۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۴۲۹۰۰۸
ولایتی:

طب سنتی امری اساسی در علوم پزشکی محسوب می‌شود

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل گفت: طب سنتی یک علم است و آنچه در گذشته است مقدمه‌ای است برای آینده که در همه علوم بدین گونه است و علم پزشکی نیز مستثنی نیست.
دکتر ولایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل امروز6 خرداد در  اختتامیه همایش ملی «تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران» که در دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، به بیان تاریخچه پزشکی و طب سنتی در ایران پرداخت.

 

وی ضمن اشاره به این که بیش از 13 هزار عنوان کتاب پزشکی در تاریخ پزشکی ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: بیش از 1300 ریاضیدان در تاریخ اسلامی وجود دارد و علاوه بر آن در حوزه نجوم نیز دانشمندان ایرانی سخنان بسیاری برای گفتن دارند.

 

رییس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص افزود: ما دارای یک پزشکی ریشه دار هستیم و در ایران با توجه به انواع اقلیم ها دارای حدود 7500 تا 8000 نوع گیاه می باشیم که از این تعداد بیش از 2000 گونه گیاهان دارویی ما را تشکیل می دهند که همین امر موجب شده موضوع گیاهان دارویی در ایران دارای سابقه بسیار بالایی باشد.

 

وی با بیان این موضوع که ما مکانی مانند جندی شاپور را نمی شناسیم که جامع علوم پزشکی در زمان خودش باشد، گفت: امروز حدود 200 صفحه در خصوص جندی شاپور مستندات وجود دارد.

 

ولایتی به سابقه حدود هفت قرنی پزشکی در ایران اشاره کرد و در خصوص اهمیت درمان بیماران براساس آموزه های دینی، گفت: در قرآن آمده است چنانچه فردی یک بیمار را شفا دهد گویی تمام انسان ها را نجات داده و بالعکس چنانچه یک نفر را به قتل برساند گویی کل انسان های کره زمین را به قتل رسانده است.

 

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل تصریح کرد: تا اواخر قرن پنجم هجری چهار کتاب مهم در حوزه دانش پزشکی نوشته شده که نویسندگان آنان همه ایرانی بودند دو کتاب را رازی، یک کتاب را علی بن عباس اهوازی و یک کتاب را ابن سینا نوشته است.

 

وی با تاکید بر اینکه کتاب قانون ابن سینا جامع تمام کتاب های پیش از خود است، خاطرنشان کرد: ابن سینا تعریف این کتاب را در سال 403 هجری در گرگان آغاز و در سال 414 در همدان آن را به پایان رساند.

 

ولایتی درباره اهمیت این کتاب گفت: گستاو لوگون یک خاورشناس فرانسوی در خصوص کتاب قانون ابن سینا گفته است این کتاب تا اواخر سده 15 در اروپا بیش از 16 بار به چاپ رسیده و تا قرن ششم مرجع علم پزشکی بوده است به طوری که در تمام دانشگاه های فرانسه و ایتالیا تنها کتاب درسی در زمینه پزشکی محسوب می شد.

 

وی با بیان این که طب سنتی امری اساسی در علوم پزشکی محسوب می‌شود، بیان کرد: این طب پایه پزشکی محسوب می‌شود که سایر علوم از جمله ریاضیات، فیزیک و جغرافیا را نیز در بر می‌گیرد.

 

مشاور رهبر معظم انقلاب در رابطه با طب سنتی اظهار داشت: طی سنتی یک علم است و آنچه در گذشته است مقدمه‌ای است برای آینده که در همه علوم بدین گونه است و علم پزشکی نیز مستثنی نیست، طب سنتی به عنوان طب گذشتگان لازم است که در جریان طب فعلی حضور داشته باشد و از آن استفاده شود.

 

ولایتی در ادامه تصرح کرد: طب سنتی اهمیت بسیار دارد اما باید توجه داشت که کسانی هستند برای اخاذی از مردم از نام این طب استفاده می‌کنند. امید است وزارت بهداشت در آینده‌ای نزدیک اقدام جدی برای مقابله با این افراد کند.

 

تأسیس کمیته تاریخ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی در رابطه با تأسیس کمیته تاریخ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هدف این کمیته نشان دادن تاریخ پربار گذشتگان به دانشجویان و جوانان سرزمین‌مان است، به طوری که جوانان کشور فکر نکنند هر چه به نام علم وجود دارد برای خارج از کشور است و برای پیشرفت نیاز است که مانند فرنگی‌ها شوند.

 

مشاور رهبر معظم انقلاب در رابطه با کارهای کمیته تاریخ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در این کمیته با حضور اساتید صاحب نظر سعی کردیم در حوزه‌های مختلف علمی حاشیه‌هایی از کتاب‌های گذشتگان بنویسیم و همچنین کنگره‌هایی در زمینه تاریخ علوم مختلف نظیر کنگره فعلی برگزار کنیم و دو موسسه فرهنگ و تمدن به همت دست‌اندرکاران این عرصه در کشور تأسیس شد./934/203/ب3

 

 

 

ارسال نظرات