۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۴۳۴۶۶۰
حجت‌الاسلام تراشیون:

ارتباط مؤثر براساس آموزه‌های دینی شکل می‌گیرد

کارشناس مسائل خانواده با بیان این که ارتباط مفید و مؤثر به ارتباطی گفته می‌شود که براساس آموزه‌های دینی شکل می‌گیرد، گفت: انسان موفق از نگاه دین، انسانی است که ارتباط قوی با خدا داشته باشد.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل خانواده، پیش از ظهر امروز در سلسله نشست‌های خانه‌ای مثل بهشت که در مصلای قم برگزار شد به نکاتی پیرامون ارتباط کلامی اشاره کرد و اظهار داشت: انسان 70 درصد وقت خود را در هنگام بیداری صرف ارتباط با دیگران می‌کند و انسان‌های موفق کسانی هستند که ارتباط خوب و مؤثری با دیگران برقرار می‌کنند.

 

وی با بیان این که ارتباط خوب و مؤثر ارتباطی است که بر اساس آموزه‌های دینی باشد، افزود: انسان موفق از نگاه ما انسانی است که ارتباط قوی با خدا داشته باشد بنابراین ما پیامبران(ص) و امامان(ع) را انسان‌های موفق می‌دانیم.

 

حجت‌الاسلام تراشیون با بیان این که ارتباطات ضعیف مجموعه‌ای از مشکلات را به وجود می‌آورد، خاطرنشان کرد: ارتباط ضعیف به معنی کم حرف زدن نیست بلکه گاهی بد حرف زدن باعث ارتباطات ضعیف می‌شود که موجب سوءتفاهم اطرافیان نسبت به او، احساس تنهایی، کاهش اعتماد به نفس، ایجاد فشار روانی، خشم و ناکامی در ارضای نیازها می‌شود.

 

وی در ادامه به نبایدهای ارتباط کلامی پرداخت و گفت: باید مراقب باشیم که در ارتباط کلامی از پیش‌داوری، برچسب زدن، تهدید کردن، تحقیر کردن، گفت‌وگوی دستوری و امر و نهی کردن و نتیجه گیری عجولانه پرهیز کنیم تا بتوانیم ارتباط کلامی مؤثری با اطرافیان داشته باشیم.

 

کارشناس مسائل خانواده در بخش دوم سخنانش به آرامش رفتاری در خانواده اشاره کرد و ابراز داشت: به طور کلی برای آرامش رفتاری در خانواده باید مرد مرد باشد و زن زن باشد؛ اسلام نه مرد سالاری، نه زن سالاری و  نه شایسته سالاری را در خانواده قبول ندارد و می‌گوید که هر فرد باید در جایگاه خود باشد و این طور نیست که اگر زن می‌تواند بهتر درآمد زایی کند پس باید بیرون از خانه کار کند و مرد خانه‌داری کند.

 

وی زندگی خوب را نتیجه رفتار خوب دانست و خاطرنشان کرد: رفتار خوب با شناخت ویژگی‌ها و نیازهای طرف مقابل و تنظیم رفتار با ویژگی‌ها و نیازها شکل می‌گیرد و باید با هر فرد رفتار متناسب با خود او را داشت.

 

حجت‌الاسلام تراشیون با توجه به روایات معصومین(ع) به تبیین رفتارهای مرد در داخل خانواده پرداخت و افزود: پیامبر(ص) فرمودند مرد باید مهربان‌ترین انسان نسبت به همسر خود باشد و دلیل آن هم این است که اگر مرد بخواهد با خشونت رفتار کند زن در اختیار او نخواهد بود؛ بسیاری از مشکلاتی که در خانواده وجود دارد به خاطر خلأ عاطفی است./843/پ202/ی

ارسال نظرات