۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۴۲۴۸۸۳
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی مطرح کرد؛

اجتهاد تمدن ساز پایه و بنیان تمامی علوم بشری است

رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب نشان می دهد که حوزه و حوزویان باید به سمت اجتهاد تمدن ساز حرکت کنند، گفت: تمامی علوم شاخه ای از شاخه‌های اجتهاد تمدن ساز هستند و اجتهاد تمدن ساز زیر بنای تمامی علوم بشری است.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی ظهر امروز در جشنواره پژوهشی «بانو مجتهده امین» با بیان اینکه این در جامعه امروز برای حرکت علمی نیازمند دین و پرسش از دین هستیم، گفت: این پرسش از دین و استخراج پاسخ‌ها از متون دینی اجتهاد نامیده می‌شود و باید به این نکته توجه کرد که اجتهاد دارای معانی مختلفی است.

 

وی افزود: برای اینکه بتوانیم در دین اجتهاد کرده و نیازهای خود را برطرف کنیم نیازمند اصول و روش تحقیق هدفمند هستیم که به کمک این اصول بتوانیم گزاره های توصیفی را در کلام دین کشف کنیم.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه اولین و عمومی‌ترین معنای اجتهاد در نزد علمای دین تلاش برای کشف حکم شرعی است، گفت: در اجتهاد تمدن ساز ما به دنبال این معنا از اجتهاد نیستیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید براین که منظور رهبر معظم انقلاب از تلاش علمی همین اجتهاد تمدن ساز است، گفت: اجتهاد تمدن ساز،اجتهادی است که در آن مجتهد و عالم تلاش می‌کند تا از معانی سطحی و عمومی و لایه‌های ابتدایی استنباط عبور کرده و به قوانین و قواعد کلی دست پیدا کند و در این نوع از اجتهاد حرکت مجتهد از لایه‌های سطحی و ابتدایی به سمت نظام ها و فلسفه های مضاف و یا امتداد معارف و ادیان است.

 

وی افزود: در این نوع از اجتهاد مجتهد به صورت هدفمند به تحقیق و پژوهشی موضوع روی آورده و در یک موضوع برش های مختلفی را از متون و ابواب مختلف فقهی انتخاب کرده و تا جایی که می‌تواند سعی می‌کند در یک موضوع جامع و کامل پژوهش کند.

 

امام جمعه قم تصریح کرد: مطالعه متون دینی به این شکلو به این ترتیب که برش های مختلفی از آن در موضوعات مختلف انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گیرد خود سرمنشا تحول علمی زیادی در حوزه و دانشگاه خواهد بود و به وسیله این نوع از اجتهاد رشته‌های مختلف علمی که همان علوم اسلامی هستند ایجاد خواهد شد و به این ترتیب رهنمود رهبر معظم انقلاب در خصوص ایجاد و تولید علوم انسانی اسلامی محقق خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر اینکه اجتهاد تمدن ساز با تکیه بر متون و منایع دینی پژوهش و تحقیق می کند، افزود: این کار موجب نظام سازی و ایجاد مکاتب جدید می‌شود و این مکاتب جدید به دلیل تکیه بر اسلام که کامل‌ترین سبک برای زندگی بشر است تولید کننده علوم اسلامی و علوم مفید برای بشر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اجتهاد تمدن ساز سبک های مختلف زندگی را در بر می گیرد، گفت: به وسیله اجتهاد تمدن ساز می‌توانیم اصول یک سبک زندگی تمدن ساز و اسلامی را به مردم ارائه کنیم .

 

امام جمعه قم با اشاره به در پیش بودن عید مبعث، تصریح کرد: اسما و صفات الهی در دو چیز متجلی شده که یکی شخص رسول خدا(ص) و دیگری قرآن مجید است که این تجلی اعظم در شب مبعث اتفاق افتاد..

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به اینکه رسول خدا(ص) تجسم عملی آيات قرآن کریم است، افزود: حضرت رسول (ص) با رفتار خود به صورت عملی قرآن را به مسلمانان ارائه کردند و به مسلمانان نشان دادند که انجام دادن دستورات قرآن برای بشر سخت نبوده و ممکن است.

 

وی افزود: اگر خداوند حضرت رسول(ص) را به‌ رسالت مبعوث نمی‌کرد و ایشان را الگوی بشریت قرار نمی داد به طور یقین انسان ها انجام دستورات خداوند را دشوار و غیر ممکن عنوان می‌کردند؛ در حالی که رسول خدا(ص) به مسلمان نشان دادند که اسلام دینی است که انجام و عمل به آن به راحتی برای یک انسان امکان‌پذیر است و عمل به دستورات این دین آسمانی می‌تواند پایه گذار یک تمدن نوین بشری در سطح جهان باشد.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه یادآور شد: خداوند به وابسته مبعث بزرگترین نعمت را به بشریت هدیه کرد و با این نعمت خداوند بر بشر منت گذاشت و بشر را خلیفه خود در روی زمین قرار داد و انقلاب اسلامی هم یکی از برکات مهم مبعث است که در امتداد آن ایجاد شد./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات