۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۴۳۴۸۳۹

پاسخ به شایعه پراکنی در فضای مجازی درباره شب قدر

در حالی که این شب ها مردم همه به دنبال خلوت با خدای خود هستند و به احیای شب های قدر پای می‌گذارند متاسفانه شایعاتی از سوی برخی از مردم در فضاهای مجازی به چشم می‌خورد که گویا می‌خواهند عظمت این شب بزرگ را زیر سوال ببرند.
احیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در حالی که این شبها مردم همه به دنبال خلوت با خدای خود هستند و به احیا شب های قدر پای می‌گذارند متاسفانه شایعاتی از سوی برخی از مردم در فضاهای مجازی به چشم می‌خورد که گویای می‌خواهند عظمت این شب بزرگ را زیر سوال ببرند.

 

این شبها مشاهده شده در فضای مجازی متن زیر برای مراسم احیا از قول حضرت علامه حسن حسن زاده آملی آمده است:

 

در آن بخش از دعا که قرآن ها را برابر چهره می گیرند، قرآن را به شکل استخاره باز کرده و روبروی چهره می‌گیریم، آنجا هم که بنا است قرآن بر سر گذاشته شود بدون این که صفحه باز شده تغییر کند، آن را روی سر قرار دهید، به این شکل که قرآن به شکل باز شده و رو به بالا باشد، یعنی صفحات و نوشته ها رو به آسمان و جلد قرآن روی سر قرار می گیرد، بعد از برداشتن قرآن از سر آن صفحه را علامت گذارده یا شماره صفحه را حفظ کنید تا سر فرصت مطالعه کنید، آنچه در این 2 صفحه به دست شما رسیده، تقدیری است که در شب قدر مقدر شده یعنی خوانشی است بر احوالات شما در سالی که پیش رو دارید، اینگونه است که آن چه در شب قدر نازل می‌شود سرنوشت یک ساله را معین می‌کند، خوشا به حال آنانی که در این چند شب، هر شب‌شان صفحه‌ای روشن‌تر و پسندیده‌تر از شب قبل دارد.

منبع: "هزار و یک نکته حضرت علامه حسن حسن زاده آملی"

 

اما آنچه واقعیت دارد این است که این متن صحت ندارد و چنین مطلبی در کتاب هزار و یک نکته علامه حسن زاده آملی وجود ندارد، صرف نظر از ادبیات متفاوت این متن با ادبیات رایج علامه چنین متنی در دیگر آثار ایشان نیز یافت نمی‌شود.

 

در این کتاب تنها از به سر گرفتن قرآن در نکته ۴۹۰ صحبت شده که برخلاف متن شایعه که به ظواهر توجه دارد، مخاطب را دعوت به توجه و حضور قلب می‌نماید، در این کتاب آمده است: در ليالى قدر قرآن به دل كن، نه فقط قرآن به سر، كه اولى"جوهر ذات تو گردد" و دومى "خارج از گوهر تو است".

 

روایات متعددی از قرآن به سر گرفتن در شبهای قدر از معصومین(ع) وجود دارد و منظور این است که با پناه بردن به قرآن، در رأس همه امور ما قرآن قرار بگیرد و تمام شئون زندگی ما قرآنی شود.

 

در پایان باید خاطرنشان کرد: ظاهر قرآن براى همگان قابل فهم است اما معمولا سرنوشتی که ادعا شده، از ظاهر آیات قابل برداشت نیست، فهم باطن قرآن نیاز به ابزار‌های ظاهری و معنوی دارد که در اختیار عموم نیست./203/816/ب1

ارسال نظرات