۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۴۳۲۲۹۴
هم‌زمان با ماه مبارک رمضان؛

آستان مقدس برادر امام رضا در بجنورد غبارروبی و عطرافشانی شد

هم‌زمان با هفتمین روز از ماه مبارک رمضان، آستان مقدس و ضریح مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) با حضور مسؤولان استانی و کشوری غبارروبی و عطرافشانی شد.
غبارروبی ضریح مطهر برادر امام رضا در بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، عصر دوشنبه، هم‌زمان با هفتمین روز از ماه مبارک رمضان مراسم غبارروبی و عطرافشانی حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا (ع) با حضور حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مسؤول امور روحانیان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، مدیران کل اوقاف و امور خیریه استان‌های گلستان و خراسان شمالی و شمار دیگری از مسؤولان فرهنگی و مذهبی استان خراسان شمالی برگزار شد.

 

در این مراسم که در فضای معنوی برگزار شد، ضریح مطهر برادر ارشد امام رضا (ع) در مرکز خراسان شمالی با گلاب ناب کاشان شستشو داده شد و وجوه موجود در این ضریح پس از جمع‌آوری برای بازسازی و امور عمرانی این حرم به حساب آستان مقدس حضرت سیدعباس بن موسی ابن جعفر (ع) بجنورد واریز شد.

 

در آیین عطرافشانی و غبارروبی حرم مطهر حضرت سیدعباس (ع)، افزون بر ضریح مطهر، بخش‌های داخلی ضریح و دیواره‌های اطراف بقعه متبرکه نیز با گلاب ناب شستشو داده شد و یکی از مداحان استانی هم دقایقی به مداحی و نوحه‌خوانی پرداخت.

 

گفتنی است، حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع)، برادر گرامی امام رضا (ع) و شاخص‌ترین امامزاده موجود در استان خراسان شمالی بر روی تپه‌ای باستانی معروف به معصوم زاده در جنوب شهر بجنورد واقع شده و با گنبدی فیروزه‌ای جلب نظر می‌کند.

 

بنا بر اسناد موجود در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف «منتهی الاعمال» به نقل از شیخ مفید می‌گوید که اولاد حضرت موسی بن جعفر (ع) 37 نفر شامل 18 مرد و 19 زن بوده‌اند، این اسناد حاکی است که حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) در سال 200 هجری به اجبار و به عنوان ولایتعهدی توسط مأمون عباسی از مدینه به مرو هجرت کرد و به‌تبع هجرت ایشان، برادران و برخی از خواهران مکرم ایشان نیز به عنوان یاوران آن بزرگوار به سوی این منطقه رهسپار شدند که این هجرت منشأ تحولات علمی، فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی نه‌تنها در خراسان بلکه در ایران اسلامی و جهان اسلام شد.

 

بر اساس این اسناد امامزاده سیدعباس (ع)، برادر گرامی امام رضا (ع) تا سال 203 هجری در قید حیات و به اذن برادر بزرگوارش مدتی والی بصره بوده است.

 

در استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور 154 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد./202/9314/ب1

ارسال نظرات