۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۴۴۲۶۱۰
نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

عالم برای عاقلان دانشگاه محسوب می‌شود

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه این عالم برای آنهایی که عقلشان را به‌کار می‌گیرند، دانشگاه محسوب می‌شود، گفت: برخیها کاری می‌کنند که رابطه بین عقل و جهان شناسی، دین شناسی و انسان شناسی که همگی یک مقوله هستند، قطع شود و خدا را از زندگی آدمها جدا تصور کنند.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امام‌زاده اسماعیل قزوین برگزار شد با اشاره به لزوم تفکر صحیح در عالم هستی گفت: ما باید به جهان هستی نگاه دانشجویی داشته باشیم و تنها حواسمان به اشتغالات دنیایی و مالی نباشد.

وی در ادامه افزود: ما نباید خودمان را در حرص و نیازهای حیوانی دنیایی خلاصه کنیم چرا که انسان جایگاه بسیار والا و ارزشمندی نزد خدای متعال دارد از این رو انسان باید این جایگاه را پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم فرموده إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ یعنی به طور مسلم در آفرینش آسمان‌ها و زمین، و در پی یکدیگر آمدن شب و روز، برای خردمندان نشانه‌هایی است.

وی در ادامه با اشاره به آیه 164 سوره بقره افزود: خداوند در این آیه فرموده در آفرینش آسمان‌ها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و کشتی‌هائی که در دریا به سود مردم در حرکتند، و آبی که خداوند از آسمان نازل کرده، و با آن زمین را پس از مرگ زنده نموده و انواع جنبندگان را در آن گسترده و در تغییر مسیر بادها و ابرهائی که در میان زمین و آسمان معلقند، نشانه‌هائی است از ذات پاک خدا و یگانگی او برای مردمی که عقل دارند و می‌اندیشند.

امام‌جمعه قزوین در ادامه اضافه کرد: همان‌گونه که خداوند در سوره ملک ثبات پرندگان را در آسمان یادآوری می‌کند و می‌فرماید که آن کار خداست، در سوره بقره می‌فرماید این کشتی که گاهی مانند یک شهر بزرگ و عظیم است، مانند پر کاهی بر روی آب به حرکت در می‌آید و خدای متعال تأکید می‌کند که می‌شد قانون‌مندی این عالم جوری طراحی شود که کشتی بر روی آب قرار نگیرد و در این شرایط به زیر آب برود اما خداوند عالم را جوری ساماندهی کرده که کشتی روی آب می‌ماند و هواپیما بر روی هوا به آسانی به پرواز در می‌آید.

اگر انسان بر مبنای بی‌فکری زندگی کند، همه عالم را پوچ می‌بیند

وی با بیان اینکه اگر انسان بر مبنای بی‌فکری و لهو و لعب زندگی کند، همه عالم را پوچ می‌بیند تصریح کرد: قرآن اصرار دارد که بگوید، أولی الألباب یعنی کسانیکه صاحب عقل و خرد هستند، عالم را عالم منظم و حکیمانه می‌بینند و آن‌هایی که از دین روی گردان هستند و همه عالم را عرصه نمایش دین نمی‌بینند، خودشان پوچ، بی‌محتوا و بی‌خرد هستند.

عالم برای عاقلان دانشگاه محسوب می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه این عالم برای آن‌هایی که عقلشان را به‌کار می‌گیرند، دانشگاه محسوب می‌شود خاطر نشان کرد: برخی‌ها کاری می‌کنند که رابطه بین عقل و جهان شناسی، دین شناسی و انسان شناسی که همگی یک مقوله هستند، قطع شود و خدا را از زندگی آدم‌ها جدا تصور کنند.

وی با بیان اینکه هر آیه قرآن یک حکمت است خاطر نشان کرد: هر صحبت آن جلسه‌ مفصل به خود را می‌طلبد و هر آیه قرآن را که در دل خود جای می‌دهید عاملی برای نورانی کردن دل آدمی ایجاد می‌شود.

امام قزوین با بیان اینکه خدا هرکسی را که بخواهد با نورش هدایت می‌کند ابراز کرد: اگر خدا برای قلب کسی نوری قرار ندهد او در تاریکی زندگی می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در پایان گفت: همه نورهای عالم از خدای متعال است، هرکس نزد پروردگار عالم ارزش داشته باشد خدا وی را با نورش هدایت می‌کند، بنابراین ما نیازمند هدایتی با نور قرآن هستیم./202/873/ب1

ارسال نظرات