۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۴۳۲۲۷۶
سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه امیرالمؤمنین:

ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی ناشی از نبود سیاست های صحیح فرهنگی است

سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به ضرورت همزمانی آموزش و فرهنگ سازی چگونگی استفاده از فضای مجازی با فعالیت و تولید محتوای مناسب؛ وجود ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی را ناشی از نبود مدیران فرهنگی، سیاست های صحیح فرهنگی و ضعف محتوا برشمرد.
فرهنگ

حجت الاسلام مصطفی حریزاوی، معاون فرهنگی دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) و معاون آموزش شبکه جهانی الاهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه در برخی موارد بیان عنوان ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی برداشت نادرست عدم ورود به فضای مجازی را تداعی می کند، ابراز داشت: در مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر رهبر معظم انقلاب شاهد خواهیم بود که واژه ولنگاری بیش از 44 بار در سخنان رهبر معظم انقلاب مورد استفاده قرار گرفته است.

 

سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به اینکه واژه ولنگاری در سخنان رهبر معظم انقلاب نخست در فرهنگ و سپس در اقتصاد کاربرد بیشتری دارد، گفت: ایشان ورود مسؤولان و فعالان فرهنگی، گروه های مردمی و دلسوزان فرهنگی به فضای مجازی را خواستار و به هیچ وجه از ورود به چنین فضایی به خاطر ولنگار بودن آن منع نکردند.

 

معاون آموزش شبکه جهانی الاهواز در ادامه با اشاره به ورود و یا عدم ورود در فضای مجازی اظهارداشت: اکنون جامعه ما در این فضا وجود دارد و نهی عدم استفاده از فضای مجازی بیرون آورنده آنها از آن نخواهد بود.

 

حجت الاسلام حریزاوی ادامه داد: فضای مجازی ابزاری مفید است که نحوه استفاده و فرهنگ استفاده­ی از آن، کارکرد چنین ابزاری را نشان می دهد.

 

این مقام با بیان اینکه نمی توان اجازه ریختن سم ها، محتوا و ایده های نادرست فضای مجازی را در جامعه داد و عکس العمل ما در برخورد با این موضوع قناعت به آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی باشد، تصریح کرد: نمی توان تنها به آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی اکتفا کرد و به شبیخون و تهاجم فرهنگی بی تفاوت باشیم و باید برای این فضا محتوای لازم را تولید کنیم.

 

وی گفت: آموزش استفاده از فضای مجازی با وجود متلاشی شدن بنیان خانواده ها، سردرگمی، انحراف و هلاکت انسان ها در فضای مجازی کفایت نمی کند و همزمانی آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی با فعالیت در چنین فضایی ضروری است که در این راستا وجود و تربیت مدیران و مسؤولان فرهنگی از کارهای اساسی و زیرساخت در فعالیت های فضای مجازی است.

 

وی با اشاره به اینکه مدیر فرهنگی باید فکر، ذوق و باور فرهنگی داشته باشد، تصریح کرد: یکی از مسؤولان فرهنگی به دلیل درک جزئی و ناصحیح از فضای عمومی جامعه، بدحجابی را معلول مخالفت سیاسی مردم با نظام اسلامی برشمرد در حالی که این دیدگاه غیرفرهنگی، جامعه را دچار مشکل خواهد کرد.

 

سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به اینکه این گونه افراد چه بسا باور فرهنگی نداشته باشند، خاطرنشان کرد: تفحص در زندگی شخصی این گونه افراد نشان از تعارض سخن با عملکرد برگرفته از عدم باور فرهنگیشان دارد.

 

معاون آموزش شبکه جهانی الاهواز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان تعارض سخن با عملکرد یکی از مسؤولان آموزش و پرورش که اولیاء را به نامنویسی فرزندان در مدارس دولتی فرا می خواند و خود بالعکس فرزندانش را در مدارس غیر انتفاعی ثبت نام می کند، ابرازداشت: باور فرهنگی، با وجود و اعتقاد کار فرهنگی کردن مسؤولان فرهنگی بسیار ضروری است.

 

حجت الاسلام حریزاوی با اشاره به بحث حکومتی و یا ساخت توده اجتماع بودن مقوله فرهنگ و اینکه چنین بحثی در فضای مجازی از لحاظ فرهنگی مطرح است، خاطرنشان کرد: در تولید فرهنگ، کنش و واکنش وجود دارد چرا که فرد و خانواده به عنوان کوچکترین گروه اجتماعی می تواند نقش فعالی در فرهنگ سازی دارد همانطور که حکومت و نهادهای فرهنگی توانایی فرهنگ سازی را دارند و این 2 قسم کارکرد فرهنگ سازی را دارا بوده و هستند و پرداختن به اینگونه مسائل به هیچ وجه زیبنده و صحیح نیست.

 

این مقام مسؤول با بیان اینکه ضعف جدی ما بعد از ضعف مدیریت، مدیران، سیاست ها و روش های فرهنگی، ضعف در محتوای فرهنگی است، گفت: نبود محتوای فرهنگی متناسب با سیاست های صحیح فرهنگی باعث ولنگاری در فضای مجازی خواهد بود.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه همزمان با رشد فضای مجازی نتوانستیم آموزش های لازم را در این زمینه به خانواده ها منتقل کنیم، افزود: به همان سرعت نتوانستیم در تعریف سیاست های فضای مجازی و تولید محتوای متناسب با نیاز جامعه و رویارویی با هجمه فرهنگی موفق عمل کنیم و پاسخ به این سؤالات نشان دهنده ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی است و راه حل مبارزه با ولنگاری در توجه به مطالب گفته شده است./9456/302/ب2

ارسال نظرات