۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۴۲۸۵۵۹
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر علوم:

وزارت علوم جلوی فرار مغزها را بگیرد/ طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها را جدی بگیرید

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم مدون کردن نهضت اسلامی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: فرهنگ غربی باید از دانشگاه‌های کشور برچیده شود و فرهنگ اسلامی جای آن را بگیرد.
دیدار وزیر علوم, تحقیقات و فناوری با مراجع در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار وزیر علوم گفت: وزارت علوم یکی از مهم ترین وزارتخانه‌هاست و خمیر مایه بقیه وزارتخانه‌ها محسوب می‌شود، چرا که محصول این وزارتخانه در تمام وزارتخانه‌ها و سطح جامعه پخش می‌شود.

این مرجع تقلید ادامه داد: وزارت علوم سرمایه عظیمی در اختیار دارد که باید خوب نگهداری شود تا به ثمر برسد؛ این وزارتخانه خود باید اهمیتش را عملاً بروز دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به لزوم مدون کردن نهضت علمی اسلامی در دانشگاه‌ها ابراز داشت: تاریخ علوم اسلامی باید در دانشگاه‌ها تدریس شود تا دانشجویان به خودباوری و اعتماد به نفس برسند چرا که ما تولید کننده بودیم نه مصرف کننده.

وی افزود: همانطور که اطلاع دارید فرهنگ غربی در دانشگاه‌ها حاکم است و باید فرهنگ غربی را از دانشگاه‌های کشور گرفت و به جای آن فرهنگ اسلامی را تزریق کرد، چرا که کشورهای غربی فرهنگ شان را در مطالب مختلف جاسازی می‌کنند و در اختیار دانشجویان می‌دهند.

این مرجع تقلید اظهار داشت: علم وطن ندارد، علم هر کجا که باشد محترم است همانطور که پیامبر فرمود علوم را اگر چه در چین باشد باید آموخت. در آن زمان حوزه علمیه ای در چین نبود، بلکه علوم و دانش های دیگر بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: جدا سازی فرهنگ غربی از فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌های کشور وظیفه این وزارتخانه است؛ وحدت حوزه و دانشگاه مسأله مهمی است که باید به آن اهمیت ویژه داد؛ چرا که در زمان شاه می‌خواستند حوزه را در مقابل دانشگاه قرار داده و حوزویان را افرادی عقب مانده جلوه دهند و دانشگاهیان را گروهی بیگانه از دین و مذهب؛ که انقلاب اسلامی این نقشه آنان را نقش بر آب کرد.

این مرجع تقلید ادامه داد: دانشگاه نباید جناحی باشد چرا که جناحی بودن با مقام دانشجویان نمی‌سازد اما حضور دانشجویان در عرصه سیاست امری ستودنی و حق و آنها است؛ ولی جناحی بودن و شعار دادن به نفع حزب یا افراد خاص باعث خدشه دار شدن شخصیت دانشجویان و دانشگاه‌ها می‌شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را دارای اهمیت ویژه توصیف و ابراز کرد: از این طرح تا آنجا که شرایط اجازه می دهد باید حمایت کرد، چرا که به تجربه ثابت شده که این طرح باعث پیشرفت درسی و ارتقای سطح اخلاقی دانشجویان می‌شود و نتایج خوبی دارد.

وی اظهار داشت: وزارت علوم باید از فرار مغزها جلوگیری کند و نباید به راحتی بگذارد که محصول کشور که سال‌ها برای آن تلاش و هزینه کرده‌اند به راحتی از دست برود چرا که مغزها سرمایه اصلی یک جامعه است.

این مرجع تقلید گفت: آزادی اندیشه یکی از مسائل دیگری است که باید در دانشگاه‌ها رعایت شود چرا که اسلام و قران هم به این عمل دعوت کرده‌اند ولی خط قرمزهایی است که باید آن‌ها را رعایت کرد تا مبادا آزادی اندیشه باعث طغیان اندیشه شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان گفت: یکی دیگر از مسائل مهم در دانشگاه‌ها جلوگیری از گسترش فضاهای مجازی ناسالم است چرا که فضاهای مجازی 90 درصد فضای مجای دنیا را به لجنزار تبدیل می‌کند و باید برنامه‌ای برای این موضوع اندیشید.

شایان ذکر است وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در ابتدای این دیدار گزارشی از فعالیت‌های این وزارتخانه ارائه کرد و گفت: اقدامات خوبی در عرصه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها انجام شده است که برای نمونه می‌توان به ترویج فرهنگ قرآنی و حمایت از فعالیت‌های قرآنی، ترویج سیره اهل بیت با عنوان نهضت رضوی در دانشگاه‌ها اشاره کرد./1325/پ202/ج

ارسال نظرات