۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۴۲۹۷۹۴
عضو مجلس خبرگان رهبری:

سکولاریسم زائیده بد معرفی کردن دین و بد عمل کردن دینداران است/ مبلغان با رفتار مردم را به دین دعوت کنند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: سکولاریسم زائیده بد معرفی کردن دین و بد عمل کردن دینداران است، امروز نیز بد عمل کردن گروه‌های تکفیری بدترین تبلیغ علیه دین است.
محسن اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در نشست اندیشه و عمل درباره رفتار مودبانه و گفتار محترمانه؛ پیش نیاز تبلیغ دین، که در موسسه امام موسی صدر برگزار شد، گفت: برای دعوت به دین رفتار مودبانه امری بدیهی است اما با توجه به شرایط امروز گویا نیاز به صحبت در این مورد است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جنس دین، عنوان کرد: جنس دین جز از طریق ادب و احترام قابل گسترش نیست، امیرمومنان علی(ع) طی یک پیش‌گویی درباره سبک دعوت به دین آخرالزمان در کتاب نهج‌البلاغه می‌فرمایند: سبک دعوت پیامبر(ص) به اسلام همراه با مهربانی است، اما در آخرالزمان اسلام را با لباس وارونه معرفی می‌کنند، طوری که با آمدن امام زمان(عج) همه تصور می‌کنند که دین جدید آورده است.

 

اسماعیلی اظهار داشت: قرآن خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: ای پیامبر اگر همه آنچه در آسمان و زمین را داشتی اما زبانت لین نبود همه از اطراف تو پرداکنده می شدند.

 

وی بیان داشت: قرنی که ما در آن زندگی می کنیم عصر بازگشت به دین است، بیداری اسلامی و نهضت های دینی نشان از دل های آماده برای پذیرش دین است، که اگر از این فرصت خوب استفاده کنیم دعوت ما سریع پذیرفته شده  به هدف خود خواهیم رسید، اما اگر لحن ما پیامبرانه نباشد هر بیشتر به دین دعوت کنیم گریز از دین بیشتر شده و تهدید بزرگی برای جامعه می شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: سکولاریسم زائیده بد معرفی کردن دین و بد عمل کردن دینداران است، امروز نیز بد عمل کردن گروه‌های تکفیری بدترین تبلیغ بر علیه دین است.

 

 اسماعیلی ابراز کرد: مبانی نظری شرع و عقل در زندگی امام موسی صدر به خوبی نمایان بود، ایشان در سرزمین ویترین ادیان مختلف و جنگ زده به تبلیغ دین پرداخت.

 

وی خاطرنشان کرد: دین از جنس پیام است و جز با قبول قلبی معنا پیدا نمی‌کند پیامی که انسان باید آن را بپذیرد و تحمیلی نیست، دین با قلب و روح انسان سروکار دارد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مفهوم دین نزد خداوند اسلام است از نظر امام موسی صدر، عنوان کرد: حقیقت این است که دعوت به اسلام از سوی پیامبر(ص) با آنچه مردم در نظر دارند متفاوت است.

 

اسماعیلی اظهار داشت: مساله تبلیغ دین با آموزش متفاوت است، تبلیغ دین از جنس آموزش نیست بلکه به معنای تلاش برای از نو ساختن انسان است، محال است که به کرامت انسانی توهین شود و او جذب دین شود.

 

وی بیان داشت: دعوت حضرت موسی(ص) از فرعون برای پرستش خداوند همراه با زبان لین، احترام و ادب بود، قرآن راه دعوت به دین را از سه طریق حکمت، موعظه حسنه و دعوت عاطفی به ما نشان داده است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مصلح باید با مهربانی ذهنیت و باور اشتباه انسان‌ها را به سوی راستی و درستی تغییر دهد، مبلغان دین باید پیش از گفتار با رفتارشان مردم را به دین دعوت کنند.

 

اسماعیلی ابراز کرد: مبلغ باید در دعوت به دین ابتدا دل اشخاص را با خود همراه کند.

 

وی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) فرمودند: خداوند بیامرزد کسی را که دین ما را احیا کند، چرا که اگر مردم در دعوت زیبایی کلام ما را مشاهده کنند به دین روی می‌آورند، وقتی حقیقت اسلام با زبانی ملایم و نرم مطرح شود جوامع بیش از همه درخواهند یافت که مشکلات آنان در نبود اسلام است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: در قرآن آیات زیادی درباره سخن داریم که باید مودبانه باشد، قول سدید به گفته های پیراسته از دروغ، تهمت، لهو و لغو تفسیر شده است، در تعالیم دین اسلام دعوت به دین تحمیلی نیست بلکه فطرت انسان را بیدار می‌کنند تا خود حرکت کند.

 

اسماعیلی اظهار داشت: یکی از روش های جالب کتاب های امام موسی صدر در دعوت اخلاقی ایشان است، ایشان درباره جوانان بسیار تاکید دارد، در دعوت جوانان به دین رفتار مودبانه و گفتار محترمانه بیشتر مورد نیاز است.

 

وی بیان داشت: در دعوت جوانان باید از شیوه تسامح و نصیحت استفاده کرد دلیل موفقیت امام موسی صدر در تبلیغ دین و جذب جوانان توجه به رفتار مودبانه و گفتار محترمانه بوده است./201/807/ب1

ارسال نظرات