۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۳۴۸۲۱
آیت‌آ‌لله سیدان:

ولایت سبب قبولی واجبات دیگر است

آیت‌الله سیدان در مراسم احیای شب قدر ضمن تأکید بر ولایت‌پذیری، گفت: می‌توان قضای نماز و روزه را در صورت بیماری انجام داد، زکات و حج نیز می‌تواند به تأخیر بیفتد اما ولایت امری قلبی و اعتقادی است که هیچ قضا و راه جبرانی ندارد.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، شب گذشته در مراسم شب قدر در حسینیه بیت‌الرضا(ع) با اشاره به آیه (إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَی وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُّبِينٍ) سوره یس، افزود: مفسران برای توضیح این آیه روایات بسیاری نقل کرده‌اند. مانند این‌که در هنگام نزول این آیه پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) اشاره کردند و فرمودند این است امام مبین که علم همه چیز را می‌داند.

 

وی در ادامه با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: اسلام بر پنج چیز استوار شده است؛ نماز، زکات، روزه، حج و ولايت و به هيچ چيزي، مانند ولایت تأکید نشده است. نماز جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در اسلام دارد و ستون دین است و زکات و روزه و حج نیز جزء واجبات هستند.

 

وی تأکید کرد: با این حال نماز را می‌توان در صورت گذشتن وقت، قضایش را خواند یا روزه را در صورت بیماری و مشکلات و مسافرت به جای نیاورد، زکات را به هنگام ناتوانی پرداخت نکرد و حج را در صورت بیماری یا فوت به نایب واگذار کرد اما ولایت جانشین پذیر نیست.

 

آیت‌الله سیدان به ضرورت ولایت‌پذیری اشاره کرد و ابراز داشت: ولایت امر اعتقادی و قلبی است که باید در قلب انسان حضور داشته باشد و به هیچ وجه از او برداشته نمی‌شود.

 

وی در ادامه به بیان تفاوت عفو و کریم العفو پرداخت و تصریح کرد: گاهی انسان اشتباهی انجام می‌دهد و آن شخص می‌گوید شما را بخشیدم. گاهی اشتباهی انجام می‌دهد و آن شخص با روی باز برخورد می‌کند و دلداری می‌دهد، به شکلی برخورد می‌کند که انسان باورش نمی‌شود خطایی نسبت به آن شخص انجام داده است.

 

وی افزود: هنگامی که انسان گناهی انجام می‌دهد و توبه می‌کند خداوند به همین شکل کریم العفو است و نه تنها بنده را می‌بخشد بلکه با روی خوش با او برخورد می‌کند و به رخ او نمی‌کشد./202/862/ب1

ارسال نظرات