۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۴۳۲۳۱۲
استاد حوزه علمیه:

بی حیایی برابر با بی‌ایمانی است

استاد حوزه علمیه با بیان این که حیا جزئی از مکارم اخلاق است، گفت: کسی که حیا ندارد ایمان ندارد.
غروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‎الاسلام سید علی غروی استاد حوزه علمیه امروز به مناسبت ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: پیامبر(ص) فرمودند: من شما را دعوت به مکارم اخلاق می‌کنم چراکه خدا مرا برای این کار مبعوث کرده  است.

 

وی افزود: یکی از صفات مکارم اخلاق سخاوت است،  وقتی دختر حاتم طاعی را همراه دیگر اسیران نزد پیامبر(ص) آوردند حضرت عبای خود را روی زمین پهن کردند تا وی بر روی آن بنشیند، یکی از افراد حاضر گفت: یا حضرت رسول او اسیر است، پیامب(ص) عرض کرد او اسیر اصیلی است، حاتم طاعی مسلمان نبود اما ویژگی‌ای داشت که مورد توجه خداوند و پیامبر (ص) می‌شد.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به دومین صفت از مکارم اخلاق مبنی بر حیا، عنوان کرد: کسی که حیا ندارد ایمان ندارد، انسان باید در برابر انجام گناهان حیا داشته باشد در ملا عام بدون هیچ ابایی سرپیچی از احکام خداوند نکند در ماه مبارک رمضان در برابر چشم عموم روزه خواری کردن، در مقابل چشم نامحرم عفت را زیر پا گذاشتن و فحاشی کردن و انجام رفتار های ناپسند در مقابل علما، پدر، مادر و بزرگان نمونه هایی از بی حیایی است

 

حجت‌الاسلام غروی افزود: یکی از علایم آخر زمان این است که زن ها بی حیا می شوند و مردها احترام بزرگترهارا نگه نمی‌دارند، دختران شعیب هنگامی که می خواستند حضرت موسی(ع) را به خانه ببرند بر اساس حیا راه می رفتند.

 

وی اظهار داشت: مادر زن جلوی داماد و مادر جلوی پسر13ساله نباید لباس نازک بپوشند، این ها فقط مربوط به دین نیست، بلکه یک مسأله اخلاقی است، اسلام درمورد حیا زیاد صحبت کرده است.

 

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: دختر سیدالشهدا(ع) در کربلا از گرسنگی و بی خوابی وبیماری گله مند نبود بلکه از این که معجرها را از سر زنان کشیده و آنان را در مقابل مردان نامحرم بردن شکایت داشت، امام حسین(ع) در روز و شب عاشورا به فکر حیا بود.

 

حجت‌الاسلام غروی گفت: یکی دیگر از مکارم اخلاق که حضرت امیرمؤمنان علی (ع) از آن نام می برد صدق است همه بدبختی ها از دروق شروع می شود، از نظر علمی کسانی که دروغ می گویند اعتماد به نفسشان کم است، دروغ عمر را کم می کند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) می فرمایند: بهترین افراد کسانی هستند که راست می گویند، به فرزندان صداقت را یاد دهیم حتی اگر به ضررمان باشد./813/202/ب2

ارسال نظرات