۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۴۴۱۴۶۸
دبیر کمیته علمی همایش خبر داد؛

ارسال ۱۲۵ مقاله به همایش علمی مشروطیت در تبریز

دبیر کمیته علمی همایش مشروطیت با بیان این‌که 125 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش رسیده است، گفت: تمامی آثار از سوی 15 داور کشوری مورد بررسی قرار گرفتند.
ميکائيل جمال پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، میکائیل جمال‌پور، دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی «از نهضت مشروطیت تا انقلاب اسلامی» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه تبریز به ارائه گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه این همایش، اظهار داشت: حدود 110 سال پیش حادثه‌ای در این کشور واقع شد که منشأ آن از آذربایجان و تبریز بوده است.


وی خاطرنشان کرد: شاه قاجار فرمان مشروطه را صادر کرد و بیش از هر مردمی، آذربایجانی‌ها برای امضای مشروطیت مجاهدت‌ های فراوانی داشتند؛ اما بعد از این تاریخ در سال 1357 پیروزی انقلاب را شاهدیم و امروز شاهد جبهه مقاومت اسلامی در منطقه هستیم؛ با مطالعه همه این وقایع تاریخی می توان به حقایقی رسید که راهگشا خواهد بود.


جمال‌پور با بیان این‌که مشروطیت؛ نهضت و ماهیتی ضداستبدادی داشت، ادامه داد: دایره شمول انقلاب اسلامی هم ضداستبدادی و هم ضداستکباری بود و امروز جبهه مقاومت اسلامی در گستره جهان اسلام مطرح است؛ هدف اصلی از برگزاری این همایش آن است که هر سه این حوادث تاریخی در راستای هم دیده شوند.


دبیر کمیته علمی همایش افزود: مشروطیت جدا از انقلاب و انقلاب اسلامی جدا از جبهه مقاومت اسلامی نیست، دغدغه مسلمان ایرانی 110 سال پیش مشروطیت را رقم زد، بعدها انقلاب اسلامی و امروز در جبهه مقاومت اسلامی تجلی یافته است


وی افزود: کسی حق ندارد مشروطیت را جدا از انقلاب اسلامی و هر دوی این حوادث را جدا از جبهه مقاومت اسلامی مورد مطالعه قرار دهد؛ چرا که هدف هر سه این حوادث احیا و تأسیس تمدن نوین اسلامی است؛ به دنبال تبیین این حقیقت در قالب همایش بین المللی هستیم.


جمال پور ادامه داد: اگر این سه حادثه جدا هم مورد مطالعه قرار گیرد، نمی توان جداگانه به حقیقت مشروطه، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی دست یافت؛ ادعا داریم خروجی همایش سوم کاملا علمی بوده و هر پژوهشگری که قصد مطالعه در سه عرصه مشروطه، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی داشته باشد؛ بی‌نیاز از محصول علمی کنفرانس نیست.


وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر فضای علمی حاکم بر همایش مشروطیت، ادامه داد: هر همایش علمی باید دارای خروجی مشخصی باشد، برگزاری جلسات نمایشی برازنده بسیج اساتید نیست؛ تاکنون دو جلد کتاب از دو کنفرانس قبلی به چاپ رسیده است؛ که مرجع و منبع در حوزه مشروطیت شناخته می شوند.


وی با بیان این‌که 125 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش رسیده است، گفت: تمامی آثار از سوی 15 داور کشوری مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت 25 مقاله به عنوان برگزیده انتخاب و در کتاب 500 صفحه‌ای چاپ شده است که البته این کتاب در سه فصل مشروطیت، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی تقسیم‌بندی شده است.


جمال پور افزود: مشروطیت آنگونه که در کشور و استان اتفاق افتاده، گزارش نشده است، گاه قلم ها دست کسانی بوده که در براساس منافع شوروی، انگلیس و حتی آلمان وقایع تاریخی را تحریف کرده اند که نمونه نشریه کاوه چاپ آلمان است؛ ازسوی دیگر حزب توده‌ای مشاهده می شود که زیر چتر استعمار تاریخ نوشته است، به دنبال جلوگیری از آشفتگی تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه مشروطه هستیم./935/202/ب2

ارسال نظرات