۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۶
کد خبر: ۴۲۸۹۰۳
حجت الاسلام مصباحی مقدم:

وظیفه حوزه و حوزویان اصلاح فرهنگ متناسب با اقتصاد مقاومتی است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ضمن بیان وظایف حوزه های علمیه در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: ترویج فرهنگ کار جمعی و مشترک، صرفه جویی در هزینه های عمومی و خصوصی و مصرف کالای ایرانی در بین مردم و تبلیغ دوری مردم از فرهنگ مصرف گرایی را لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است که حوزویان باید این مسأله را در بین مردم تبلیغ کنند.
مصباحی مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مردم تهران در مجلس نهم عصر امروز در همایش ملی «نقش جامعه نخبگانی حوزه های علمیه در تحقق اقتصاد مقاومتی» که در سالن همایش های غدیر در قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: اقتصادی که ضربه پذیر است و استعداد اقتصادی دارد، باید به اقتصادی ضربه ناپذیر تبدیل شود و مقاوم سازی اقتصاد به این معنا است.

 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر واحد دلار در اقتصاد ایران اظهار داشت: اتکای به دلار یکی از ضعف های ما است که اگر می توانستیم دلار را از مبادلات خود کنار بگذاریم، راهکاری بود که یکی از ضعف ها را کم کنیم که امروزه زیاد است.

 

عضو شورای فقهی بانک مرکزی به تأثیر مقاومت ایران در عرصه بین المللی پرداخت و تصریح کرد: مفهوم اقتصاد مقاومتی صرفا مقاوم سازی آن نیست، بلکه الگویی اقتصادی برای مقاومت است، نظام جمهوری اسلامی، نظامی است که با پیروزی انقلاب مقابل استکبار قرار گرفته و با اقتصاد مقاومتی توانسته به این نقطه برسد؛ مقاومت نظامی ما به مقاومت سیاسی، فرهنگی و روحیه مقاومت در منطقه تبدیل شد که مقاومت حزب الله و سوریه را به وجود آورد.

 

عضو مجلس تشخیص مصلت نظام گفت: رویکرد مقاومت را دنبال  نکرده و دائماً به صادرات نفت دل خوش کرده ایم و امروزه بازی در می آورند؛ هر بشکه تا 140 دلار بالا رفته بود و پنج شش سال طول کشید و ترکیبی از استکبار جهانی، قیمت نفت را شکست و به 30 دلار رساند تا ما را بشکنند، اما نشکستیم، اما  به الگوی  اقتصاد مقاومتی نیاز داریم.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم درباره لزوم نهادینه سازی فرهنگ اقتصاد مقاومتی از سوی حوزه یادآور شد: وظایف حوزه در اقتصاد مقاومتی، فرهنگ و فرهنگ سازی است که نیاز به چند پاره فرهنگ اقتصاد مقاومتی هستیم؛ یکی خود فرهنگ اقتصاد مقاومتی است که باید در ملت نهادینه شود و باید باور کنند که ناگزیریم مقاومت کنیم و این بر دوش علما، فضلا و طلاب سنگینی می کند.

 

عضو شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: باید بتوانیم اقتصاد مقاومتی را در میان ملت، همانند جنگ جا بیندازیم که جنگ و جنگ هایی داریم و برای آن باید مقاومت را در خود افزایش دهیم؛ اگر این روحیه همه گیر شود، این وظیفه نهفته در ملت فراگیر می شود.

 

وی درباره معضل درخواست کار پشت میزی از سوی جوانان خاطرنشان کرد: نبود فرهنگ مقاومت در کار و تلاش لازمه دیگر اقتصاد مقاومتی است که ملت ما در اثر ظهور نفت، تن پرور و تنبل شده است؛ فرهنگ حاکم بر جوانان ما، انجام کارِ پشت میز آسان و راحت با حقوق ماهیانه است؛ این مسأله را به نماینده مجلس در بخش کار گفتم که کاری دارید، گفت بسیار کارگر می خواهیم، اما کسی کارگری نمی کند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس نهم موفقیت های انقلاب را در نتیجه وجود فرهنگ کار و تلاش دانست و اظهار داشت: فرهنگ کار و قبول رنج و زحمت وجود نداراد؛ باید به فرهنگ ائمه اطهار(ع) برگردیم و به آن نیاز داریم؛ اهل بیت(ع) کار یدی می کردند؛ اگر فرهنگ تلاش و کوشش نمی بود، تلاش مان در جنگ تحمیلی، انرژی هسته ای و نانو به ثمر نمی رسید؛ طلاب باید فرهنگ کار، کوشش و خلاقیت را جا بیندازند.

 

عضو شورای فقهی بانک مرکزی درباره فرهنگ مصرف گرایی تصریح کرد: اگر فرهنگ سرمایه گذاری بر ملت حاکم باشد و بخشی از درآمد خانواده های متوسط به بالا تبدیل به سرمایه شود، منشأ نجات بشر خواهد شد؛ متأسفانه فرهنگ مصرف گرایی حاکم است و این فرهنگ با فرهنگ اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.

 

عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام با بیان این که فرهنگ کار جمعی و مشترک از محورهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است، گفت: باید الگو هایی را در این زمینه معرفی کرد؛ یکپارچه سازی زمین های کشاورزی از جمله کارهایی است که باید در بخش کشاورزی انجام شود؛ باید به دنبال این نوع فرهنگ رفت.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به سفرهای بی رویه مسؤولان به خارج از کشور افزود: فرهنگ صرفه جویی در هزینه های عمومی و خصوصی، نیاز کشور در عرصه اقتصاد مقاومتی است؛ یکی از هزینه های عمومی سفرهای خارجی است که هر مدیر و کارمند بخش دولتی که خارج می رود، روزانه 130 دلار حق مأموریت، بدون هزینه هتل و غذا دریافت می کند؛ خیلی ها تمایل دارند که سفر خارجی داشته باشند که اینها حرام کردن منابع است.

 

وی صرفه جویی در هزینه های شخصی و بهینه سازی مصرف انرژی را لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: مقدار مصارف گاز خانگی کشور ما معادل کل گاز مصرفی خانگی و صنعتی در اروپا است؛ باید این مسائل ترویج شود؛ روزانه 72 میلیون لیتر بنزین و 92 میلیون لیتر گازوئیل در تمامی بخش ها مصرف می شود؛ اگر مقدار هزینه بنزین وسایل نقلیه به 4 لیتر اصلاح شود، 35 میلیون لیتر مصرف خواهد شد و مابقی صادر می شود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس نهم اظهار داشت: باید فرهنگ مصرف کالای ایرانی در بین مردم ترویج شود؛ مردم به فروشگاه ها می روند و وقتی جنس ایرانی را می بیننند نمی خرند و اگر مارک جنس عوض و خارجی شود، خرید می کنند؛ باید این فرهنگ اصلاح شود؛ وظیفه حوزه و حوزویان اصلاح فرهنگ متناسب با اقتصاد مقاومتی است./822/پ202/ج

ارسال نظرات