۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۴۲۸۹۸۸
مدیر حوزه علمیه مازندران خبر داد؛

تحصیل ۶۶۰۰ طلبه در ۵۱ مدرسه علمیه مازندران

مدیر حوزه علمیه مازندران از تحصیل شش هزار و 600 طلبه برادر و خواهر در 51 مدرسه علمیه استان مازندران خبر داد.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز نشست مشترک مدیران و اساتید حوزه های علمیه خواهران و برادران استان خراسان شمالی که در مجتمع فرهنگی تفریحی در ساری برگزار شد با اشاره به سابقه حوزوی شهرهای مازندران در طول تاریخ گفت: تنها در یک مقطعی، 70 مدرسه علمیه در شهرستان آمل دایر بود.

 

وی با بیان این که نخستین بار اسلام با اهل بیت پیامبر اسلام(ص) وارد دیار طبرستان شد، افزود: در طول تاریخ تلاش  دولت هایی اموی و عباسی برای فتح طبرستان نتیجه بخش نبود، افزود: اما زمانی که فرزندان ائمه اطهار(ع) و آل پیغمبر وارد دیار طبرستان شدند مردم این منطقه با آغوش باز فرزندان ائمه معصومین(ع) را پذیرفتند و از آنها استقبال کردند.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که مازندران در طول تاریخ هیچ گاه زیر باز ظلم و حکم رانی پادشاهان نرفت، تصریح کرد: در دامن این دیار ولایی عالمان دیندار بزرگی تربیت شدند که امروز  همچون چراغی پر نور برای جامعه اسلامی نور افشانی می کنند.

 

حجت الاسلام طاهری با اشاره به این که مازندران در هر رشته علمی و دینی حوزوی یک شخصیت برجسته در فضای حوزوی کشور دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر وجود بابرکت حضرات آیات حسن زاده و جوادی آملی که از این خطه هستند نعمتی برای دنیای اسلام و جامعه حوزوی کشور است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش علمای مازندرانی در جریان مبارزات سیاسی ایران به ویژه نهضت مشروطه اشاره کرد و گفت: در جریان نهضت مشروطیت علم مخالفت با مشروطه ای که نتیجه اش حاکمیت انگلیسی ها بود به دست یک شیخ شهید مازندرانی بود.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در جریان مشروطه حکم اعدام سه عالم یعنی شیخ فضل الله نوری، آیت الله شیخ غلامعلی مجتهد ساروی و مرحوم ملاعلی آملی از سوی انگلیسی ها صادر شد که هر سه نفر مازندرانی بودند، افزود: در جریان هشت سال دفاع مقدس نیز طلاب و روحانیان مازندرانی نقش بسیار اثرگذار و پررنگی در دفاع از کشور داشتند که در همین جهت بیش از 400 شهید روحانی تقدیم اسلام و انقلاب شد.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که حضور روحانیت در عرصه های مختلف این انقلاب و نظام روشن است، ادامه داد: روحانیت آگاه، با بصیرت و ولایت مدار همواره با حضور خود در صحنه های مختلف این انقلاب مانع تحقق توطئه های شوم دشمنان شدند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود از فعالیت 29 مدرسه علمیه دائر در شهرهای مختلف مازندران خبر داد و گفت: دو مدرسه علمیه دیگر امسال در استان افتتاح خواهد شد.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران، تعداد مدارس علمیه خواهران استان را نیز 21 مدرسه اعلام کرد و افزود: همچنین سه هزار طلبه برادر و سه هزار و 600 طلبه خواهر از سطوح یک تا چهار مشغول فراگیری علوم حوزوی هستند.

 

حجت الاسلام طاهری با اشاره به این که مدیریت حوزه علمیه استان از سال 89 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، گفت: تا قبل از آغاز به کار رسمی این مدیریت برخی از مدارس علمیه استان در محرومیت و برخی هم در غنای کامل بودند که خوشبختانه با آغاز به کار مدیریت امروز شاهد برقراری یک عدالت در میان مدارس علمیه هستیم.

 

وی همچنین به برگزاری نخستین جشنواره استانی علامه حلی در مازندران اشاره کرد و گفت: از هزار اثر ارسالی به دبیرخانه این جشنواره در استان تاکنون 250 اثر به مرحله تفصیلی دوم راه یافتند.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به مسأله تهذیب و دروس اخلاق در مدارس علمیه استان اشاره کرد و با توجه به مباحث اخلاقی رسالت اصلی حوزه علمیه است، گفت: این بخش در حوزه های علمیه باید بیشتر تقویت شود و ما نیز جزء استان هایی هستیم که بیشترین استفاده را از اساتید اخلاق داریم.

 

حجت الاسلام طاهری با اشاره به این که اخلاق در حوزه های علمیه همواره مورد تأکید بزرگان دین بوده است، خاطرنشان کرد: نباید مباحث آموزشی جای موضوعات اخلاقی در حوزه های علمیه را بگیرد.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که اخلاق باید همانند مباحث آموزشی در حوزه مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: علم بدون اخلاق نمی تواند زمینه سعادت و تعالی حقیقی یک طلبه را فراهم کند.

 

وی در ادامه به مأموريت هاي مهم و سنگين حوزه های علمیه در مقطع حساس کنوني اشاره کرد و گفتروحانيت بايد با بهره گيري از همه امکانات رسالت خود را به درستي انجام دهد، چون تأثيرگذاري حوزه هاي علميه بر فرهنگ مردم امري است که در حوادث و پيش آمدها و تحولات احتماعي بيشتر نمايان شده و به خوبي قابل لمس است./950/202/ب3

ارسال نظرات