۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۴۳۱۳۷۰
استاد حوزه و دانشگاه:

تغییر مواضع نشانه عدم استقرار ایمان در دلِ افراد است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فراز هایی از نهج البلاغه مولای متقیان، گفت: با مطالعه رفتارهای متناقض برخی افراد در سال های ابتدایی انقلاب و رفتارهای سال های پایانی عمرشان، عدم استقرار ایمان در دل های آن ها را درک می کنیم.
حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حمید رضا مهدوی ارفع عصر امروز و در حوزه علمیه امام صادق(ع) واقع در خیابان چهار باغ عباسی، با اشاره به فراز هایی از نهج البلاغه مولای متقیان علی(ع)، گفت: با مطالعه رفتارهای متناقض برخی افراد در سال های ابتدایی انقلاب و رفتارهای سال های پایانی عمرشان، عدم استقرار ایمان در دل های آن ها درک می کنیم.

 

وی در ادامه افزود: اینها افرادی هستند که در اوایل انقلاب شکنجه های شدیدی را متحمل شدند ولی در سال های پایانی عمرشان به خاطر منافع شخصی روبه روی اصول اساسی انقلاب صف آرایی کردند.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع در تشریح ابعاد مختلف جوان مؤمن انقلابی از دیدگاه نهج البلاغه را موضوع مورد بحث خود معرفی کرد و افزود: تأکید پیامبر(ص)، ائمه(ع) و بسیاری از بزرگان دین روی مسأله جوان و نوجوان، به دلیل آماده بودن روح و دلِ جوان و نوجوان برای دریافت حقایق عالم هستی است، تا جایی که امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرمایند، «دلِ نوجوان مثل زمین خالی است و هر چه در آن بکاری به زودی برداشت خواهی کرد».

 

استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: اولین مسأله در تشریح ابعاد مختلف جوان مؤمن انقلابی، مسأله ایمان او است، مسأله ای که بر اساس سخنان امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه در ده موضع قابل بررسی است، این مواضع شامل، ماهیت ایمان، ارزش و جایگاه ایمان، اقسام ایمان، ارکان ایمان، معیار جامع ایمان، نشانه های ایمان، لوازم ایمان، الگوهای عملی ایمان، راه های تقویت ایمان و آفت ها و آسیب های ایمان است که شناخت کامل این مواضع ما را در شناخت هر چه بهتر جوان مؤمن انقلابی یاری می کند.

 

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به حکمت دویست و بیست و هفتم نهج البلاغه در تشریح ماهیت ایمان، ابراز کرد: ایمان از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) باوری است قلبی که در ابتدا بر زبان جاری می شود و در نهایت در اعضاء و جوارح فرد متجلی می شود، پس قلب انسان خاستگاه ایمان است ولی برخلاف نظر افرادی که می گویند دل باید پاک باشد، برای مؤمن بودن فرد فقط باور قلبی کافی نیست.

 

وی با استناد به خطبه صد و دهم نهج البلاغه که امیرالمؤمنین(ع) در آن می فرمایند، «بهترین چیزی که انسان ها می توانند به واسطه آن به خدا نزدیک شوند، شامل ایمان به خدا، ایمان به پیامبر (ص) و جهاد در راه خدا است»، تبیین کرد: ارزش و جایگاه ایمان به عنوان بهترین عامل تقرب به خداوند از این خطبه کاملاً مشهود است.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع ابراز کرد: اقسام ایمان در روایات مختلف معصومین(ع) تعبیرهای متفاوتی دارد ولی بهترین و جامع ترین این تعابیر در خطبه صد و هشتاد و نهم نهج البلاغه توسط امیرالمؤمنین(ع) بیان شده، در این خطبه دو نوع ایمان معرفی شده، ایمانی که در دل ها ثابت و برقرار است و تا لحظه مرگ تغییر نمی کند و ایمانی که شکننده است و با قرار گرفتن در شرایط مختلف، تغییرات جدی در آن رخ می دهد.

 

وی با استناد به حکمت سی و یکم نهج البلاغه در تشریح ارکان ایمان اذعان کرد: از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) ایمان چهار رکن داشته که هر کدام از این ارکان روی چهار رکن جدا از هم تشکیل شده است، صبر، یقین، عدل و جهاد چهار رکن اصلی ایمان است، چهار رکنی که هر کدام به واسطه ارکان فرعی مربوط به خودش محک زده می شود.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: شوق به بهشت یعنی عاملی که موجب کاستی یافتن شهوت ها می شود، هراس از جهنم یعنی عامل بازدارنده گناه، زهد یا بی رقبتی به دنیا یعنی آن عاملی که به واسطه آن مصیبت ها آسان می شود و انتظار مرگ یعنی عامل تحریک کننده برای انجام کارهای خیر، چهار پایه ای است که از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) صبر افراد به واسطه وجود آن ها محک زده می شود.

 

وی در تشریح ارکان یقین از دیدگاه نهج البلاغه امیرالمؤمنین(ع) افزود: بینش زیرکانه، دریافت حکمت واقعیت ها، عبرت آموزی از گذشتگان و اقتدا به روش پیشینیان صالح عواملی است که توجه به آن ها، برای انسان دغدغه ایجاد می کند و نمی گذارد افراد به راحتی از کنار واقعیت ها عبور کنند.

 

فعال سیاسی فرهنگی اذعان کرد: فکر ژرف اندیش داشتن، دانش عمیق، نیکو قضاوت کردن و استوار بودن در شکیبایی پایه های عدل و امر به معروف، نهی از منکر، صادق بودن در هر حال و دشمنی با فاسقان پایه های جهاد است.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع در تبیین معیار جامع ایمان از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) گفت: در حکمت چهل و پنجم نهج البلاغه محبت امیرالمؤمنین(ع) معیار جامع ایمان معرفی شده، تا جایی که حضرت علی(ع) از قول پیامبر(ص) می فرمایند، اگر کسی به امیرالمؤمنین(ع) محبت داشته باشد باید این محبت را تقویت کند ولی اگر کسی این محبت را نداشته باشد، هر چه داشته باشد منافق است.

 

وی در پایان ابراز کرد: بر اساس حکمت چهل و پنجم نهج البلاغه محبت به امیرالمؤمنین(ع) باید تا جایی تقویت شود که تحت هیچ شرایطی در این محبت تزلزلی ایجاد نشود./867/202/ب2

ارسال نظرات