۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۴۲۹۹۱۶
نماینده صلیب سرخ جهانی:

حقوق بشر امروزی ریشه‌های عمیقی در اسلام و دیگر ادیان الهی دارد

انگلیکا شاپ با اشاره به این که اسلام در قرن‌ها پیش به حقوق بشر توجه ویژه داشته است، گفت: رعایت حقوق بشردوستانه بین‌المللی تنها زمانی ممکن خواهد بود که این حقوق ریشه در اذهان مردم داشته باشد.
انگلیکا شاپ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انگلیکا شاپ، نماینده صلیب سرخ جهانی در ایران، پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزشی اسلام و حقوق بشردوستانه بین‌المللی که در مدرسه امام خمینی(ره) قم برگزار شد با تشکر از مشارکت روحانیت در برگزاری این کارگاه آموزشی، اظهار داشت: هدف از حقوق بین‌الملل بشردوستانه ایجاد توازن در عملیات‌های مسلحانه بشری و کاهش آلام ملت‌های درگیر در جنگ است که با مساعدت طرفین درگیر، مقدور خواهد شد.

 

وی با بیان این که در منازعات مسلحانه افرادی از قبیل غیر نظامیان، مجروحان و اسرا مورد حمایت حقوق بشردوستانه بین‌المللی هستند، افزود: دولت‌ها موظف‌اند با تضمین این حقوق باعث کاهش آلام بشری ناشی از جنگ شوند.

 

شاپ با اشاره به این که صلیب سرخ جهانی در سال گذشته در سوریه، عراق، یمن و سایر مناطق به بیش از 40 میلیون جنگ زده کمک رسانی کرده است، گفت: کمیته صلیب سرخ رسالتی بین‌المللی برای مقابله با مبارزات مسلحانه بر عهده دارد ولی با وجود تلاش‌های زیاد همواره شاهد نقض این حقوق به وسیله کشورها هستیم و اعمالی از قبیل گروگان گیری، خشونت بر علیه تأسیسات درمانی و منابع آبی از طرف برخی کشورها انجام می‌شود.

 

وی با بیان این که این اقدامات آثار مخربی بر زندگی انسان‌های غیر درگیر در جنگ می‌گذارد، اظهار داشت: اسلام در قرن‌ها پیش از تصویب حقوق بشردوستانه که امروزه غرب پرچم‌دار آن است مجموعه‌ای غنی از قوانین را بیان کرده است که حقوق افراد و محیط‌زیست را در جنگ یادآور شده است و احکام زیادی در این رابطه در منابع اسلامی وجود دارد.

 

نماینده صلیب سرخ جهانی با بیان این که ما همیشه خواهان همکاری با نهادهای مذهبی در سراسر جهان و از تمام ادیان هستیم، خاطرنشان کرد: به خاطر درگیری‌هایی که در جهان اسلام است نمایندگان صلیب سرخ سعی بر این دارند تا حمایت رهبران مذهبی جهان اسلام را جلب کنند تا در این زمینه موفقیت بیشتری داشته باشیم.

 

وی تصریح کرد: اکنون پس از ده سال تلاش‌های آکادمیک سوءتفاهم‌ها تا حدودی برطرف شده است و کارشناسان صلیب سرخ و علمای اسلامی بر این باورند که شباهت‌های زیادی میان حقوق بشر در منابع فقهی اسلام و حقوق بشردوستانه بین‌المللی وجود دارد و می‌شود همکاری در این زمینه را گسترش داد.

 

شاپ با بیان این که حقوق بشر امروزی ریشه‌های عمیقی در اسلام و دیگر ادیان الهی دارد، ابراز داشت: امروز در بسیاری از مناطق جهان رهبران دینی از حقوق بشردوستانه بین‌المللی حمایت می‌کنند که باعث تسهیل خدمت به افراد ذی‌نفع شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: رعایت حقوق بشردوستانه بین‌المللی تنها زمانی ممکن خواهد بود که این حقوق ریشه در اذهان مردم داشته باشد و این تنها از طریق اعتقادات مردم و استفاده از ظرفیت دین میسر خواهد بود تا بتوانیم بر میزان کرامت انسانی بیفزاییم./843/پ202/ی

ارسال نظرات