۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۴۳۴۷۴۶
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت به روایت بین الملل رسا؛

فریاد بلند علمای شیعه و سنی بر سر آل‌خلیفه

سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، زندانی شدن عالم برجسته اهل سنت پاکستان، آزادسازی فلوجه و دخالت عربستان سعودی در مسائل داخلی عراق از مهمترین حوادث هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

 

سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین به اتهام حمایت از تروریسم و تلاش برای براندازی نظام، سنگ اندازی عربستان سعودی در مسیر آزادسازی فلوجه و متهم ساختن ایران به دخالت در امور عراق، حمایت قاطع علما و شخصیت‌های دینی و سیاسی جهان اسلام از آیت الله عیسی قاسم و ... تنها بخشی از مهمترین حوادث هفته اخیر در جهان بود که در  بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین حوادث جهان اسلام تقدیم خوانندگان می‌شود:

 

بحرین: سلب تابعیت از آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین

بحرین در هفته گذشته به یکی از پرحادثه‌ترین کشورهای جهان اسلام تبدیل شده بود. رژیم آل خلیفه پس از انقلاب 14 فوریه 2011 سیاست‌های گوناگونی را برای سرکوب انقلابیان در پیش گرفت اما همواره با مقاومت و ایستادگی علما، شخصیت‌های دینی و انقلابی مواجه شد اما آل‌خلیفه که به نظر می‌رسد از سرکوب انقلاب بحرین به جایی نرسیده، در هفته گذشته اعلام کرد که باید خمس شیعیان زیر نظر این رژیم باشد که علمای بحرین با صدور بیانیه‌ای این موضوع را به شدت رد کردند. در همین راستا حجت الاسلام شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین با محکومیت خواسته آل خلیفه برای تسلط بر حقوق شرعی شیعیان، اظهار داشت که دولتی که املاک دولتی را سرقت می کند توانایی محافظت از حقوق شرعی را ندارد.

از سوی دیگر رژیم آل خلیفه با صدور حکمی جمعیت الوفاق را که یکی از گروه‌های مبارز و انقلابی این کشور است را به بهانه‌های واهی منحل کرد. درپی تعلیق جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین گروه های اسلامی با این جمعیت اعلام همبستگی کرده و خواستار ادامه مبارزه با حاکمیت بحرین تا تحقق کامل حقوق ملت شدند. نظام بحرین فعالیت بزرگ ترین جمعیت شیعی سیاسی کشور را معلق کرد، وتمام دارایی های این جمعیت را بلوکه کرد.

این اقدام اما پایان کار نبود. آل خلیفه برای انتقام از شیعیان سناریویی را برنامه‌ریزی کرد که ابتدای آن با اهانت به آیت الله عیسی قاسم آغاز و با سلب تابعیت از وی پایان یافت. بر این اساس یکی از مزدوران آل خلیفه با انتشار مطلبی در شبکه های اجتماعی مدعی شد شیخ عیسی قاسم از اقدام علیه نیروهای امنیتی بحرین حمایت و هزینه برخی تروریست ها را پرداخت می کند. این مزدور بحرینی همچنین ادعا کرده رهبر شیعیان بحرین در یکی از بانک های ایرانی 10 میلیون دلار پول دارد. آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای شیعه بحرین در پیامی نسبت به هرگونه توهین و تعرض به آیت الله عیسی احمد قاسم رهبر شیعیان این کشور به شدت هشدار داد.

در ادامه دولت بحرین با تشدید فشار برای حذف کامل معارضان و نابودی انقلاب در این کشور، اعلام کرد تابعیت رهبر شیعیان بحرین را لغو کرده است. وزارت کشور بحرین در روز دوشنبه با اتهام‌زنی به آیت الله عیسی قاسم این روحانی برجسته بحرینی را سلب تابعیت کرد. ساعاتی پس از اعلام لغو تابعیت رهبر شیعیان بحرین از سوی آلخلیفه، هزاران تن از مردم منطقه الدراز به راهپیمایی و اعتراض پرداختند. این تظاهرات در منطه نویدرات با دخالت نظامیان و سرکوب شدید حامیان شیخ عیسی قاسم مواجه شد. در اقدامی مشابه نظامیان رژیم آل خلیفه بعد از شکاندن درب دفتر آیت الله عیسی قاسم وارد آن شده و اقدام به تفتیش این دفتر کردند.

علمای ارشد بحرین که نسبت به این اهانت به شدت ناراحت شدند، از رهبر شیعیان این کشور به عنوان فرزند اصیل سرزمین و تاریخ بحرین یاد کرده و نظام را نسبت به هرگونه اقدام جنون آمیز علیه شیخ عیسی قاسم برحذر داشتند.

حجت الاسلام شیخ عبدالله دقاق نماینده جامعه روحانیت بحرین در گفت‌و‌گو با رسا تاکید کرد که سناریوی سلب تابعیت از آیت الله عیسی قاسم را چهار نهاد امنیتی برنامه ریزی کرده بودند اما این حکم به ضرر حکومت تمام خواهد شد. راشد الراشد، عضو شورای مرکزی جمعیت معارض عمل اسلامی بحرین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا در واکنش به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم تصریح کرد که آل خلیفه پس از مشاهده بی‌تفاوتی سازمان‌های حقوق بشر به جنایت‌های سازمان یافته و عدم واکنش به اقدامات سرکوب گرایانه در بحرین، موج تازه ای از سرکوب را آغاز کرده است.

حجت الاسلام سید مرتضی سخنگوی جریان الوفاء بحرین هم از سوی دیگر تاکید کرد که پروژه اهانت و تخریب آیت الله عیسی قاسم از ماه‌ها قبل آغاز شده و صدور حکم سلب تابعیت آخرین اقدام در تکمیل این پازل بود. وی افزود: شیخ عیسی قاسم می‌تواند مانند امام خمینی انقلاب بحرین را از خارج رهبری کند. حجت الاسلام شیخ عبدالله صالح دبیرکل جعیت العمل الاسلامی بحرین تاکید کرد که سلب تابعیت از آیت الله عیسی قاسم اهانتی آشکار به پیروان مذهب اهل بیت (ع) بوده و انقلاب مردمی را وارد مرحله جدیدی کرده است تا آنجا که اجماع همگانی برای سرنگونی رژیم آل خلیفه شکل گرفته است. 

عبدالغنی الخنجر از مسؤولان جنبش حق بحرین در گفتوگو با شبکه تلویزیونی العالم با اشاره به محکومیت گسترده اقدام آلخلیفه در سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم گفت: گرچه رژیم آلخلیفه درپی اخراج شیخ عیسی قاسم از کشورش است ولی به این هدف شومش نخواهد رسید.

این اقدام همچنین اعتراض دفتر حقوق بشر سازمان ملل را نیز در پی داشت. این سازمان در بیانیه‌ای، اقدام بحرین در لغو تابعیت روحانی شیعه این کشور را «مسلماً غیرقابل توجیه» خواند.

 

عراق: تماس آیت الله سیستانی با آیت الله عیسی قاسم و حمایت قاطع از ایشان

خبر سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین به اندازه‌ای غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی بود که اعتراض مراجع تقلید و شخصیت‌های دینی و سیاسی عراق را نیز در پی داشت. حضرت آیت الله سید علی سیستانی در تماس با آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، بر «مودت خالصانه» خود نسبت به این عالم بحرینی تاکید کرد. حضرت آیت الله سیستانی پس از اطمینان از سلامت شیخ عیسی قاسم، تاکید کرد که جایگاه شما در دلهاست و آنچه پیش آمده، ضرری برایتان نخواهد داشت.

آیت الله سید کاظم حائری از مراجع تقلید عراق مقیم قم نیز با صدور فتوایی اعلام کرد بر مومنانی که توانایی دفاع از مسلمانان بحرین را دارند واجب است به قدر استطاعت از آنها دفاع کنند. حضرت آیت الله بشیر نجفی از دیگر مراجع تقلید نجف اشرف، در بیانیه ای فشار دولت بحرین علیه شیعیان این کشور را غیر قابل توجیه و نگران کننده خواند و با تاکید برحل سیاسی و حقوقی بحران این کشور خاطرنشان کرد: رویکرد دولت بحرین برای تبدیل بحران سیاسی به بحران فرقه ای و خشونت علیه ملت بحرین مردود است و نفعی برای دولت بحرین و یا هیچ طرف دیگری ندارد.

اقدام رژیم آل خلیفه همچنین واکنش گروه‌های سیاسی و نظامی عراقی را نز در پی داشت. در همین راستا جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء عراق در پی حکم خصمانه رژیم مستبد آل خلیفه مبنی بر سلب تابعیت آیت الله «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین، با صدور بیانیه ای، رفتار خاندان حاکم را نوع دیگری از تروریسم عنوان کرد. این جنبش که در جبهه های مقاومت سوریه نیز حضور موثری دارد، ضمن تاکید بر اینکه «طوفان خشم آزادگان بحرینی ریشه آل خلیفه را قطع خواهد کرد» خاطرنشان ساخت: آیت الله عیسی قاسم نام بلندآوازه بحرین خواهد ماند و هرگز نخواهید توانست محبت، جایگاه و حضورش را در قلب آزادگان از بین ببرید و طنین وی در هر زمان و مکان لرزه بر تن شما خواهد انداخت.

حجت الاسلام شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل گروه مقاومت اسلامی جنبش اهل الحق با واکنش تند به این اقدام رژیم آل خلیفه از آمادگی اش برای کمک به مردم مظلوم بحرین خبر داده است. الخزعلی تاکید کرد که جنبش اهل الحق آماده کمک به مردم مظلوم بحرین است.وی خطاب به آل خلیفه تصریح کرد: به رژیم آل خلیفه نسبت به عبور از خط قرمزها هشدار می دهیم و در عین حال بر ضرورت فعال کردن هسته های مقاومت در برابر این رژیم تاکید کرد.

حجت الاسلام همام حمودی عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی عراق با اعلام اینکه سلب تابعیت مقامات بحرینی از آیت الله شیخ عیسی قاسم تلاشی برای ممانعت از همزیستی مسالمت آمیز در منطقه است گفت: این اقدام واکنشی به پیروزی های اخیر جریان مقاومت در فلوجه محسوب می شود.

مجمع علمای اهل تسنن عراق نیز از دیگر مجموعه‌های دینی بود که ضمن محکوم کردن سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم تصریح کرد که این اقدام تنها به نفع رژیم اشغالگر قدس خواهد بود.

عراق که این روزها شاهد درگیری‌های شدید با گروه تروریستی داعش است، در هفته اخیر به موفقیت چشمگیری دست یافت. با تلاش رزمندگان جبهه مقاومت، فلوجه از چنگال داعش آزاد و امنیت به طور کامل در آن برقرار شد. انتشار این خبر با واکنش‌های مناسبی همراه بود. حجت الاسلام سید احمد صافی، نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس عباسی، در تماس با رائد شاکر فرمانده پلیس عراق، آزادی فلوجه را به نیابت از این مرجع تقلید به نیروهای پلیس تبریک گفت. این پیروزی که برای عربستان سعودی بسان یک شکست سنگین در سیاست خارجی به حساب می‌آید، سفیر این کشور در عراق را به اتخاذ رویکرد دوگانه‌ای وادار کرد. سفیر عربستان هفته قبل در صفحه توئیتر خود مدعی شده بود: حضور شخصیت های ایرانی در نزدیکی فلوجه که وی آنان را تروریست خواند، دلیل آشکار بر آن است که آنها می‌خواهند عرب‌های عراقی را با آتش فرقه‌گرایی بسوزانند و تاکیدی بر رویگرد «دموگرافی» (جمعیت شناسی) آنهاست. این سخنان اما با جواب قاطع وزارت خارجه عراق مواجه شد.

 

لبنان: حمایت کامل علمای شیعه و اهل سنت از رهبر شیعیان بحرین

حزب‌الله لبنان که خود از سویی با گروهک‌های تروریستی داخلی و خارجی در حال مبارزه است، با صدور بیانیه‌ای اقدام رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را محکوم کرد. شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد که سلب تابعیت رهبر شیعیان بحرین آغاز پایان حکومت آل خلیفه است.

مراجع و علمای لبنان نیز با حمایت کامل خود از آیت الله عیسی قاسم هرگونه تعدّی و اهانت به ایشان را به شدت محکوم کردند. آیت الله «عبدالامیر قبلان» نایب رییس مجلس اعلای اسلامی لبنان این اقدام را ظالمانه توصیف کرد. آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان نیز سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم را اوج غرور و تکبر آل خلیفه دانست و تأکید کرد که دولت بحرین با این اقدام درصدد درگیری مستقیم با ملت است. حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان در پیامی سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را به شدت محکوم کرد و افزود: نظام بحرین با سلب تابعیت علامه شیخ عیسی قاسم درصدد جلوگیری از ادای وظیفه وی درباره دریافت حقوق شرعی به عنوان یکی از فرایض اساسی اسلام است. حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت با صدور پیامی، سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را گامی برای پیچیده تر شدن وضع این کشور توصیف کرد و گفت: سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم از شخصیت های معتدل اسلامی که همواره با خشونت مخالفت کرده و ملت بحرین را به شیوه های مسالمت آمیز در اعتراضات نسبت به اشتباهات دولت فرامی خواند، سبب گسترش بحران شده و راه های حل بحران در این کشور را می بندد.

در کنار علما و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی شیعه لبنان، جمعیت‌ها و علمای اهل تسنن نیز واکنش تندی به حکم صادره علیه رهبر شیعیان بحرین صادر کردند. شیخ احمد قطان از روحانیان اهل تسنن و رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان در پیامی سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را به شدت محکوم و آن را یک حکم سیاسی توصیف کرد.شیخ صهیب الحبلی از روحانیان اهل تسنن و عضو تجمع علمای مسلمان لبنان با اشاره به اینکه سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم از سوی آل سعود دیکته شده است، این اقدام را در ادامه پروژه اعدام شیخ نمر برشمرد. شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان در پیامی از سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین انتقاد کرد و افزود: تصمیم ظالمانه دولت بحرین سبب سوق دادن این کشور به آینده ای نامعلوم و سرشار از تاریکی خواهد شد. سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم به معنای تجاوز به مرجعی است که جایگاه والایی در بحرین و جهان اسلام و عرب دارد.

 

سایر کشورهای اسلامی

مصر: احمد طیب شیخ الازهر مصر ضمن بررسی افکار تکفیری ابن تیمیه در ماه مبارک رمضان تصریح کرد که ریشه تکفیریها به خوارج دوران امام علی بر میگردد و ابن تیمه آن را در عصر کنونی احیا کرده است. مجدی عاشور مشاور مفتی مصر نیز با اشاره به کشته شدن مسلمانان بر اساس فتواهای بی پایه و اساس، خواستار عدم توجه مسلمانان به فتواهای شاذ علمای حامی تروریسم شد.

عربستان: انور عشقی هماهنگ کننده دیپلماسی عربستان با رژیم صهیونیستی با اشاره به ابراز ناراحتی بان کی مون از حذف نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه، در مقایسه‌ای تلویحی میان کشورش و رژیم صهیونیستی گفت که عربستان سعودی همانند رژیم صهیونیستی کودک کش است. در همین راستا شورای شیوخ سعودی موسوم به «هیئت علمای ارشد عربستان» با چراغ سبز نشان‌دادن به آل‌خلیفه برای مشروعیت‌بخشی به اقدامات ضدشیعی خود، از تصمیم اخیر این رژیم در سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم و تعلیق فعالیت‌ انجمن‌های شیعی بحرین حمایت کرد.

پاکستان: سید طاهر حسینی نماینده سنای پاکستان با اشاره به سوء مدیریت عربستان سعودی در مدیریت مراسم حج تاکید کرد که  اعتقاد دارم عربستان از موضوع حج به عنوان یک سلاح سیاسی در برابر ایران بهره برداری کرده است و با این کار مرتکب اشتباه بزرگی شده است.علمای ۳۰ حزب مذهبی ــ سیاسی پاکستان هشدار دادند که در صورت آزاد نساختن حامد سعید کاظمی عالم برجسته اهل‌سنت که برای خشنودی عناصر افراطی و فرقه‌ای از وزارت امور مذهبی برکنار شده بود، پس از عید فطر تظاهرات سراسری برگزار خواهند کرد.س برگزاری سمینار «عظمت خاتون اول» به مناسبت ارتحال حضرت خدیجه(س) از سوی جنبش صراط مستقیم از دیگر رخدادهای هفته گذشته پاکستان بود./981/ب502/ک

ارسال نظرات