۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۴۳۲۳۰۹
آیت الله مکارم شیرازی:

دولت در اجرای قانون امر به معروف کوتاهی را کنار بگذارد

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که ده ها سال مسأله امربه معروف فراموش شده بود اما اخیرا به مجلس رفت و شورای نگهبان نیز آن را تصویب کرد، گفت: امیداریم دولت نیز کوتاهی نکند، اگر در جایی نیز ایراد و مشکلی وجود دارد بیان کنند تا مجلسیان وشورای محترم نگهبان مشکل را برطرف کنند.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به بخش هجدهم دعای مکارم الاخلاق گفت: در این بخش 6 صفت وجود دارد که بحث امروز در سومین آن ها است، امام سجاد(ع) عرضه می دارد خداوند مرا از راهنمایان راه صحیح و درست قرار بده.

 

وی با اشاره به معنای رشد افزود: در فارسی رشد به معنای نمو بوده اما در عربی به معنای صلاحیت و شایستگی است، هر مسلمانی دو وظیفه در برابر سایر مسلمین دارد که یکی ارشاد و دیگری امر به معروف و نهی از منکر است، ارشاد به معنای آگاهی دادن به حکم خدا است اما گاهی کسی حکم خدا را می داند اما خلافش را انجام می دهد که باید امر به معروف و نهی از منکر انجام شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که ارشاد در برابر نا آگاهان و امر به معروف و نهی از منکر د ربرابر آگاهان متخلف است، اظهار داشت: در هر دو محله باید با عبارات محترمانه، محبت آمیز و دوستانه صحبت شود، چیزی که سبب لطمه به آبروی طرف شود نباید وجود داشته باشد، نباید حس لجاجت طرف را بر انگیخت.

 

وی ادامه داد: در جاهایی باید با کنایه صحبت کرد، هر دو وظیفه باید با نهایت دوستی انجام گیرد؛ مردم اگر چیزی را نمی دانند باید سؤال کنند مسأله سؤال بسیار در اسلام مهم است، یادگرفتن بر همه لازم بوده و سؤال عیب نیست، هر کسی مطلبی را نمی داند باید بپرسد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که باید متوجه بود که امر به معروف و نهی از منکر از مسائل اساسی اسلام است، ابراز داشت: بر اثر ترک امر به معروف دو چیز دامن افراد را می گیرد، یکی این است که اگر به امر به معروف اهمیت ندهند دعای آن ها مستجاب نخواهد شد، امام علی فرمود اگر ترک امر به معروف شود آدم های بد بر انسان حاکم خواهند شد.

 

وی عنوان کرد: خوشبختانه در اصل 8 قانون اساسی مسأله امر به معروف و نهی از منکر آمده است، ده ها سال فراموش شده بود اما اخیرا به مجلس رفت و شورای نگهبان نیز آن را تصویب کرد، امیداریم دولت نیز کوتاهی نکند، اگر در جایی نیز ایراد و مشکلی وجود دارد بیان کنند تا مجلسیان وشورای محترم نگهبان مشکل را برطرف کنند اما تعطیل شدن آن درست نیست.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: دومین بلایی که بر سر افرادی می آید که امر به معروف و نهی از منکر را ترک می کنند این است که برکت از زندگی آن ها برداشته می شود، برکت مسأله است که واقعیت دارد، افرادی هستند همه چیز دارند اما حس می کنند کمبود دارند چون زندگی آن ها برکت ندارد، افرادی نیز هستند که دست شان خالی است اما زندگی آن ها برکت دارد.

 

وی اضافه کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر برداشته شود حتی نفت را به فلان مبلغ بفروشیم و اموال ما بسیار زیاد باشد برکت از کار برداشته می شود و باز هم بیکاری، مشکلات تورم و مشکلات دیگر وجود دارد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات