۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۴۳۱۵۳۲
حکم جالب یک قاضی در خراسان شمالی؛

محکومیت مجرم به ۱۰۰ مرتبه نگارش از روی حدیث پیامبر اعظم

یک قاضی دادگستری در خراسان شمالی در پرونده درگیری منجر به توهین و ایراد صدمه بدنی دو دوست قدیمی افزون بر مجازات معمول، در قالب مجازات تکمیلی دو طرف را محکوم به نوشتن صد مرتبه از حدیث گوهربار حضرت محمد (ص) در مورد ناروایی فحاشی کرد.
دادگستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، قاضی میثم جوادی، رییس دادگستری شهرستان گرمه و قاضی پرونده درگیری دو دوست قدیمی در پایان رسیدگی به این پرونده، در مجازات تکمیلی دو طرف درگیر، هر دوی آن را به 100 مرتبه نوشتن از روی حدیث گوهربار پیامبر گرامی اسلام درباره اثرات بدزبانی و فحاشی از کتاب بحارالانوار، محکوم کرد.

 

قاضی جوادی در تشریح حکم صادر شده برای این مجرمان فحاش، اظهار کرد: ریشه بسیاری از درگیری‌های جامعه ما فحاشی و بدزبانی و استفاده از الفاظ نادرست در حوادث جاری و مواقع معمولی است که اگر از این صفت دوری شود بسیاری از درگیری‌ها و مشکلات در جامعه به وجود نمی‌آید.

 

وی افزود: ارتقای تربیت اسلامی و خانوادگی، رعایت هنجارهای اجتماعی و اخلاقی و عمل به توصیه‌های دینی و تأکیدهای اخلاقی علما و روحانیان می‌تواند در کاهش این رفتار در جامعه نقش ویژه‌ای دارد.

 

رییس شعبه اول دادگاه عمومی شهرستان گرمه، گفت: در این پرونده نیز پس از بررسی متوجه شدم که آغاز درگیری این دو دوست قدیمی، علاوه بر اختلاف‌های مالی، ناشی از دشنام‌گویی و بدزبانی متقابل بوده که در نهایت منجر به صدمه بدنی یکی از طرفین با سلاح سرد شده است.

 

جوادی ادامه داد: بر این اساس متهمان به توهین و ایراد صدمی بدنه افزون بر مجازات معمول، در قالب مجازات تکمیلی به نگارش صد مرتبه از متن عربی و فارسی بخشی از حدیث گوهربار حضرت محمد (ص) در رابطه با اثرات فحاشی از کتاب بحارالانوار محکوم شدند.

 

وی افزود: این دو نفر باید 100 مرتبه حدیث «إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ عَلَى كُلِّ فَحَّاشٍ بَذِي ءٍ قَلِيلِ الْحَيَاءِ لَا يُبَالِي مَا قَالَ وَ لَا مَا قِيلَ لَه‏؛ خداوند بهشت را بر هر فحاش بی‌آبرو و کم شرمی که باکی از آنچه می‌گوید ندارد، حرام کرده است» که در صفحه 207 جلد شصتم کتاب بحارالانوار آمده را بنویسند.

 

این قاضی دادگستری با بیان اینکه استفاده از سلاح سرد و ایجاد صدمه بدنی عمدی با چاقو از ضمانت اجراهای کیفری شدید نظیر حبس و شلاق برخوردار است، اظهار کرد: افزون بر این در جریان تکمیل مجازات و با توجه به اینکه شروع این درگیری، ریشه در بدزبانی داشت، تصمیم گرفته شد تا دو نفر ملزم به نوشتن 100 مرتبه از روی این حدیث شوند تا از این طریق به قبح رفتار خود پی برده و در آینده در محاورات خود از الفاظ مناسب استفاده کنند.

 

رییس دادگستری شهرستان گرمه خاطرنشان کرد: با توجه به آثار مثبت مجازات تکمیلی، می‌توان در موارد مشابه نیز آن بهره گرفت؛ به عنوان مثال می‌توان کسی که مرتکب تخلفات رانندگی و سانحه تصادف شده را افزون بر محکوم کردن به پرداخت دیه، به پوشیدن یک هفته‌ای لباس شبرنگ و ایستادن در کنار نیروهای پلیس‌راه محکوم کرد تا از این طریق با مخاطرات تخطی از قانون رانندگی آگاه شود./202/9314/ب1

ارسال نظرات