۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۴۳۵۳۰۰
شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان؛

تقوا عامل موفقیت در آزمون های الهی است

استاد درس خارج حوزه علمیه در شرح و تفسیر دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان به بیان آلودگی گناه و تاثیر آن در باطن انسان پرداخت و در ادامه از رفع عیوب، ادب ورزی و آزمون های سخت الهی و موفقیت در آنها با ملکه تقوا گفت.
استادزمانی شرح دعای روز بیست و سوم

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین»، بیان داشت: خدایا بشوى مرا در این ماه از گناه و پاكم نما در آن از عیب‌ها وآزمایش كن دلم را در آن به پرهیزكارى دل‌ها اى چشم پوش لغزش‌هاى گناهكاران.

 

آلودگی گناه

استاد حوزه علمیه بیان داشت: دعای امروز سه چیز را درخواست می کند ابتدا می گوئیم خدایا در این روز مرا از گناهان شستشو ده! همانگونه که آلودگی ها بدن ولباس آدمی را چرکین می نماید گناه نیز روح انسان را آلوده می کند بلکه آلودگی گناه به مراتب از آلودگیهای ظاهری بیشتر است.

 

وی افزود: اگر دیدگان باطنی انسان باز بود وحقائق را می دید این مطلب را تصدیق می کرد. درحدیثی از حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السّلام آمده است «لَوْ رَأَيْتُمُ اللُّؤْمَ رَأَيْتُمُوهُ سَمِجاً قَبِيحاً مُشَوَّهاً تَنْفِرُ مِنْهُ الْقُلُوبُ وَ تُغَضُّ دُونَهُ الْأَبْصَارُ»(بحار الانوار/ج75/ص127) اگر زشتی معنوی را می دیدید هرآینه او را قبیح منظر و بد صورت مشاهده می کردید بگونه ای که دلها از آن رمیده ودیدگان از دیدنش فرو بسته می شد!

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: وقتی یک گناه چنین تأثیری دارد، بدیهی است که تراکم گناهان چهرهَ روح را چگونه آلوده می سازد در این دعا از خداوند متعال می خواهیم که این آلودگی ها را با آب رحمت خویش بشوید.

 

رفع عیوب

استاد درس خارج  حوزه علمیه بیان داشت: در فراز دوم در خواست می کنیم بارالها! در این روز مرا از عیب ها پاک گردان! هیچ انسانی بجز امامان معصوم نیست که از عیب منزّه باشد. بنابراین آنچه مهمّ است اینکه آدمی در رفع عیوب خویش کوشا باشد.

 

وی افزود: اوّلا آنها را بشناسد و ثانیاً برطرف کند. رفع این عیوب زمان می برد ولی در هر حال باید توقّف نکرد و از فرصت ها بهره جست. یکی از بهترین فرصت ها برای برطرف ساختن عیب ها، ماه رمضان است.

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: در این ماه با توجّه به عنایت خاصّ ربوبی به بندگان خود می توان بهترین استفاده ها را داشت و آنچه را که مدّت های طولانی برای رفع آن باید وقت صرف کرد در همین یک ماه به نتیجه رسانید به ویژه در این روز که روز قدر است برکات الهی سرازیر می شود.

 

آزمون الهی و تقوای درونی

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در فراز سوم دعا گفت: پروردگارا! در این روز قلبم را با تقوای درونی آزمایش نما! آزمون الهی از سنّت های تغییر ناپذیر است که درقرآن کریم بدان تصریح شده است.

 

وی افزود: هرکس از عهدهَ آن بیرون آید شایستهَ قرب الهی شود. بدون موفّقیّت در آن ،امتیاز و درجه ای به انسان داده نخواهد شد. هر چقدر مقام انسان بالاتر باشد آزمونش سنگینتراست.

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: تنها عامل پیروزی در آزمون های گوناگون تقوای قلبی است یعنی ملکهَ تقوا نه فقط  نام آن. در این امتحانات الهی که انواع مختلفی دارد: گاه از طریق مال وگاه از طریق مقام وگاه از طریق خانواده وگاه از طریق عبادت وغیره می باشد.

 

وی گفت: تا زمانی که روحیۀ تقوا در درون مستحکم نباشد نمی توان به نتیجهَ مطلوب دست یافت. البتّه در تمام مراحل باید لطف و توفیق الهی مدد کند و گرنه امید نجات نیست.

 

ادب ورزی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه گفت: درمورد امتحان به تقوا در قرآن مجید آیه ای داریم در سوره الحجرات آیه 3 بیان دارد «إِنَّ الَّذينَ يَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولئِكَ الَّذينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوى‏ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظيم»‏ قطعاً آنانکه صدای خویش را در حضور پیامبر آرام می سازند آنان کسانی هستند که خداوند دلهایشان را برای تقوا آزمایش نموده است برایشان مغفرت واجری بزرگ است.

 

وی افزود: از این آیه به دست می آید که یکی از آزمون های الهی ادب ورزی نسبت به مقرّبان اوست که رسول گرامی و اهل بیت علیهم السلام از مصادیق بارز آن هستند. هرکس در برابرشان خاضع و فروتن باشد اوست که دارای تقوای درونی است و در آزمون الهی می تواند سربلند باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: در پایان بعد طرح خواسته  ها اینگونه می گوئیم که ای پوشانندهَ لغزش های گنهکاران! از تو می خواهیم که در این روز گرامی همه را در امتحانهایت موفّق گردانی!آمین./301/933/ب1

ارسال نظرات