۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۴۲۳۴۷۵
کارشناس مسائل مذهبی:

محبت، بهترین ابزار در تربیت دینی کودکان و نوجوانان است

حجت الاسلام یزدانی محبت را بهترین ابزار در تربیت دینی کودکان و نوجوانان دانست و گفت: از نکات تربیتی که باید به آن توجه کرد احترام و تکریم کودکان و نوجوانان و عدم مقایسه آنان با همسالان است، به جای مقایسه کردن خوبی هایشان را مورد تشویق قرار دهید و مسؤولیت هایی که خارج از توانشان است را به آن ها واگذار نکنید.
تربیت دینی

حجت الاسلام علیرضا یزدانی، کارشناس مسائل مذهبی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با تربیت دینی کودکان و نوجوانان، گفت: مهم ترین نکته در تربیت دینی کودکان و نوجوانان مهر و محبت است.

 

وی ادامه داد: ابراز محبت و مهرورزی یکی از بهترین ابزارها برای جذب کودک و نوجوان و تاثیرگذاری روی آنان است، روزی امام علی(ع) در زمان حکومتشان از محلی عبور می کردند که عده ای از بچه ها را در حال بازی کردن می بینند و کودکی که در کنار غمگین ایستاده بود.

 

کارشناس مسائل مذهبی، افزود: وقتی امام علی(ع) علت را از کودک جویا شدند متوجه شدند که کودک یتیم است و به اسباب بازی نیاز دارد، امام علی(ع) در اوج عظمت و تواضع خودشان را در مقام همبازی با کودک قرار می دهند و برای کودک اسب چوبی می سازند ولی آن کودک اسب را بخاطر حرکت نکردن قبول نمی کند.

 

حجت الاسلام یزدانی، اظهار داشت: امام علی (ع) برای شاد کردن دل کودک و نشاندن لبخند رضایت بر لبان آن کودک در کمال تواضع خود را روی زمین به حالت 4 دست و پا قرار می دهند تا کودک بر پشت حضرت سوار شود، یاران امام علی(ع) به ایشان اعتراض می کنند ولی ایشان با دیدن لبخند آن کودک می فرمایند برای من تمام دنیا یک طرف و خنده این کودک یک طرف است.

 

وی بیان داشت: این رفتار تربیتی امام علی(ع) که سرشار از محبت و کرامت است باید برای ما الگو و سرمشق باشد، متاسفانه ما عادت کرده ایم که همیشه از راه موعظه و نصیحت وارد شویم در حالی که تاثیر محبت از هر نصیحت و عملی بیشتر است.

 

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: در رفتار و عمل ائمه معصومین(ع) ما مهربانی و محبت موج می زد، خداوند در قرآن کریم به پیامبراکرم(ص) می فرماید: اگر محبت و مهربانی تو نبود مردم از کنار تو پراکنده می شدند، این آیه تاثیر محبت در تربیت دینی را به ما نشان می دهد.  

 

حجت الاسلام یزدانی ابراز داشت: نکته تربیتی دیگری که باید به آن توجه کرد احترام و تکریم کودکان و نوجوانان و عدم مقایسه آنان با همسالان است، مقایسه کردن سبب لجبازی و ایجاد حس کینه در آنان می شود، به جای مقایسه کردن خوبی هایشان را مورد تشویق قرار دهید و مسؤولیت هایی که خارج از توانشان است را به آن ها واگذار نکنید. /869/302/ب3

 

ارسال نظرات