۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۴۳۵۱۹۹
آیت‌الله سیدان:

توبه باید متناسب با گناه باشد

آیت‌الله سیدان ضمن بیان بهترین کارها در شب قدر به ارزش توبه در این شب تأکید کرد و گفت: توبه‌ای پذیرفته می‌شود و حضرت حق به آن توجه می‌کند که متناسب همان گناه یا کوتاهی باشد.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان شب گذشته در حسینیه بیت‌الرضا(ع) مشهد به مناسبت شب قدر درباره فضیلت و احتمال شب قدر بودن بیست‌وسوم رمضان به سخنرانی پرداخت و گفت: در این شب که احتمال شب قدر بودنش بیشتر است باید انسان مؤمن بهترین کار را انجام دهد تا بیشترین بهره را از این شب ببرد.

 

وی در ادامه افزود: ائمه معصومین(ع) سفارش کرده‌اند که بهترین عمل کسب علم است. حال اگر این بهترین عمل در شب قدر نیز انجام گیرد نتیجه‌اش بهترین ثواب خواهد بود.

 

آیت‌الله سیدان با بیان این‌که در این شب باید برای یک سال خود توشه برداریم، افزود: در شب قدر باید به اوضاع و احوال گذشته خود بیشتر توجه کنیم و از گناه‌ها و کوتاهی‌های خود استغفار کنیم. این استغفار سبب پاکی ظرف وجودی ما می‌شود.

 

وی افزود: هنگامی که ظرف وجودی ما پاک شد خدا چشمه رحمتش می‌جوشد و آن را مملو از برکت می‌کند. اگر ظرفی آلوده است در آن غذای خوبی نمی‌ریزند تا هنگامی که آلوده باشیم از عنایت حضرت حق دور خواهیم بود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه با تأکید بر لزوم استغفار و طلب بخشش از خدای متعال، ابراز داشت: استغفار باید حقیقی و از اعماق وجود انسان باشد. از نشانه‌های توبه حقیقی این است که شخص تصمیم جدی بگیرد دیگر به طرف آن گناه باز نشود.

 

وی به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: از حضرت صادق(ع) پرسیدند چه عملی انجام دهم که در دنیا و آخرت همراه شما باشم؟ حضرت پاسخ دادند؛ اگر این آرزوی واقعی تو است سوره انا انزلنا(قدر) را زیاد بخوان و بسیار توبه کن.

 

آیت‌الله سیدان با بیان این‌که این سوره خصوصیات فراوانی دارد، افزود: یکی از خصوصیات این سوره تذکر به موضوع ولایت و امامت است. در احادیث آمده است با آن‌هایی که امامت را نمی‌پذیرند به وسیله این سوره دلیل بیاورید و با آن‌ها بحث کنید.

 

وی تصریح کرد: در این سوره خداوند می‌فرماید؛ ما فرشته‌ها را در شب قدر نازل کردیم. همه مسلمان‌ها اعتقاد دارند که در زمان حیات پیامبر(ص) فرشته‌ها بر ایشان نازل می‌شدند و بعد از پیامبر(ص) نیز نازل می‌شوند اما آن‌ها نمی‌توانند هیچ‌یک از بزرگان خویش را محلی برای نزول فرشته محسوب کنند و تنها شیعیان هستند که اعتقاد دارند فرشته‌ها بر امامان نازل شده‌اند و اکنون نیز خدمت حضرت صاحب‌الامر(عج) می‌رسند.

 

آیت‌الله سیدان ارزش توبه را بسیار بالا دانست و تأکید کرد: توبه باید متناسب با گناه باشد. اگر شخصی حق‌الناس دارد باید آن را پرداخت کند و رضایت آن شخص را بگیرد در این صورت است که توبه‌اش پذیرفته می‌شود./201/862/ب1

ارسال نظرات