۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۴۴۷۷۶۹
استاد حوزه و دانشگاه:

نشاط معنوی مقدمه نشاط علمی طلاب است

حجت الاسلام وهاب زاده با بیان این که نشاط معنوی مقدمه نشاط علمی طلاب است، گفت: طلبه ای که نشاط نداشته باشد نمی تواند رسالت خود را در جامعه به خوبی انجام دهد.
معنویت

حجت الاسلام سید رضا وهاب زاده، استاد حوزه و دانشگاه در حاشیه افتتاح حوزه علمیه قم در سال جدید تحصیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به روایت پیامبر اکرم(ص) که فرمودند «من برای اتمام مکارم اخلاق مبعوث شدم» ابراز داشت: طلاب باید به اخلاق عملی اهمیت ویژه بدهند.

وی با بیان این که مردم جامعه با علم به معنی الفاظ که در کتاب ها نوشته شده است آشنایی دارند، گفت: اگر همین گفتنی ها و نوشته شده ها را ما بتوانیم در صحنه عمل به مردم نشان دهیم تأثیرگذار خواهد بود و معنی واقعی تبلیغ نیز همین است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امروز همه مردم ما اهل دانشگاه و کتاب و مطالعه هستند، خاطرنشان کرد: روحانیت اگر بخواهد در حد حرف با مردم همگام باشد مطلوب و مورد رضایت اهل بیت(ع) نیست؛ ما باید روایات را در صحنه عمل بیاوریم و همانطور که امام باقر(ع) فرمودند که هر عالمی به اندازه عمل خود عالم است بتوانیم به معنی واقعی عالم باشیم.

وی با اشاره به روایتی از امام جواد(ع)، افزود: هیچ گاه حکمت در وجود انسان فاسد رشد و نمو نمی کند و مفهوم مخالف این روایت می شود این که انسان اگر تقوا داشته باشد خود به خود نور علم و حکمت در وجودش حاصل می شود و علم را درک می کند.

حجت الاسلام وهاب زاده با بیان این که اگر انسان تقوا داشته باشد علم را در وجودش احساس می کند، ابراز داشت: طلاب باید در رعایت تقوای الهی تلاش کنند و با تقوا است که علم اهل بیت که علم واقعی است در قلب انسان جای می گیرد.

وی به ضرورت ایجاد نشاط معنوی برای طلاب اشاره کرد و اظهار داشت: مدیران حوزه علمیه باید با فراهم کردن شرایط و امکانات تحصیلی و برگزار کردن کلاس های جنبی نشاط معنوی را در طلاب ایجاد کنند و به دنبال آن نشاط علمی هم خود به خود ایجاد خواهد شد./843/ت302/ی

ارسال نظرات