۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۴۲۸۹۶۹

پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره یمن

دبیر کل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت خواستار افزایش نقش این سازمان در یمن به منظور سرعت بخشیدن به مذاکرات صلح شده است.
بان کی مون

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه در نامه‌ای به شورای امنیت، طرحی مبنی بر افزایش نقش این سازمان در یمن برای فائق آمدن به اختلافات عمیق بین طرف‌های مشارکت کننده در مذاکرات صلح را پیشنهاد داد.

 

پس از این پیام بان کی‌مون، «اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن نیز با حضور در نشست اعضای پانزده‌گانه شوری امنیت، گزارش خود درباره مذاکرات صلحی، که با میانجیگری این سازمان در کویت برگزار می‌شود را ارائه داد.

 

بان کی‌مون در این نامه نوشت «در حالی‌که طرف‌های یمنی برای دستیابی به توافقاتی در کویت متعهد هستند ولی اختلافات عمیقی بین دو طرف وجود دارد که باید برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب، بر آنها فائق آمد.»

 

دبیرکل سازمان ملل افزایش شمار کارکنان هیات صلح سازمان ملل در یمن و انتقال آنها از نیویورک به عمان به منظور تشدید فشارهای میانجیگرانه را خواستار شد.

 

گروهی بزرگ‌تر از کارشناسان سازمان ملل به طرف‌های درگیر در مورد مسائل مختلفی، به ویژه برای حفظ آتش‌بس، مشاوره ارائه خواهند کرد.

 

وی در ادامه نوشت «روند پایان دادن کامل به درگیری‌های خصمانه در این کشور بسیار شکننده است و نیاز دارد حمایت‌های بیشتری از سوی سازمان ملل در این ماموریت صورت بگیرد.»

 

بان کی‌مون تأکید کرد «تشدید خشونت مذاکرات صلح در کویت را تضعیف و دربرابر پیشرفت به سوی تحقق ثبات و امنیت بیشتر مانع ایجاد می‌کند.»

 

قرار است اعضای شورای امنیت، امروز- پنجشنبه- این پیشنهاد بان کی‌مون را بررسی کنند.

 

از سوی دیگر، ولد الشیخ احمد، که به صورت ویدیو کنفرانس از کویت سخنرانی می‌کرد، گفت: پیشرفت در مذاکرات صلح کُند است ولی مذاکرات ادامه دارد.

 

این مقام سازمان ملل افزود، اوایل ماه رمضان یعنی ششم ژوئن موعد نهایی برای گشایش در این مذاکرات نیست و باید طرف‌ها به این مذاکرات، هر چقدر هم که زمان‌بر باشد، ادامه دهند.

 

تازه‌ترین مذاکرات صلح در 21 آوریل (یک ماه پیش) آغاز شده‌ است. وضعیت این مذاکرات به دلیل ترک مکرر آن از سوی هیات دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» تیره شده ‌است. روز دوشنبه، پس از تقریبا یک‌هفته طرف‌های درگیر رو در رو گفت‌وگو کردند.

 

جنگ یمن، از زمان حملات ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی، دست‌کم 6500 شهید برجای گذاشته است که حداقل نیمی از آنها زن و کودک هستند./847/ب101/ک

منبع: تسنیم

ارسال نظرات