۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۴۳۲۵۰۹
آیت الله مکارم شیرازی:

اخلاق انسانی بدون ایمان الهی حاصل نمی شود

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که برخی گرفتار اشتباه هستند و می گویند اخلاق انسانی منهای ایمان الهی حاصل می شود، گفت: ممکن است چنین کسانی باشند اما اولا این که وجود این افراد استثنا است و ثانیا این که آن ها عمیق نیستند.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه گفت: چهارمین تقاضای امام سجاد(ع) در بخش هجدهم این دعا این است که عرضه می دارد خداوندا من را از بندگان صالح قرار ده.

 

وی افزود: بنده صالح یعنی بنده ای که شایسته و درستکار باشد که مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، خانوادگی و دیگر موضوعات را شامل می شود، آدم درستکار کسی است که برنامه هایش روی حساب و کتاب است، از آیات قرآن استفاده می شود که عمل صالح میوه درخت ایمان است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که برخی گرفتار اشتباه هستند و می گویند اخلاق انسانی منهای ایمان الهی حاصل می شود، اظهار داشت: این اشتباه است ممکن است چنین کسانی باشند اما اولا این که وجود این افراد استثنا است و ثانیا این که آن ها عمیق نیستند، عمل صالحی که متکی به ایمان باشد یعنی خدا را حاضر و ناظر بداند و معتقد باشد روز قیامت ذره ای از اعمال نیک و بد نیست مگر این که حسابرسی می شود کسی که چنین ایمانی دارد عمل صالحش با کسی که پایبند نیست بسیار متفاوت است.

 

وی ادامه داد: درباره قیام حضرت مهدی(عج) در قرآن مجید اشاراتی وجود دارد، اصحاب و یاران حضرت کسانی هستند که دارای ایمان و عمل صالح هستند، آیه 55 سوره  نور می فرماید خداوند به کسانی که دارای ایمان و عمل صالح هستند وعده حکومت جهانی داده است، در سایه این حکومت جهانی سه نتیجه مهم حاصل می شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که نتیجه اول این است که آن ها می توانند عدالت را در دنیا اجرا کنند، ابراز داشت: افزون بر این که احکام الهی اجرا می شود امنیت نیز در همه جا حاکم خواهد شد، عبادت خالص از شرک می شود از این آیه نتیجه می گیریم که یاران حضرت از صالحان هستند.

 

وی با اشاره به آیه 113  و 114 سوره آل عمران در تبیین ویژگی صالحان عنوان کرد: آیات می فرماید صالحان جمعیتی از اهل کتاب هستند که شب با خداوند راز و نیاز دارند تا قدرت پیدا کنند در روز برنامه ها را انجام دهند، ایمان محکم به خدا و روز قیامت دارند، امر به معروف و نهی از منکر می کنند و در کارهای خیر از یکدیگر پیشی می گیرند.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: سرعت داشتن در کار خیر این است که انسان به موقع در جایی که لازم است وارد عمل شود./1323/پ202/ج

ارسال نظرات