۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۴۲۸۳۸۶

ماجرای كليسایی که بشارت منجی می‌دهد

کلیسای جامع «عیسی منجی» از کلیساهای قدیمی روسیه است که در حوالی کاخ کرملین مسکو قرار دارد.
کلیسا روسیه

به گزارش خبرگزاری رسا، عباس خامه‌یار، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از کلیسای جامع عیسی منجی در روسیه دیدن کرد و درباره این دیدار خود نوشت: 
 

 

دیروز یکشنبه، دوم خرداد ماه ٩٥ همزمان با نیمه‌ شعبان، خجسته سالروز ولادت ولی عصر(عج) به طور اتفاقی همراه با همکاران خوبم در رایزنی فرهنگی ایران در مسکو، آقایان نژاد و لایق از مراسم روز یکشنبه‌ کلیسای جامع عیسی منجی روسیه در حوالی کاخ کرملین دیدن کردم. ماجرای کلیسا از این قرار است که الکساندر اول پس از شکست ناپلئون در جنگ ۱۸۱۲، تصمیم گرفت به مناسبت این پیروزی این کلیسا را بسازد.

 

وی افزود: ساخت کلیسا در ۱۸۳۹ آغاز شد و در ۱۸۸۳ به پایان رسید. ارتفاع بنا ۱۰۳/۵ متر، قطر بزرگترین گنبد آن ۲۵/۵ متر و مساحت آن برای پذیرش ۱۰ هزار نفر است. در سال ۱۹۳۰ استالین در راستای سیاست‌های دین‌زدایی اش تصمیم گرفت کلیسا را از بین ببرد و به جای آن کاخ شوراها بسازد.

 

خامه یار گفت: کاخ شوراها باید مرکز سیاسی و اجتماعی مسکو، کل اتحاد شوروی و نماد عظمت دوران سوسیالیسم می‌شد. طرح ساختمان شامل بنایی به ارتفاع ۴۰۰ متر بود که در بالای آن مجسمه‌ای ۱۰۰ متری از لنین قرار می‌گرفت که همچون مجسمه آزادی در نیویورک، داخل آن نیز قابل استفاده بود. طبق طرح باید گرداگرد آن میدان بسیار عظیمی ساخته می‌شد که همه خیابان‌های اصلی به آن ختم شود.

 

وی تاکید کرد: به همین دلیل کلیسا در دسامبر ۱۹۳۱ به کلی ویران و در اواخر این سال برنامه ساخت کاخ آغاز شد. اما بنا به دلایل مختلف این کاخ هرگز ساخته نشد. در سال ۱۹۳۷ کار ساخت بنا آغاز شد؛ اما جنگ جهانی دوم کار را به تعویق انداخت و بعد از جنگ برای ساخت و ساز، محل‌های مهم‌تری در پیش بود. با مرگ استالین علاقه به طرح کاخ شورا به کلی از بین رفت و در محل خاک‌برداری گودال بزرگی احداث شد که بعدها به استخر تبدیل گشت. در سال‌های بعد، کارشناسان نظر دادند بخار آب حاصل از این استخر به اشیای موزه هنری پوشکین که در مجاورت آن قرار داشت صدمه می‌زند، بنابراین فکر استفاده از این محل برای کار دیگری قوت گرفت.

 

 معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: سقوط حکومت کمونیستی و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی باعث شد که شهرداری مسکو درصدد احیای کلیسای قدیمی برآید. ساخت این کلیسا در سال ۱۹۹۲ مجدداً آغاز شد و دقیقاً مشابه کلیسای قدیمی طی چند سال با کمک مالی شهرداری، موسسات خیریه و مردم بنا شد و اینک در مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

وی در پایان گفت: آنچه که در مراسم باشکوه امروز در جمع مؤمنان مسیحی ارتدوکس بسیار توجهم را جلب کرد نوشته‌ دو قطعه تابلوی بزرگ نئونی روشنی بود که با رنگ قرمز در بالای دیوار درون کلیسا نصب شده است که: «مسیح بازمی‌گردد»./847/ب102/د

ارسال نظرات