکه تمام انبیاء غیبت داشته‌اند. حضرت موسی به کوه طور رفت و غیبت کرد. پیامبر اسلام(ص) برای یهودیان و نصرانیان غیبت داشتند و همه منتظر ایشان بودند.  

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی به کتاب دوم درباره غیبت اشاره کرد و افزود: کتاب مکیال المکارم مرحوم آیت‌الله موسوی اصفهانی نیز از اعتبار خاصی برخوردار است. ایشان می‌گوید؛ در عالم رؤیا امام زمان(عج) را دیدم. حضرت فرمودند که کتابی به عربی بنویس و نامش را مکیال المکارم فی الدعاء القائم بگذار.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه به سراغ کتاب سوم رفت و گفت: مرحوم شیخ طوسی که معروف به شیخ طایفه؛ یعنی در طایفه امامیه و شیعه شیخ همه فقها است، کتاب‌های فراوانی نوشته است که دو عنوان آن جزء کتب اربعه هستند، کتاب الاستبصار و التهذیب. همچنین کتاب‌های فراوان دیگری نیز تألیف کرده‌اند که یکی از آن‌ها درباره امام زمان(عج) است و غیبت نام دارد.  

 

دلایل غیبت امام زمان(عج)

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی به یکی از دلایل غیبت امام زمان(عج) اشاره کرد و افزود: غیبت برای حفظ جان حضرت بود؛ زیرا پدران ایشان را شهید کردند و بیم آن می‌رفت که ایشان را نیز شهید کنند. در آن صورت زمین از حجت خدا خالی می‌شد.

 

وی دلیل دوم را تبیین کرد و بیان داشت: به وجود آمدن شیعیان دلیل بعدی غیبت ایشان است، شیعیانی که ممکن است در صلب کفار قرار داشته باشند. یکی از مأموریت‌های حضرت حجت(عج) زدودن و تصفیه است. ایشان کفر و ظلم را ریشه‌کن می‌کند و مشرکی وجود نخواهد داشت. مشرک را زمانی از بین می‌برد که در صلب او شیعه نباشد. این دلیل در آیات قرآن و احادیث بسیاری ذکرشده است.

 

مَلَک و شیطان با محک ولایت از یکدیگر جدا شدند

امام جمعه موقت تهران در ادامه به تبیین دلیل سوم غیبت پرداخت و خاطرنشان کرد: علت سوم بروز عشق است. این علت از آن علت‌های عرفانی است. خداوند حضرت آدم را به‌ظاهر از بهشت بیرون و به زمین تبعید کرد؛ اما باطن این کار فوق این امور است. در حدیثی آمده است وقتی حضرت آدم(ع) از بهشت بیرون آمد، گفت؛ بسم‌الله‌ الرحمن الرحیم. جبرئیل به خدا عرض کرد؛ شخصی که شما را به رحمانیت و رحیمیت یاد کرده است، چرا نمی‌بخشید و اجازه بازگشت به او نمی‌دهید؟! خداوند فرمود: چون من را به این اسامی یاد کرده است باید رحمانیت و رحیمیت من شامل افراد زیادی شود به همین دلیل باید به زمین برود و نسل خود را گسترش دهد.

 

وی با بیان اینکه شیطان شش هزار سال عبادت کرد؛ اما در آزمون خداوند مشخص شد محبت و عشق ندارد، یادآور شد: شیطان آن‌قدر عبادت کرد که با ملائکه همنشین شد اما بعد از شش‌هزار سال در امتحان آشکار شد محبت ندارد و در برابر ولی خدا خضوع نمی‌کند. شخصی که مقابل ولایت بایستد لعنت ابدی مانند شیطان دامنش را خواهد گرفت. به طور کلی مَلَک و شیطان با محک ولایت از یکدیگر جدا شدند. خداوند متعال دستور داد در برابر خلیفه او همه سجده کنند؛ یعنی در برابر او خاضع باشند و با جان‌ودل در اختیار او قرار بگیرند. همه ملائکه چون محبت ولی خدا در دلشان بود و منتظر ایشان بودند تسلیم شدند؛ اما ابلیس ابا کرد و شیطان شد.

 

استاد حوزه علمیه به روزگار کنونی پرداخت و گفت: در مسائل سیاسی و عرفانی و اخلاقی نیز آن‌هایی که ولایت نایب امام زمان(عج) را نمی‌پذیرند که همان مجرای ولایت خداوند و اهل‌بیت(ع) است به سراغ آمریکا که در امتداد ولایت شیطان است می‌روند و از او کمک می‌خواهند.

 

رهبر ما با ساده‌زیستی خود آبروی تمام رهبران جهان را برده است

استاد اخلاق حوزه علمیه به ساده‌زیستی و پاکی رهبر معظم انقلاب تأکید کرد و افزود: رهبر ما آبروی تمام رهبران و سران کشورهای دیگر را برده است. آن‌ها مدام به شراب‌خواری و عیش و عشرت و جمع‌آوری ثروت‌های گزاف اشتغال دارند در حالی که رهبر ما زندگی ساده و پاکی دارند. تنها یک رهبر زیر این آسمان است که زندگی و فرزندان پاکیزه دارد و اهل نماز شب است و با دیگران در زندگی شخصی تفاوتی ندارد. مردم جهان وضع هر دو رهبر را می‌بینند و متوجه می‌شوند که رهبر یک جامعه می‌تواند انسان شایسته‌ای باشد به همین دلیل آبروی رهبر و سران کشورهای دیگر می‌رود.

 

انتظار، سنگرنشینی و جبهه‌ای بودن است

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی معانی ضمنی و فلسفه انتظار را برشمرد و تصریح کرد: غیبت امام زمان(عج) فلسفه‌اش ساختن بشر است و انتظار کلاسی انسان‌ساز است. کلاس عاشقی و تحمل و صبر است. انتظار، به وضع موجود نه گفتن است. انتظار سنگر نشین و جبهه‌ای بودن است. انتظار واقعی را امام راحل معنا کرد. بعضی افراد از امام زمان(عج) دم می‌زنند اما کاری به شراب‌خوار و قمارباز و بی‌عفتی‌ها ندارند، حتی کاری به تجاوز و قتل‌های آمریکا و اسرائیل و نوکرهای دست‌نشانده آن‌ها نیز ندارند، این افراد دروغ می‌گویند و منتظرواقعی نیستند./201/862/ب1

ارسال نظرات