۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۴۳۳۱۹۵

رمز آزادي فلوجه

با وجود ترديدافكني رسانه‌هاي سعودي و قطري و برخي از رسانه‌هاي غربي، خبرهاي رسيده نه تنها از آزادسازي فلوجه و پاكسازي آن بلكه از آغاز مرحله دوم عمليات آزادسازي موصل واقع در استان نينوا حكايت دارد.
آزادي فلوجه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، با وجود ترديدافكني رسانه‌هاي سعودي و قطري و برخي از رسانه‌هاي غربي، خبرهاي رسيده نه تنها از آزادسازي فلوجه و پاكسازي آن بلكه از آغاز مرحله دوم عمليات آزادسازي موصل واقع در استان نينوا حكايت دارد و اين نشان مي‌دهد دولت عراق با توجه به تجارب قبلي نمي‌خواهد فرصت سازماندهي مجدد را به نيروهاي داعش بدهد.

 

پيش از اين نيروهاي داعش از منطقه‌اي به منطقه ديگر در داخل مناطق اشغالي عراق و حتي در مرز مشترك اين كشور با سوريه جابه‌جا مي‌شدند و ضمن حفظ نيروهاي خود از توان و ظرفيت نيروهاي جديد استفاده مي‌كردند اما طراحي عمليات جديد عليه داعش به گونه‌اي صورت گرفت و مديريت شد كه از جابه‌جايي نيروهاي داعش در سطح كلان جلوگيري شود. البته براي جلوگيري از آسيب‌هاي وارده به غيرنظاميان فلوجه و خنثي كردن حربه داعش در تبديل ساكنان فلوجه به سپر انساني، مفرهايي براي خروج داعشي‌ها باز گذاشته شد.

 

به هر حال عمليات فلوجه را مي‌توان به عنوان يكي از عمليات‌هاي موفقيت‌آميز و پيروزمندانه نه تنها در عراق بلكه در كل جهان در عرصه مبارزه با تروريسم تكفيري تلقي كرد كه مي‌تواند به عنوان الگويي در ديگر موارد مشابه نيز به‌كار گرفته شود.  چند عامل در اين موفقيت دخيل و سهيم بوده است: نخست اينكه خود دولت عراق رهبري و ابتكار عمل صفر تا صد عمليات را به‌دست گرفت و تنها در موارد مقتضي از نيروهاي خارجي در عرصه پشتيباني هوايي استفاده كرد.

 

دوم اينكه دولت عراق بين نيروهاي مختلف شركت‌كننده در عمليات آزادسازي فلوجه هماهنگي ايجاد كرد و شخص حيدر العبادي به عنوان نخست‌وزير و فرمانده كل قوا رهبري عمليات را در دست گرفت و در خط مقدم عمليات حاضر شد. سوم اينكه دولت عراق اعتماد ساكنان شهر فلوجه را به‌دست آورد و در عين حال از نيروهاي عشاير سني و محلي براي اجراي عمليات كمك گرفت و از همه مهم‌تر اينكه دولت عراق و نيروهاي شركت‌كننده در عمليات توصيه‌هاي مراجع نجف را در خصوص رعايت سنت پيامبر(ص) و آموزه‌هاي اسلامي در برخورد با ساكنان شهر جدي گرفتند و اين امر جنگ رواني و تبليغاتي رسانه‌هاي سعودي و قطري و برخي از رسانه‌هاي غربي همكار آنها را در نطفه خفه كرد و مانع از اين شد كه آنها بتوانند از عمليات آزادسازي فلوجه براي تشديد اختلافات فرقه‌اي و مذهبي استفاده كنند. برخورداري از چنين ويژگي‌هايي است كه باعث شد عمليات فلوجه در ميان ناباوري حاميان داعش با كمترين تلفات به پيروزي برسد و افق جديدي را در مبارزه با تروريسم تكفيري باز كند.

 

با توجه به اينكه فلوجه مركز و پايگاه فكري داعش به شمار مي‌رفت از اين رو با آزادسازي فلوجه سازماندهي فكري داعش به هم خواهد خورد و شيرازه آن را در عراق متلاشي خواهد كرد. بر اين اساس آثار اين پيروزي را مي‌توان در ديگر مناطق عراق و سوريه كه درگير تروريسم تكفيري است مشاهده كرد و با آزادسازي فلوجه اميد به آزادي موصل به عنوان آخرين پايگاه داعش در عراق بيش از پيش قوت گرفته است و اكنون مي‌توان انتظار داشت در چند هفته آينده عن قريب خبر آزادسازي موصل نيز منتشر شود./998/102/ب3

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات