۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۴۳۲۹۷۹
آیت الله دری نجف آبادی:

داستان های قرآن کریم تبیین دو خط بزرگ هدایت و حق و باطل است

آیت الله دری نجف آبادی گفت: داستان های قرآن کریم تبیین دو خط بزرگ هدایت و حق و باطل است و منشأ الهی و ملکوتی دارد.
آیت الله دری نجف آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، آیت الله دری نجف آبادی, نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک لحظاتی پیش همزمان با یازدهمین شب از ماه مبارک رمضان، در  مراسم تفسیر سوره مبارکه کهف که در مصلی اراک بیام کرد:  داستان های قرآن کریم تبیین دو خط بزرگ هدایت، حق و باطل است و منشا الهی و ملکوتی دارد.

 

تفاوت داستان های قرآن کریم و داستان های دنیایی

آیت الله دری نجف آبادی  خاطر نشان کرد: داستان های قرآن کریم منشا الهی و ملکوتی دارد و منشا نفسانی ندارند و این داستان ها برعکس داستان های دنیایی هستند که فقط داستان سرایی است.

 

وی با اشاره به تفاوت داستان های قرآن کریم و داستان های دنیایی، اظهار داشت: داستان های قرآن کریم جامعه نگر، آموزنده و بیان کننده حقایق آموزنده زندگی هستند تا به بشریت عالی ترین درس ها و سرمایه های زندگی را بیاموزند.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: داستان اصحاب کهف نیز در قرآن کریم برای تعالی، تکامل و رشد انسانیت و در واقع به عنوان چراغی برای راهنمایی انسان ها بیان شده است.

 

خداوند از اصحاب کهف در قرآن کریم به عنوان جوانمرد یاد کرده است

وی ابراز کرد: خداوند از اصحاب کهف در قرآن کریم به عنوان جوانمرد یاد کرده و این بدان معنا است که این جوانان غیرتمند و با فتوت برای خدا قیام کردند و خداوند اینها را با این عنوان تا قیام قیامت برای جامعه بشری معرفی می کند.

 

آیت الله دری نجف آبادی با بیان اینکه در قرآن کریم از کلمه فتا 5 مرتبه استفاده شده است، بیان داشت: این کلمه دو مرتبه در رابطه با اصحاب کهف، یک مرتبه در رابطه با حضرت ابراهیم (ع)، یک بار در مورد یوسف پیامبر(ع) و یک بار هم در رابطه با زنان پاکدامن و نیکو بکار رفته است.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی توضیح داد: در رابطه با تمامی این افراد فتا یا فتوت به معنای جوانمردی، غیرت، شجاعت، شهامت، عفاف و ایمان می باشد. وی گفت: فتا واژه ای مقدس است که مروت و فتوت را وصف می کند و چون این افراد افرادی مومن بودند خدا از آنها به عنوان جوانمرد یاد کرده است.

 

امام جمعه اراک خاطرنشان ساخت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: هر کسی که ایمان و تقوای الهی داشته باشد جوانمرد است.

 

فتوت یعنی یعنی اینکه انسان از سستی ها و آلودگی ها

آیت الله دری نجف آبادی افزود: همین جریان مقاومت امروز در دنیای اسلام یک فتوت و جوانمردی است و این جوانان با غیرتی که در راه خدا و اسلام برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) جانشان را در طبق اخلاص می گذارند جوانمرد هستند.

 

 وی افزود: فتوت یعنی آدم خیر و برکتش به دیگران برسد و شرش از سایرین دور باشد.

 

 آیت الله دری نجف آبادی اظهار داشت: فتوت یعنی اینکه انسان از سستی ها و آلودگی ها، انحرافات، فحشا و فساد و بداخلاقی دور باشد.

 

 نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: انسان هایی که نظم و انظباط را در مکان های مختلف رعایت می کنند، آرامش و ادب دارند نیز جوانمرد و با فتوت هستند.

 

 آیت الله دری نجف آبادی یادآور شد: حضرت علی (ع) می فرماید: انسان به زینتی زیباتر از زینت فتوت مزین نشده است، پس زیباترین جمال انسان جمال فتوت است.

 

وی اظهار داشت: فتوت یعنی انسان غیرتمند و ناموس پرست باشد و در واقع فتوت یک نظام اجتماعی و اداری برای جامعه اسلامی است.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: حضرت علی (ع) می فرمایند:  اینکه انسان لغزش های برادران دینی را تحمل کند و نسبت به همسایگان مختلف احترام را رعایت کند نیز فتوت است.

 

امام جمعه اراک خاطرنشان ساخت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: من جوانمردم و پدرم و برادرم نیز جوان و جوانمرد بوده اند.

 

وی با بیان اینکه فتوت ملاک هایی دارد، تصریح کرد: پهن بودن سفره آدم ها برای همه، رسیدن خیر آدم به همگان، پسندیده بودن زبان، رفتار و اقدامات افراد و نرسیدن آزار و اذیت فرد به دیگران ملاک های فتوت است.

 

آیت الله دری نجف آبادی افزود: در قرآن کریم به این نکته اشاره نشده اما در تفاسیر آمده اصحاب کهف در راه رسیدن به غار کهف به چوپانی برخورد کرده و او را هدایت می کنند ولی چوپان نمی پذیرد اما سگش همراه این افراد می شود.

 

خداوند 309 سال اصحاب کهف را در غار کهف پناه داد

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار داشت: افرادی که در کاخ با آن همه امکانات زندگی می کردند اینک در غار بدون کوچترین امکاناتی وارد می شوند.

 

وی بیان داشت: اصحاب کهف از خداوند می خواهند که آنها را یاری کند و مورد رحمت خویش قرار دهد، پس پروردگار عالم دعایشان را مستجاب کرده و آنها را به بزرگترین آرامش یعنی خواب فرو می برد.

 

 امام جمعه اراک گفت: اصحاب کهف در راه خدا از کاخ گذشتند و به غاری بدون امکانات پناه آوردند درست مانند حضرت یوسف (ع) که زندان را به آن کاخ ظلمانی ترجیح داد.

 

 نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: خداوند 309 سال اصحاب کهف را در غار کهف پناه داد، تر و خشک کرد و سرانجام آنها را احیا کرد و به شهر بازگرداند.

 

 وی تصریح کرد: وقتی اصحاب کهف از خواب برخاستند بر سر اینکه چه مدت است خوابیده اند بحث کردند و به نظرشان نصف روز و یا کمتر و بیشتر به خواب فرو رفته بودند.

 

درس دادن خداوند متعال به انسان ها توسط خداوند داستان کهف

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: آنها احساس گرسنگی کردند و می خواستند اول در امنیت سیاسی و اجتماعی وارد شهر شوند و بعد غذایی حلال را تهیه کنند.

 

 آیت الله دری نجف آبادی خاطرنشان ساخت: وقتی مردم سکه و لباس ها و چهره های آنها را می بینند متوجه می شوند اینها مربوط به حدود 300 سال قبل است.

 

 وی ادامه داد: وقتی وارد شهر شدند با تغییر چهره شهر مواجهه می شوند که چهره آنها نیز برای مردم عجیب به نظر می رسد، پس مردم به سوی بزرگان شهر رفته و متوجه می شوند این افراد اصحاب کهف هستند که برای خدا قیام کرده و به خارج از شهر پناه برده اند.

 

 وی با اشاره به اینکه خداوند با داستان کهف می خواسته به انسان ها درس بدهد، تصریح کرد: پس مردم شهر برای پیدا کردن مکان اصحاب کهف در تعقیب آنها برمی آیند./842/201/ب2

ارسال نظرات