۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۴۲۹۶۷۴

واکنش‌ها به ناکامی نامزد اصلاح طلبان در انتخاب رییس مجلس

نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی در واکنش به ناکامی عارف برای تصدی ریاست مجلس تاکید کردند: توهم پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و خبرگان به این دلیل است که فکر می‌کنند تهران کل ایران است.
اصلاح طلبان

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی در واکنش به ناکامی عارف برای تصدی ریاست مجلس تاکید کردند: توهم پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و خبرگان به این دلیل است که فکر می‌کنند تهران کل ایران است.

 

مصطفی کواکبیان منتخب اصلاح‌‌طلب مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی در گفت‌وگو با  تسنیم در ارزیابی خود از ترکیب هیئت رئیسه موقت مجلس دهم، گفت: در حال حاضر این ترکیب خوب است اما می‌شد خیلی بهتر از اینها باشد.اگر اصولگرایان پیشنهادی که به آنها دادیم می‌پذیرفتند، بلاشک ترکیب قوی‌تر و مطلوب‌تری را شاهد بودیم.

 

وی افزود: البته واقعیت (انتخابات هیئت رئیسه) چیز دیگری بود. بعضاً اشخاصی با ما «عکس یادگاری گرفتند و زنبیل خودشان را جای دیگر بردند». گرفتاری ما این است که این اشخاص از لیست امید میثاق‌نامه را امضا کردند اما به لاریجانی رأی دادند.

 

کواکبیان با تأکید بر «واقعاً برای دوستان خودم متأسفم که مسیر را چنین پیش‌ بردند»، خاطرنشان کرد: اگر آن عده پای کار فراکسیون می‌ایستادند، قطعاً نتیجه به‌عکس می‌شد. مطمئنم 50 نفر از لیست امید به‌ آقای لاریجانی رأی دادند.

 

«امید» طبل توخالی بود

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم اظهار داشت: این اقدام آقای عارف برای مشخص کردن وزن جریان اصلاح‌طلب تا اندازه‌ای توانست توهم پیروزی اصلاح‌طلبان را از بین ببرد و القای پیروزی دروغین را برطرف کرد که طبل توخالی بیش نبود.

 

وی با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان 2 - هیچ باختند،‌ تاکید کرد: امروز هم مجلس خبرگان و هم مجلس شورای اسلامی در ریاست شخصیت‌های سیاسی مقابل اصلاح‌طلبان قرار دارد. بنابراین اصلاح‌طلبان به سمت واقع‌بینی حرکت کنند و دست از توهم بردارند.

 

نتیجه دهن‌کجی به احزاب اصلاح‌طلب

محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، با اشاره به انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم گفت: آقای عارف و دوستان‌شان اگر به احزاب اصلاح‌طلب احترام می‌گذاشتند و دهن‌کجی نمی‌کردند امروز نتیجه این نبود. افرادی را وارد مجلس کرده‌اند که هیچ رگ و ریشه‌ای در اصلاح‌طلبی ندارند.

 

وی تأکید کرد:‌ای کاش شورای سیاست‌‌گذاری اصلاح‌طلبان پیشنهاد احزاب اصلاح‌طلب درباره ریاست مجلس را جدی‌تر می‌‌گرفت و عارف را منصرف می‌کرد و رقابتی شکل نمی‌گرفت.

 

شکست سیاست «تَکرار می‌کنم»

پرویز امینی تحلیل‌گر مسائل سیاسی، با اشاره به انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس دهم و پیام‌های این انتخاب،‌ اظهار داشت: شکست دیگر در انتخابات هیئت رئیسه امروز «شکست نمادگرایی در سیاست‌ورزی» بود که نماد آن نیز خاتمی است؛ این مسئله نشان داد سیاست، محدود به سیاست‌ورزی نمادین نیست که آقای خاتمی گفت «تکرار می‌کنم به هر دو لیست رأی بدهید» و فکر کردند پیروز انتخابات شده‌اند، اما در حال حاضر هم در خبرگان و هم در مجلس ریاست به گونه‌ای رقم خورده که نتیجه دلخواه آنها به دست نیامده است.

 

توهم پیروزی اصلاحات از سال88 تا 95

محمد کاظم انبارلویی مسئول سیاسی حزب موتلفه با بیان اینکه آرای عارف و لاریجانی نشان داد رقابت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان مجلس دهم به هم نزدیک نیست، گفت: توهم پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و خبرگان به این دلیل است که فکر می‌کنند تهران کل ایران است.

 

وی خاطر نشان کرد: تهران یکی از شهرهای بزرگ کشور است و آنها با این توهم در سال 88 نیز دست به آشوب زدند، در صورتی که تهران کل ایران نیست و رأی ملت را باید در گستره جغرافیایی ایران دید.

 

اصلاح‌طلبان عادت به وارونه نشان دادن شکست‌ها دارند

محمد حسین قائدشرف دبیر دفتر تحکیم وحدت در گفت‌وگو با فارس با اشاره به شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اینکه رسانه‌های اصلاح‌طلب پیروزی در انتخابات را به حامیان و طرفداران خود مخابره کردند، درحقیقت به طرفداران خود خیانت کردند. چراکه با نتیجه امروز مجلس خبرگان و شورای اسلامی عیان شد که آنها در اقلیت هستند.

 

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان تنها در رسانه‌هایشان پیروز انتخابات بودند و نه در واقعیت، خاطر نشان کرد: اصلاحات باید در انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی شکست را بپذیرند، البته آنها عادت به وارونه نشان دادن شکست‌های خود دارند./998/102/ب3

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات