۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۴۳۲۷۹۷
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی:

برائت از دشمنان خدا یک امر جناحی و شعاری نیست

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: منطقی که می‌گوید «عیسی به دین خود، موسی به دین خود» یا «هرکسی را در قبر خودش می‌گذارند»، یک منطق ضد قرآنی و ضد دینی است. اگر بنا باشد گرایش اطرافیان من به گونه‌ای باشد که با جریان حرکتی من فرق کند، ما نمی‌توانیم راه مشترک داشته باشیم.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات روزانه تفسیر سوره مبارکه ممتحنه که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، به بیان نکات تفسیری آیه چهارم این سوره مبارکه پرداخت.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با یادآوری تفسیر روز گذشته خود، پیرامون «الگو بودن حضرت ابراهیم(ع) در برائت از کفار»، گفت: برائت از دشمنان خدا، برائت شعاری، تلقینی، جناحی نیست که شما بخواهید به خاطر مطامع سیاسی‌ و اقتصادی تان با کفار دشمن باشید. ریشه این عداوت، کفر ورزیدن به آن‌هاست.

 

برائت از دشمنان، اعلام ضدیت با بینش آن‌ها است

وی با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره که می‌فرماید «اشهد الله و اشهدکم انی مؤمن بکم و بما امنتم به کافر بعدوکم و بما کفرتم به»، اظهار کرد: بینش فکری و اعتقادی کافر، او را به سمت ضلالت و سقوط از انسانیت می‌برد و من چون این بینش را قبول ندارم، منکر آن شده و در نتیجه با کفار در زندگی همراه نیستم.

 

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: زندگی جاده و جریانی است که حالت ایستایی ندارد. این منطقی که می‌گوید «عیسی به دین خود، موسی به دین خود» یا «هرکسی را در قبر خودش می‌گذارند»، یک منطق ضد قرآنی و ضد دینی است. اگر بنا باشد گرایش اطرافیان من به گونه‌ای باشد که با جریان حرکتی من فرق کند، ما نمی‌توانیم راه مشترک داشته باشیم.

 

تبری از دشمنان، مقدم بر تولی نسبت به دوستان است

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که برائت از دشمنان خدا، شامل «برائت فکری» و «برائت عملی» است، اظهار کرد: «تبری» مقدم بر «تولی» است. چرا که شما ابتدا باید از عناصری که با آن‌ها هم‌فکر و هم‌خط نیستید، جدا شوید تا بتوانید با افراد هم‌عقیده خود هم‌مسیر شوید. انسان نمی‌تواند از یک طرف دلش با یک جریان باشد و از طرف دیگر با جریان متضاد.

 

وی افزود: خداوند در آیت‌الکرسی می‌فرماید «کسی به ریسمان محکم چنگ زده است که به طاغوت کفر بورزد و به خدا ایمان آورد. یعنی باید اول از دشمن خدا انفکاک پیدا کرد. در عبارت «لا‌إله‌إلا‌الله» نیز ابتدا وجود معبودان دیگر را نفی می‌کنید، سپس الوهیت پروردگار را اثبات می‌کنید.

 

آیت‌الله علم الهدی گفت: همان‌طور که تا وقتی بینش ما به یک باور نرسد، ایمان محقق نمی‌شود، تا زمانی‌که نسبت به دشمنان نفرت نداشته باشیم، برائت محقق نمی‌شود. نمی‌توان شما فردی باشی که انقلابی باشی و به امریکا هم علاقه داشته باشی.

 

اظهار محبت به موافقان حکومت ظالم، پذیرفته نیست

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در تبیین لزوم تعیین مرز بین رابطه با دوستان و رابطه با کفار، تصریح کرد: مردمی که بر اساس دموکراسی به دولت و نظام سیاسی ظالم خود رأی داده‌اند و غالبا مبانی فکری آن را قبول دارند، در تصمیمات و اقدامات و سیاستهای منافقانه و کفرآمیز آن سهیم هستند. این‌ها مانند مردم بحرین و عربستان سعودی نیستند که در برابر نظام‌های آدم‌کش خون‌خوار، با این دولت‌ها می‌جنگند. پس انسان نمی‌تواند در دل خود نسبت به اینچنین ملتی محبت داشته باشد.

 

وی ادامه داد: مرز این دشمنی با کفار، «حتی تؤمنوا بالله وحده» است. یعنی ما با دشمنان تا زمانی که خدا را باور نکرده‌اند، دشمن هستیم. این نفرت به معنای قطع رابطه نیست. بعضی ممکن است بگویند ما باید با تمام کسانی که کافر هستند، قطع رابطه کنیم. در حالی که معنای این راهبرد قرآن، قطع رابطه نیست؛ معنایش «مرز داشتن» است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: یکی از مسائلی که امروز موجب انحراف روشن‌فکران شده، این است که می‌گوید «توسعه ارتباطات دنیا را به صورت یک دهکده درآورده و در این شرایط نباید نسبت به کسی به خاطر عقیده‌اش اظهار بیزاری کرد.» زندگی مانند حضور در یک رستوران نیست که به یکدیگر کاری نداشته باشید؛ جاده‌ای است که در کنار افراد حرکت می‌کنید و وقتی بینش‌تان از هم جدا باشد، نمی‌توانید باهم در یک مسیر باشید. پس برائت از کفار یک امر لازم است./201/820/ب1

ارسال نظرات