۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۴۲۹۹۵۸

بررسی مواضع انصارالله یمن در کتاب «حوثیان یمن»

کتاب«حوثیان یمن» با بررسی دیدگاه‌های فقهی و کلامی انصارالله یمن از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب و مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام منتشر شد.
کتاب «حوثیان یمن»

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب حوثیان یمن؛ به قلم حجت الاسلام سید محمد طباطبایی فر که ازسوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب و مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام منتشر شد.

 

جنبش حوثیان «انصارالله» به نوعی جنبش بیداری اسلامی- شیعی در شمال یمن مطرح شده و توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. حوثیان جنبشی است که توانست هویت فکری- ‌سیاسی مکتب اصیل زیدیه را احیاء و در عرصه اجتماعی معرفی کند.

 

شیعی‌بودن، داشتن نگرش ضدوهابی، ظلم‌ستیزی، عدالت‌گرایی و وحدت‌گرایی جزئی از هویت و رویکرد آنان است. با توجه به قدرت‌گیری و حضور اثرگذار حوثیان در معادلات سیاسی یمن و همچنین وابسته‌بودن آنان به مکتب زیدیه و اشتراکات مذهبی- فرهنگی با ایران اسلامی، شناخت رویکردها، اندیشه‌ها و مواضع آنان ضروری است.

 

از این رو حجت‌الاسلام سید محمد طباطبایی‌فر کتابی با عنوان «حوثیان یمن» تالیف کرده و در آن کوشیده است که با مراجعه به آثار دو شخصیت مهم و اثرگذار این جریان، علامه سید بدرالدین الحوثی و سید حسین الحوثی، رویکردها و مواضع آنان را در حوزه کلام، فقه و سیاست بررسی کند. چراکه تعالیم این دو عالم زیدی معاصر، جریانی فکری - سیاسی را تشکیل داده که امروزه به نام «جنبش حوثیان یا انصارالله» شناخته می‌شود. این پژوهش با مراجعه به آثار مکتوب علامه سید بدرالدین الحوثی و سخنرانی‌های سید حسین الحوثی صورت گرفته است.

 

آنچه این کتاب عهده‌دار آن است، معرفی جنبش حوثیان و تبیین رویکردها و مواضع کلامی، فقهی و سیاسی این جنبش است. با توجه به اینکه ریشه فکری- مذهبی آنان، تعلق به مکتب زیدیه دارد و جنبشی است که عالمان زیدی برای احیای مذهب زیدیه و معرفی آن در عصر حاضر رهبری کرده‌اند، لذا قبل از معرفی این جنبش، پرداختن به سیر تاریخی مکتب زیدیه و بررسی جریان های فکری این مکتب، از پیدایش در قرن دوم هجری قمری تا دوران معاصر، لازم است. بدین جهت فصل اول کتاب به این دو محور تعلق گرفته است.

 

بعد از معرفی اجمالی تاریخ و جریان‌های فکری زیدیه، تبارشناسی شخصیت های اثرگذار انصارالله از جمله علامه سید بدرالدین الحوثی و سید حسین الحوثی، ضرورت دارد، که در فصل دوم کتاب به آن پرداخته شده است. همچنین به بسترها و عوامل ظهور جنبش حوثیان «انصارالله» و سیر پویایی این جنبش تا جنگ تحمیلی عربستان علیه یمن اشاره شده است.

 

فصل سوم به رویکرد و مواضع کلامی و فقهی این جنبش اختصاص دارد. اندیشه و رویکرد کلامی حوثیان «انصارالله» با مراجعه به تألیفات مفتی این جنبش و سخنرانی‌های رهبر سابق آن به دست می‌آید، رویکرد حوثیان به اصول اعتقادی مکتب زیدیه و به مبانی شیعه از قبیل؛ اهل بیت، خلفاء، صحابه پیامبر و رافضه از مباحث دیگر این فصل است. همچنین رویکرد حوثیان نسبت به مذاهب اسلامی – امامیه، وهابیت، معتزله و مطرفیه- و ادیان ابراهیمی مباحث مطرح شده در بخش کلامی این فصل است. مواضع فقهی حوثیان «انصارالله یمن» با مراجعه به آثار مکتوب علامه بدرالدین الحوثی، رهبر معنوی، مرشد و مفتی انصارالله حاصل می‌گردد که این فصل به آن اختصاص دارد.

 

زیدیه بیش از آنکه مکتبی اعتقادی باشد، مکتبی سیاسی است که حول محور امامت مجتهدان عادل از اهل بیت نبوی می‌چرخد. در اندیشه آنان امام کسی است که در راه خدا علیه ظالم قیام کرده، مردم را به طاعت خداوند و امامت خود دعوت کند. روحیه استکیارستیزی یکی از شاخصه‌های امامت در دیدگاه این مکتب است. شعار پنج‌بندی انصارالله «الله اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، نفرین بر یهود و پیروز باد اسلام» بیانگر مواضع و رویکرد سیاسی آنان است. مکتب سیاسی انصارالله «حوثیان» با مراجعه به سخنرانی‌های سید حسین الحوثی –رهبر سابق انصارالله- به دست می آید که فصل چهارم اثر حاضر به آن تعلق گرفته است.

 

مباحث این فصل بر چهار محور است. فعالیت یهود و صهیونیسم در زمینه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و راهبرد حوثیان در برابر آنان محور اول این فصل است. دیدگاه انصارالله در قبال آمریکا و استکبار و راهبرد آنان در این زمینه از مباحث دوم این فصل است. راهبرد حوثیان در برابر تروریسم از محورهای دیگر این کتاب است. الگو پذیری از امام خمینی رحمة الله علیه در زمینه سیره حکومتی و استکبار ستیزی و هم‌چنین مقاومت و مبارزه مردمی انقلاب اسلامی از مباحث این فصل است.

 

گفتنی است، کتاب حوثیان یمن؛ در 316 صفحه به قمیت 15000 تومان ازسوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب و مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام منتشر شده است./998/د102/ق

 

منبع: انتشارات ادیان و مذاهب

 

 

ارسال نظرات