۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۴۳۲۰۵۴
آیت الله سیدان مطرح کرد؛

شفاعت، برای تمام گناهان پذیرفته می‌شود غیر از حق الناس

آیت‌الله سید جعفر سیدان ضمن تبیین مَثَل اعلی بودن اهل بیت(ع) به شفاعت نمودن ایشان در روز قیامت اشاره کرد و گفت: ممکن است فردی گناهی انجام دهد که در خفا صورت گرفته باشد، اگر آن شخص توبه کند و به طرف خدا بازگردد بخشیده می‌شود و مورد عفو می‌گیرد؛ در حق الناس خداوند نمی‌بخشد و حتی از ذره‌ای نمی‌گذرد و بازخواست می‌کند.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان ظهر امروز در مشهد ضمن بررسی مسائل مربوط به مثل در قرآن کریم به مثل اعلی بودن ائمه معصومین(ع) برای خداوند متعال بر اساس آیه 27 سوره روم اشاره کرد و افزود: گاهی اتفاق می‌افتاده است که عده‌ای از مردم به ائمه معصومین(ع) عرض می‌کردند که شما مثل اعلی برای خداوند هستید. بیشترین مطالبی که می‌توان درباره مثلی اعلی بودن ائمه معصومین(ع) یافت در کتاب بحار الانوار جلد 9 است. در آنجا حدود دوازده مورد ذکر شده است که ایشان را مثل اعلی می‌نامند.

 

وی در ادامه به مثل اعلی بودن ائمه اطهار(ع) در بطن و تأویل احادیث و آیات قرآن تأکید کرد و گفت: زمانی که گفته می‌شود مثل فلان موضوع این است، یعنی آن مثل آن موضوع را بیان و شرح می‌دهد. مانند آیه‌ای از قرآن کریم درباره افرادی که کافر هستند و در این کفر مقصر نیز هستند. اعمال نیک این افراد در قیامت همه خاکستری می‌شود در راه باد که به سرعت پراکنده خواهد شد. اعمال نیک ممکن است در دنیا برای این افراد سودی داشته باشد اما در قیامت کاری نمی‌تواند برای آن‌ها انجام دهد. زمانی که می‌گوییم ائمه معصومین(ع) مثل اعلای خداوند هستند یعنی عالی‌ترین حقایق توحیدی را این بزرگواران بیان می‌کنند و بی‌نظیرترین مسائل مربوط به حضرت حق را روشن می‌کند.

 

آیت‌الله سیدان در پایان جلسه گفت: خداوند هر چه بخواهد می‌تواند شفاعت کند و گناهان را ببخشد، البته حق‌الناس متفاوت است. ممکن است فردی گناهی انجام دهد که شخصی است و در خفا صورت گرفته باشد. اگر آن شخص توبه کند و به طرف خدا برگردد بخشیده می‌شود و عفو می‌گردد. در حق الناس خداوند نمی‌بخشد و حتی از ذره‌ای نمی‌گذرد و بازخواست می‌نماید. دو مورد است که حق الناس بسیار سنگینی دارد؛ اول خون ناحق ریختن و دوم در امور مالی که حتی یک ریال نیز محسوب خواهد شد./862/202/ب3

ارسال نظرات