۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۴۳۴۸۳۲
امام جمعه بجنورد:

توبه و استغفار امان انسان در برابر عذاب الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه توبه و استغفار امان و مایه امنیت انسان در برابر عذاب الهی است، گفت: استغفار تنها برای شستن گناهان نیست بلکه مایه گسترش رزق و روزی فرد مسلمان هم هست.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن که با شرکت مردم مؤمن و روزه‌دار مرکز استان در محل مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، با اشاره به اهمیت توبه و استغفار در ماه رمضان، افزود: استغفار به معنای درخواست از خداوند برای پوشاندن گناهان است زیرا بنا به فرموده خداوند او غفور و بسیار آمرزنده است.

 

وی افزود: بنا به فرموده امام علی (ع) دو امان در روی زمین وجود داشت و خداوند به واسطه آن‌ها عذاب را از مردم دور می‌کرد که یکی از این دو امان، وجود حضرت محمد (ص) بود، به همین دلیل نیز تا وقتی پیامبر زنده بود خداوند امت او را عذاب نکرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: بنا به فرموده امیرالمؤمنان استغفار هم مانند وجود رسول گرامی اسلام امان و مایه امنیت بوده و عذاب الهی را دور می‌کند ازاین‌رو گفته‌اند در شب قدر هفتاد مرتبه استغفرالله بگویید.

 

وی اظهار کرد: امام رضا (ع) در مورد استغفار تشبیه زیبایی داشته و می‌فرماید: «تَعَطَّرُوا بِالإستِغفارْ لا تَفضَحَنَّکُمْ رَوائِحُ الذُّنُوبْ»؛ با استغفار خود را معطّر کنید تا بوی بد گناه شما را رسوا نکند.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: گناهانی که انجام می‌دهیم بوی بدی دارند که ما متوجه نمی‌شویم اما فرشتگان را از ما دور می‌کند، ولی استغفار این بوی بد گناهان را از بین برده و ما را معطر می‌کند.

 

وی تصریح کرد: باید مراقب باشیم زیرا گناهان ما در روز قیامت رسوایی به بار می‌آورند این در حالی است که هرچقدر استغفار بیشتری داشته باشیم گناهان ما بیشتر از بین می‌روند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه استغفار تنها برای شستن گناهان نیست بلکه مایه روزی وسیع و گسترش رزق انسان هم هست، خاطرنشان کرد: اگر استغفار کنیم خداوند در زندگی ما گشایش ایجاد کرده، رزائل اخلاقی ما را درمان می‌کند و ما را به فضائل نزدیک‌تر می‌کند.

 

وی اظهار کرد: رسول گرامی اسلام فرموده: «مَا مِنْ عَبْدٍ أَصْبَحَ صَائِمًا إِلاَّ فُتِّحَتْ لَهُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَسَبَّحَتْ أَعْضَاؤُهُ وَاسْتَغْفَرَ لَهُ أَهْلُ سَمَاءِ الدَّنْيَا» و تأکید می‌کند که هر کس با دهان روزه صبح را به شب برساند و تشنگی و گرسنگی را تحمل کند، همه اعضا و جوارح او سبحان‌الله گفته و ثواب این ذکر برای فرد روزه‌دار نوشته می‌شود، آسمان‌ها برای فرد روزه‌دار نورافشانی می‌کنند و هرچه فرشته در آسمان هست برای او استغفار می‌کنند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: امام علی (ع) در مورد معانی استغفرالله فرموده است: استغفرالله شش معنا دارد که شامل پشیمانی واقعی از گذشته، تصمیم به ترک گناه، لذت بردن از اطاعت الهی همان‌قدر که از معصیت لذت برده است، ادای حق مردم و رد مظالم، به جای آوردن وظایف دینی قضاشده و تغییر کامل است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه فرد توبه‌کننده باید آن‌قدر از اطاعت لذت ببرد که از معصیت لذت برده و وقتی استغفرالله می‌گوید از یاد خداوند لذت ببرد، تصریح کرد: همچنین اگر حقی از مردم به گردن توبه‌کننده است باید پرداخت شود زیرا استغفرالله حق مردم را پاک نمی‌کند.

 

وی با بیان اینکه دو شرط و رکن نخست توبه پشیمانی از گذشته و تصمیم برای ترک گناه در آینده است، ادامه داد: ادا کردن حق مردم و به جای آوردن وظایف دینی و شرعی قضا‌شده شرط قبول توبه بوده و شرط کمال و اوج توبه نیز لذت از یاد خدا و ریختن گوشت‌های حرام و رویش گوشت جدید است./202/9314/ب1

ارسال نظرات