۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۴۲۸۳۵۱
رییس شورای راهبردی قرارگاه خاتم‌الاوصیا:

با معرفت افزایی نسبت به دین نگذاریم سقیفه ای دیگر شکل گیرد

حجت الاسلام مهدوی بیات، بی تفاوتی مردم نسبت به سقیفه و نغض پیام غدیر را ناشی از پایین بودن سطح درک آن ها از دین دانست و گفت: از امیرمؤمنان علی(ع) دور شدند، سقیفه تشکیل شد؛ از امام زمان(عج) دور شدیم، غیبتی آن هم به طول12 قرن شکل گرفت؛ با افزایش معرفت و آگاهی نگذاریم سقیفه ای دیگر شکل بگیرد.
مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی بیات، رییس شورای راهبردی قرارگاه فرهنگی خاتم‌الاوصیا در شام میلاد منجی عالم بشریت، امام زمان(عج) در خیمة الانتظار با اشاره به جریان سقیفه و غدیر گفت: حقیقت وجودی امیرمؤمنان علی(ع) مانند پیامبر(ص) پیش از خلقت آدم به صورت نوری در عرش الهی وجود داشت و در 13 رجب جسم ایشان متولد شد.

 

وی افزود: خداوند از ازل در علم و حکمت خود این مسأله را دیده که صلاح عالم و آدم در این است که زیر پرچم ولایت امیرمؤمنان علی(ع) باشند.

 

حجت الاسلام مهدوی بیات با بیان این که همه انبیا زمینه ساز ظهور پیامبر اسلام(ص) بودند، اظهار کرد: از مهمترین مأموریت های پیامبران الهی، معرفی پیامبر اسلام(ص) بود تا خط نورانی هدایت گم نشود و خداوند به چنین پیامبری در حجة الوداع فرمود اگر ولایت امیرمؤمنان(ع) را به مردم ابلاغ نکنی رسالتت خاصیت و سودی نخواهد داشت.

 

پیامبر اسلام به خاطر سطح درک پایین مردم از ابلاغ ولایت امیرمؤمنان نگران بودند

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: با این وجود پیامبری که وقتی هیچ همراه و پیروی نداشت جلوی کفار ایستادگی و همه مشکلات را تحمل می کرد، سه مرتبه طی راه تا رسیدن به غدیر، به جبرئیل فرمود از خداوند خواهش کن مرا از ابلاغ این پیام معاف کند چرا که اکثریتی منافق می بینم این مردم را و اقلیتی متقی.

 

وی اضافه کرد: این که تنها 70 روز پس از غدیر با رحلت پیامبر(ص)، سقیفه بدون هیچ اعتراضی تشکیل شد و همه چیز آرام ادامه یافت، به خاطر این بود که همه مردم واقعا با امیرمؤمنان علی(ع) دشمنی داشتند یا بی دین بودند و پس از 70 روز تأکید ویژه و محرز پیامبرشان را فراموش کرده بودند؟.

 

چون نسبت به دین معرفت عمیق نداشتند غصب حق امیرمؤمنان و نغض پیام غدیر برایشان اهمیتی نداشت

حجت الاسلام مهدوی گفت: پاسخ این سوال منفی است؛ نه همه دشمن امیرمؤمنان علی(ع) بودند و نه بی دین بلکه نماز شب خوان و قاری قرآن بودند اما این که به غصب حق امیرمؤمنان علی(ع)  اعتراضی نکردند برای این بود که جز اندکی، بقیه از دین جز لایه ای سطحی چیزی نمی فهمیدند از این رو کنار گذاشته شدن امیرمؤمنان(ع) و جایگزینی فردی دیگر برایشان اهمیت وفرقی نداشت.

 

ما با امام زمانمان چگونه هستیم؟

وی خاطرنشان کرد: ما آن روز نبودیم و امروز بر آن ها لعنت می فرستیم غافل از این که خودمان با امام زمانمان چگونه هستیم؟ وقتی آن حضرت ظهور می کنند، 99 درصد منتظران می گویند ایشان امام نیستند و دروغ است و عده از اهل علم و دین هم می گویند دینی که امام آورده، اسلام نیست چرا که با معرفت امام را نشناخته اند.

 

مردمی که نمی گذاشتند آب وضوی پیامبر روی زمین بریزد، اصل سخن او را کنار گذاشتند

رییس شورای راهبردی قرارگاه خاتم‌الاوصیا با بیان این که امیرمؤمنان علی(ع) را به دلیل شدت عدالتش کنار گذاشتند و تحمل نمی کردند، افزود: مردمی که نمی گذاشتند آب وضوی پیامبر(ص) روی زمین بریزد، اصل سخن پیامبر(ص) را کنار گذاشتند در حالی که نماز شب هم می خواندند.

 

وی ادامه داد: پس از 25 سال خانه نشینی امیرمؤمنان علی(ع) هم نه این که درک ومعرفتشان بالا رفته باشد، بلکه چون از خلفا خسته و ناامید شده بودند به خاطر نانشان سراغ امیرمؤمنان علی(ع) آمدند و به تعبیر خود امیرمؤمنان(ع) همچون شتران تشنه به آبشخور حمله کردند اما با این وجود سه سال بعد، ایشان را در جنگ با معاویه تنها گذاردند.

 

تحمل رهبری انقلابی برای رانت خواران سخت است

حجت الاسلام مهدوی بیات تصریح کرد: معلوم است امروز هم برای عده ای رانت خوار، تحمل رهبری انقلابی که روی زیلو می نشیند سخت است؛ پس از رحلت آیت الله واعظ طبسی در مجلس خبرگان برای یادبود وی دو جمله از ساده زیستی اش گفته می شود اما به این ها برمی خورد و فردای آن روز مصاحبه می کنند که این ریاکاری است نه زهد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که جشن و کف و شیرینی و ابراز احساسات در موالید و مناسبت ها خوب است اما کافی نیست و بدون معرفت راه به جایی نمی برد، به ضرورت سنخیت با امام اشاره کرد و افزود: اگر عمارها و مالک ها یار خاص امیرمؤمنان علی(ع)شدند برای این بود که خود را با آن حضرت همسو کرده بودند نه با دنیا.

 

وی با طرح این پرسش که آیا خیالمان راحت است که هر وقت امام زمان(عج) ظهور کنند ما یارشان هستیم یا نه؟ یادآور شد: باید ببینیم اگر امام زمان(عج) بیایند بگویند فلان جای کار و زندگی مان درست نیست مقاومت می کنیم یا می پذیریم؟.

 

حتی روحانیان ما یک دور نهج البلاغه نخوانده اند

حجت الاسلام مهدوی بیات با اشاره به اوصاف امام زمان(عج) از زبان امیرمؤمنان علی(ع) در نهج البلاغه گفت: ایشان می فرمایند امام زمان(عج) طالب حکمت هستند. آیا ما نیز هستیم؟ حتی در میان روحانیان ما چند نفر یک دور نهج البلاغه خوانده اند؟ بنده از سال 93 تاکنون از حدود 900 روحانی سؤال کردم هیچ کدام نخوانده بودند.

 

جشن و کف و شادی بدون معرفت مشکلی را حل نمی کند

رییس شورای راهبردی قرارگاه خاتم‌الاوصیا ادامه داد: امام زمان(عج) وقتی ظهور کنند از جوان 20 ساله ای در خیابان سؤال می کنند آیا در دینت فقیه شده ای؟ می گوید نه. امام می فرماید از چشمم افتادی آن وقت آیا این که فلان جور کف بزنید تا به نجف و کربلا و ... برسد مشکل شیعه را حل می کند؟ شیعه ای که نهج البلاغه را دور انداخته و حکمت و دانش را از بیگانگان می گیرد در حالی که نهج البلاغه به عنوان مفسر قرآن، تنها راه نجات امت و بشریت است.

 

بهانه می آوریم که نهج البلاغه سخت است در حالی که یک کمونیست را هدایت می کند

وی افزود: آنقدر برخی روحانیان روی منبر گفته اند نهج البلاغه کتاب تخصصی و سخت است، مردم ترسیده اند در حالی که این کتاب شامل نامه ها، خطبه ها و کلمات قصار آن حضرت خطاب به مردم و معاویه است(که به دلیل سطح پایین درکشان آن حضرت را دق دادند). آیا ما از مردم آن روز فهممان کمتر است که بگوییم نمی فهمیم؟ اصلا روحانی ای که خودش این کتاب را نخوانده از کجا فهمیده سخت است؟.

 

حجت الاسلام مهدوی بیات خاطرنشان کرد: نهج البلاغه آنقدر روان است که یک کمونیست یوگوسلاو را هدایت و به دست او سی نفر از خانواده اش را مسلمان می کند ولی ما به بهانه سخت بودن لای آن را باز نمی کنیم.

افسوس خواهید خورد کاش زودتر سراغ نهج البلاغه می رفتید

استاد حوزه و دانشگاه توصیه کرد: نهج البلاغه را حتما در خانه داشته باشید و هر شب چند دقیقه در جمع اعضای خانواده بخوانید؛ از حکمت ها شروع کنید بعد نامه ها و خطبه ها را از آخر به اول بخوانید؛ این کتاب چنان کاربردی و متحول کننده است که مطمین هستم وسط کار افسوس می خورید که کاش زودتر این حرف کار را می کردید.

 

با معرفت افزایی نسبت به دین نگذاریم سقیفه ای دیگر شکل گیرد

وی با بیان این که نهج البلاغه با این که خود امام است، نسبت به گنبد و بارگاه امیرمؤمنان(ع) که صرفا منتسب به آن حضرت هستند، غریب مانده است، یادآور شد: از امیرمؤمنان علی(ع)  دور شدند، سقیفه تشکیل شد؛ از امام زمان(عج) دور شدیم، غیبت شکل گرفت آن هم 12 قرن، با افزایش معرفت و آگاهی نگذاریم سقیفه ای دیگر شکل بگیرد./202/930/ب1

ارسال نظرات