۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۴۳۴۸۱۰
آیت الله نظری:

مسؤولان از جایگاه خود برای خدمت به مردم بهره بگیرند

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که مسؤولان، قدرتمندان، سرمایه داران، صاحبان قلم و بیان باید این نعمت های الهی که در اختیارشان قرار داده شده را در راه صحیح خود مصرف کنند، گفت: کسی که دارای جایگاه و مقامی است باید از این ظرفیت خود در جهت خدمت به مردم بهره گیرد.
آیت الله نظری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نظری خادم الشریعه در مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در مسجد جامع ساری، جهل و نادانی را عامل بدبختی بشریت در طول تاریخ دانست و گفت: انسان باید سعی کند دانا و بینا باشد و حقایق را درک کند.

 

وی با اشاره به این که اگر انسان عالم و مؤمن نباشد در عالم خطا خواهد کرد، افزود: تاریخ این خطا را بیان می کند که یکی از آنها شهادت امیرالمؤمنین(ع) است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه از علم و دین به عنوان دو چراغ روشن در راه زندگی بشر یاد کرد و گفت: این هدایت خداوند اختصاص به بشر دارد که هم عقل داد و هم دین را برای راهنمایی بشر پیش پای او قرار داده است.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه خود شناسی و خدا شناسی را دو رکن اصلی برای حرکت در مسیر صحیح زندگی بشری یاد کرد و افزود: بشر در مرحله نخست باید خود را بشناسد و بداند از کجا آمده و به کجا خواهد رفت تا عمرش بیهوده صرف نشود.

 

وی در ادامه گفت: بشر در مرحله بعد باید خداوند را بشناسد چون نگهدارنده این جهان خدا است پس وظیفه داریم خالق این نظام هستی را به خوبی بشناسیم.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه شهادت شخصیتی جامع، کامل، بزرگ و بی نظیر همچون امیرمؤمنان از سوی ابن ملجم را نشان دهنده اوج جاهلیت بشر آن دوران دانست.

 

استاد سطح عالی حوزه با اشاره به این که اگر بشر به بیراهه رود و از مسیر الهی خارج شود به جایی می رسد که شخصیت بزرگ عالم همچون حضرت علی (ع) را به شهادت می رساند، گفت: باید مراقب باشیم خدای ناکرده از مسیر انسانیت و اسلامیت خارج نشویم.

 

آیت الله نظری نهج البلاغه را گوشه ای از دریای علم حضرت علی (ع) دانست و افزود: باید این کتاب سرشار از علم و آگاهی بیشتر درجامعه اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که خداوند متعال نیز در آیات و روایات فرموده مرا بخوانید تا استجابت کنم، خاطرنشان کرد: باید در این شب ها با دعا و استغفار خود را به خداوند نزدیک کنیم.

 

وی با بیان این که انسان تکامل و تعادل دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در دنیای امروز تعادل در جامعه بسیار کم است، چون جامعه بشری با مشکلات و ناهنجاری های بسیاری روبرو است. 

 

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که فضائل اخلاقی یکی از ویژگی های یک جامعه دینی است، خاطرنشان کرد: نخستین نظام زندگی یک انسان ادب و خیر است.   

 

استاد سطح عالی حوزه در ادامه سخنان خود با بیان این که امت محمد(ص) بزرگ ترین تمدن جهان را دارد، گفت: اساس اسلام و تربیت قرآن محمدی همین است.

 

وی با شاره به این که جهان خدا دارد و بشر نیز ابدیت دارد، افزود: هر عملی در این دنیا عکس العمل دارد و انسان ها باید با انجام فضائل اخلاقی و اعمال پسندیده نام خود را دراین دنیا ماندگار کنند.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که جامعه دینی باید رذایل اخلاقی را کنار بگذارد و فضائل اخلاقی را جایگزین آن کند، ادامه داد: امروز نظام اسلامی باید در همه دنیا  الگو باشد.

 

وی با تأکید بر این که بشریت نباید هیچ گاه به دنبال ظلم، دروغ و ستم به دیگران برود بلکه باید تنها در مسیر خیررسانی گام بردارد، گفت: انسان باید آن گونه در مسیر خیر و خدمت به جامعه گام بردارد که به هیچ عنوان کلمه بدی و ظلم و دروغ در نامه عمل بشر نباشد.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با اشاره به این که  بشر موجودی دارای ابدیت است، گفت: از رحم به دنیا آمد و از دنیا به عالم برزخ می رود و از عالم برزخ به عالم قیامت می رود پس بشر دارای ابدیت است و باید این بشر به فکر خود باشد.

 

وی دروغ گویی را یکی از بزرگ ترین رذایل اخلاقی در جامعه دانست و با بیان این‌که در جامعه دینی نباید شاهد دروغگویی باشیم، تصریح کرد: البته خود دنیای اروپا نیز دروغ های بزرگی را مطرح می کند و دروغ برای بشر ننگ است و در هر جهان و ملتی که باشد دروغ ننگ است.

 

آیت الله نظری با تأکید بر این که نباید در جامعه اسلامی ظلم و آزار وجود داشته باشد و این دستور اسلام و قرآن است، گفت: ظلم، آزار و اذیت، مال مردم خوری، بردن آبروی فردی را هیچ برهان، تمدن و تدینی تجویز نمی کند.

 

وی ادامه داد: بشر آن چه را که می تواند خیر و خدمت است بندگی خدا محبت به خلق خدا و بندگان خدا و باید این وظیفه ها را انجام بدهد.

 

استاد درس خارج فقه واصول حوزه با بیان این که در شب های قدر دسته جات ملائکه بندگان خود را میهمانی می کنند، گفت: بهترین حالت در این شب ها قرار دادن خود در زیر سایه قرآن است و باید در این شب ها خیر فردی، جمعی، دنیا، آخرت، ماده و خیر معنا را از خدا بخواهیم.

 

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که مسؤولان، قدرتمندان، سرمایه داران، صاحبان قلم و بیان باید این نعمت های الهی که در اختیارشان قرار داده شده را در راه صحیح خود مصرف کنند، گفت: کسی که دارای جایگاه و مقامی است باید از این ظرفیت خود در جهت خدمت به مردم بهره گیرد.

 

آیت الله نظری ادامه داد: یک مسؤول مقام داشته باشد و خدمت کند، ثروت داشته باشد و محبت کند و امکانات داشته باشد ایجاد رفاه کند.

 

وی  در بخش پایانی سخنان خود بر ضرورت اقامه نماز اول وقت در جامعه اسلامی تأکید کرد و گفت: کسبه و بازاریان باید وقتی صدای اذان را شنیدند به اقامه نماز جماعت بروند و این مسأله یک ضرورت اداری است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه در بخش پایانی سخنان خود یکی از راه پشتیبانی از اسلام ناب و ارزش های دینی را فرهنگ سازی در جهت اقامه نماز اول وقت تأکید کرد./201/950/ب1

ارسال نظرات