۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۴۲۹۹۴۹
مدیرگروه حقوق خصوصی دانشگاه قم:

رفتار معصومین با کفار در جنگ الگوی رعایت حقوق بشر است

حجت‌الاسلام فهیمی با توجه به ظرفیت بالای اسلام در زمینه حقوق بشر و محیط زیست به ضرورت تعامل با دنیا اشاره و بر ترویج اسلام از این طریق تأکید کرد.
عزیز الله فهیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عزیز الله فهیمی، مدیر گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم، پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزشی اسلام و حقوق بشردوستانه بین‌المللی که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به نگاه اسلام به محیط زیست، اظهار داشت: اسلام دینی کامل است که هم شامل احکام روز مره زندگی و هم احکام معنوی و مربوط به معاد است که باید به وسیله فقها از منابع استخراج شود.

 

وی با بیان این که اجرای قوانین اسلامی در بسیاری موارد نیاز به تعامل با دنیا دارد، اظهار داشت: برای مثال اسلام حفظ لایه اوزون را از باب دفع ضرر و حرمت آسیب رساندن به طبیعت حرام می‌داند و از این جهت که یک مسأله فرامرزی است در این راستا باید با دیگر کشورها همکاری و تعامل داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام فهیمی با بیان این که ما باید با استفاده از آیات و روایت و قواعد فقهی پیام صلح و دوستی اسلام را به تمام دنیا صادر کنیم، خاطرنشان کرد: مسیحیت از محیط زیست به عنوان یک مسأله تبلیغی در جهان استفاده می‌کند ولی در اسلام با وجود این که تأکید زیادی بر حفظ محیط زیست دارد و تخریب کنندگان طبیعت را در پیشگاه خداوند مسؤول می‌داند اما به دلیل عدم تعامل با دنیا نمی‌توانیم از این قابلیت برای تبلیغ اسلام استفاده کنیم.

 

وی انسان را از دیدگاه قرآن امانت‌دار طبیعت دانست و افزود: در اسلام حفظ طبیعت وظیفه انسان‌ها است و حتی در مورد رسومی که در جاهلیت برای علامت‌دار کردن حیوانات استفاده می‌شد در اسلام با عنوان ولایت شیطان یاد شده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم به تأکید اسلام در حفظ آب اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند می‌فرماید ما آب را همیشه به اندازه نیاز فرستاده‌ایم ولی این ما هستیم که باید به درستی از منابع آبی استفاده کنیم تا با مشکل مواجه نشویم.

 

وی افزود: پیامبر(ص) در راستای حقوق بشر دوستانه از القای سم در بلاد کفر نهی کردند و حتی آموزش‌های نظامی به صورتی انجام می‌شد که به محیط زیست و منابع آبی آن منطقه آسیبی نرسد زیرا مصداق تقوای الهی در جنگ این است که حقوق انسان‌ها در آن رعایت شود و از آب به عنوان سلاح جنگی استفاده نشود.

 

حجت‌الاسلام فهیمی رفتار معصومان(ع) در رابطه با کفار در جنگ را الگوی رعایت حقوق بشر دانست، و یادآور شد: حضرت علی(ع) در بستر از آب و غذای ابن ملجم سؤال می‌کند و امام حسین(ع) در مقابله با لشکر حر به اسبان و سربازان دشمن آب می‌دهد و حاضر نمی‌شود آب را به روی آنها ببندد که نمونه‌ای از رعایت حقوق بشردوستانه بین‌المللی است./843/پ202/ی

ارسال نظرات